Gå til innhold

Tesla Autopilot frikjent etter dødsulykke


Anbefalte innlegg

"Siden denne var hvit, og kameraet allerede var blendet av sollys, ble semitraileren ikke registrert."

 

Egentlig en ganske normal situasjon i trafikken, hvor du får solen midt i mot og rett over panseret. Det kan skje fort, ved at du passere en bygning eller i en sving.

Jeg tror det blir krevende å få sensorer som takler spesielle situasjoner, som det er drøssevis av i trafikken.

Dersom det er fare for problemer med sollys vil de fleste personer tilpasse farten for å være "føre var".

Jeg tror selvkjørende biler ender opp på samme måte som rullestolen.

Tidlig på 80-tallet ble det antatt at rullestoler i fremtiden ble styrt ved å snakke til en PC.

Det virker under ideelle forhold, men det virkelige liv er ikke ideelt.

Det blir på en måte falsk trygghet, og kan hende hadde bilføreren vært mer oppmerksom uten automatikken i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[*]Autopiloten fortsetter å kjøre på, som normalt: Ikke greit! Ved kraftig blending, bremser jeg godt ned, slik at jeg får oversikt over situasjonen (samt prøver å skjerme for solen, flytte hodet, eller gjøre andre tiltak så jeg lettere ser veien)

 

Ingen autopilotar er konstruert slik. Ikkje for fly, ikkje for båtar. Kvifor skal vi stille mykje større krav til autopiloten til bilar enn til autopilotar for fly og båtar? Autopiloten er trass alt ikkje anna enn ein litt meir avansert cruise-control.
Lenke til kommentar

 

[*]Autopiloten fortsetter å kjøre på, som normalt: Ikke greit! Ved kraftig blending, bremser jeg godt ned, slik at jeg får oversikt over situasjonen (samt prøver å skjerme for solen, flytte hodet, eller gjøre andre tiltak så jeg lettere ser veien)

Ingen autopilotar er konstruert slik. Ikkje for fly, ikkje for båtar. Kvifor skal vi stille mykje større krav til autopiloten til bilar enn til autopilotar for fly og båtar? Autopiloten er trass alt ikkje anna enn ein litt meir avansert cruise-control.

 

 

Så den skal bremse hver gang den har X antall candela? Det blir noe rar kjøring. Poenget er at den har flere sensorer for å "fikse" slike problemer, men problemet var/er at radaren er dårlig til å plassere gjenstander slik at den "så" lastebilen som ett overhengende skilt og derfor ble det ikke noen bremsing. Tesla har dog flyttet mer ansvar over på radar for å luke ut dette. Men det har alltid vært godt forklart i manualen at slik er det, som alle andre biler som leverer adaptive cruise. Bare til å slå opp, det gjelder for samtlige. 

Lenke til kommentar

Dette er vel det essensielle og som også bl.a. motorsyklister er bekymret for - dvs at føreren med navnet "Autopilot" ikke forstår at det er en rekke begrensninger i dette førerstøtte systemet som gjør at de fortsatt må følge med på trafikken, sjekke blindsoner og generelt være like oppmerksomme

 

 

 

De mener imidlertid at Tesla kanskje kunne vært mer spesifikk med tanke på systemets begrensninger i brukerhåndboken, i advarsler og annen informasjon bilen gir føreren.
Lenke til kommentar

 

Dette er vel det essensielle og som også bl.a. motorsyklister er bekymret for - dvs at føreren med navnet "Autopilot" ikke forstår at det er en rekke begrensninger i dette førerstøtte systemet som gjør at de fortsatt må følge med på trafikken, sjekke blindsoner og generelt være like oppmerksomme

 

 

 

De mener imidlertid at Tesla kanskje kunne vært mer spesifikk med tanke på systemets begrensninger i brukerhåndboken, i advarsler og annen informasjon bilen gir føreren.

 

 

Om en leser manualen så ser en at det er ganske godt forklart, men det er jo dessverre lite folk som leser manualer om dagen. De kunne nok ha vært bedre i det en signerer på at en har lest manualen. 

Lenke til kommentar

 

Når en bil ikke klarer å registrere en semitrailer midt i veien bør det være åpenbart for de fleste at systemet ikke er til å stole på.

 

De fleste ulykker skyldes selvmord, rus, illebefinnende, glatt veibane eller trøtthet. En normal sjåfør er garantert MYE tryggere enn Teslas autopilot. De fleste bruker autopiloten på motorvei under gode kjøreforhold, hvor ulykkesfrekvensen er mye lavere enn ellers. Derfor blir det BARE tull å påstå at Tesla har 40% lavere ulykkesfrekvens. At teknisk ukeblad ikke slår ned på dette er for meg nærmest ubegripelig.

 

Oppfordrer også TU til å grundig vurdere hvilke brukernavn Tesla bruker når de reklamerer i kommentarfeltene, for alle oppegående mennesker skjønner det!

 

Der er du igjen ja, hvor mange ganger skal en forklare deg at det allerede er gitt i manualen at slike tilfeller ikke støttes. Og at det nå er implementert til å behandle det bedre? Denne etterforskningen sier det jo ganske greit.. 

 

Hvilken rolle spiller det? Tallet er fortsatt reelt, det er en positiv utvikling. Det gir systemet kredibilitet til videre utvikling og innføring. De sier ikke at tesla har 40% lavere ulykkefrekvens, de sier at forskjellen mellom ikke AP og AP tesla er 40% etter de data som finnes i dag. 

 

Og igjen er du inne på at alle som snakker positivt om merket er ansatt, hvilken verden lever du i egentlig? 

Enhver sjåfør som dundrer inn i en semitrailer fordi han ikke ser den vil umiddelbart miste sertifikatet.

 

Hva tenker dere på i TU når dere ukritisk reklamerer for pyramidespillet Tesla, og lar deres agenter styre debatten i kommentarfeltet?

 

Våkn opp!!!

Lenke til kommentar

 

Enhver sjåfør som dundrer inn i en semitrailer fordi han ikke ser den vil umiddelbart miste sertifikatet.

 

Hva tenker dere på i TU når dere ukritisk reklamerer for pyramidespillet Tesla, og lar deres agenter styre debatten i kommentarfeltet?

 

Våkn opp!!!

 

 

Men dette systemet er ikke en sjåfør og det er ganske godt forklart hvilke situasjoner det er brukende og ikke brukende. 

 

Dere? Jobber jeg i TU nå? Teknisk ukeblad refererer til en etterforskning og driver hverken med proklamering for pyramidespillet(som du kaller det, ville dog ha sjekket betydningen av ordet var jeg deg). Og nei, jeg jobber verken i Tesla(som du har prøvd deg på før) eller TU. 

Lenke til kommentar

Når en bil ikke klarer å registrere en semitrailer midt i veien bør det være åpenbart for de fleste at systemet ikke er til å stole på.

 

De fleste ulykker skyldes selvmord, rus, illebefinnende, glatt veibane eller trøtthet. En normal sjåfør er garantert MYE tryggere enn Teslas autopilot. De fleste bruker autopiloten på motorvei under gode kjøreforhold, hvor ulykkesfrekvensen er mye lavere enn ellers. Derfor blir det BARE tull å påstå at Tesla har 40% lavere ulykkesfrekvens. At teknisk ukeblad ikke slår ned på dette er for meg nærmest ubegripelig.

 

Oppfordrer også TU til å grundig vurdere hvilke brukernavn Tesla bruker når de reklamerer i kommentarfeltene, for alle oppegående mennesker skjønner det!

 

Systemet er oppgradert, står det i artikkelen. Slik som bilen oppigjennom årene har blitt oppgradert, pga sløve mennesker bak rattet.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er vel det essensielle og som også bl.a. motorsyklister er bekymret for - dvs at føreren med navnet "Autopilot" ikke forstår at det er en rekke begrensninger i dette førerstøtte systemet som gjør at de fortsatt må følge med på trafikken, sjekke blindsoner og generelt være like oppmerksomme

 

 

 De mener imidlertid at Tesla kanskje kunne vært mer spesifikk med tanke på systemets begrensninger i brukerhåndboken, i advarsler og annen informasjon bilen gir føreren.

 
 

Om en leser manualen så ser en at det er ganske godt forklart, men det er jo dessverre lite folk som leser manualer om dagen. De kunne nok ha vært bedre i det en signerer på at en har lest manualen. 

Salvesen,....... må en lese en 1000 siders brukermanual 1 gang i kvartalet dett mykje av fordelene med å ha en bil på sjølvstyr bort !

 

Men for all del, er det firmabill....?

Lenke til kommentar

Det kan jo nevnes som en sammenligning at de fleste mennesklige sjåfører også blir "oppgradert" fra tid til annen når de gjør en feil som de lærer av. Den store forskjellen er at for mennesker er slike erfaringer på individnivå, for autonome biler er det på flåtenivå. Altså vil forbedringen av sikkerheten for alle slike nye biler gå raskere enn for nye sjåfører i dag.

 

Om bilen blir autonom vil man ikke måtte lese en sånn brukermanual, da man i prinsippet ikke skal trenge å lære seg noe som helst selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en bil ikke klarer å registrere en semitrailer midt i veien bør det være åpenbart for de fleste at systemet ikke er til å stole på.

 

De fleste ulykker skyldes selvmord, rus, illebefinnende, glatt veibane eller trøtthet. En normal sjåfør er garantert MYE tryggere enn Teslas autopilot. De fleste bruker autopiloten på motorvei under gode kjøreforhold, hvor ulykkesfrekvensen er mye lavere enn ellers. Derfor blir det BARE tull å påstå at Tesla har 40% lavere ulykkesfrekvens. At teknisk ukeblad ikke slår ned på dette er for meg nærmest ubegripelig.

 

Oppfordrer også TU til å grundig vurdere hvilke brukernavn Tesla bruker når de reklamerer i kommentarfeltene, for alle oppegående mennesker skjønner det!

 

Eier ikke en Tesla, jobber ikke i Tesla, har heller ikke aksjer i Tesla...

Men Tesla og Elon Musk har gjort en aldeles fantastisk jobb med å REVOLUSJONERE bilbransjen.

Takket være Tesla kappes verdens bilfabrikanter om å komme med nye elbiler med lang rekkevidde og lav pris.

Endelig får vi sjansen til å bli kvitt BigOil og forpestende brenning av gamle dinosaurer i utdaterte kjøretøy.

Takk, Elon Musk og Tesla.

Min neste bil blir sannsynligvis en Tesla.

Mest for å støtte opp om en visjonær som gir oss muligheten til frisk luft.

Måtte antikvariske fossildrevne kjøretøy og oljebransjen snart havne på historiens skraphaug.

Med unntak av en del klassiske perler som viser utviklingen frem mot en utslippsfri og oljeuavhengig verden...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke skjer en ulykke så får Autopiloten æren.

 

Når ulykken skjer så presiseres det at "Autopilot" ikke har noe med å kjøre bilen automatisk, det er mer å sammenligne med en som sitter i passasjersetet og kritiserer kjøringen - en slik vil aldri ta ansvar for ulykker.

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke skjer en ulykke så får Autopiloten æren.

 

Når ulykken skjer så presiseres det at "Autopilot" ikke har noe med å kjøre bilen automatisk, det er mer å sammenligne med en som sitter i passasjersetet og kritiserer kjøringen - en slik vil aldri ta ansvar for ulykker.

 

Ser ikke helt meningen med dette, funksjonsbeskrivelsen av autopilot systemet er ikke endret etter ulykken? Det er dog gjort oppdateringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pro

 

 

Så lenge det ikke skjer en ulykke så får Autopiloten æren.

Når ulykken skjer så presiseres det at "Autopilot" ikke har noe med å kjøre bilen automatisk, det er mer å sammenligne med en som sitter i passasjersetet og kritiserer kjøringen - en slik vil aldri ta ansvar for ulykker.

 

Ser ikke helt meningen med dette, funksjonsbeskrivelsen av autopilot systemet er ikke endret etter ulykken? Det er dog gjort oppdateringer. 

 

Problemet er markedsføringen.

 

Hvorfor kalles det autopilot når systemet åpenbart ikke er i nærheten av å fungere som en automatisk pilot - dvs styre bilen automatisk på en sikker måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pro

 

 

Så lenge det ikke skjer en ulykke så får Autopiloten æren.

 

Når ulykken skjer så presiseres det at "Autopilot" ikke har noe med å kjøre bilen automatisk, det er mer å sammenligne med en som sitter i passasjersetet og kritiserer kjøringen - en slik vil aldri ta ansvar for ulykker.

 

Ser ikke helt meningen med dette, funksjonsbeskrivelsen av autopilot systemet er ikke endret etter ulykken? Det er dog gjort oppdateringer. 

 

Problemet er markedsføringen.

 

Hvorfor kalles det autopilot når systemet åpenbart ikke er i nærheten av å fungere som en automatisk pilot - dvs styre bilen automatisk på en sikker måte?

 

Du må skille mellom autonom og autopilot, det er noe mange sliter med, tydeligvis. Tenk på en autopilot i ett fly, hva gjør den? Gjør Tesla det samme? Ja. 

 

Det eneste som er "markedsført" feil er at folk ikke klarer å se forskjellen på autopilot og autonom. Det er der problemet ligger, ikke i navnet eller markedsføringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...