Gå til innhold

Tesla Autopilot frikjent etter dødsulykke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik er det med selvkjørene biler i dag, føreren får skylden for 99% av ulykkene.

 

Usikkert hvordan det vil ende når nivå 4-5 om det også er passasjerene som får ansvaret.

Bilprodusentene lager kun hjelpemiddel til sjåføren.

 

Men dette er ikke en selvkjørende bil, derfor sitter føreren med ansvaret. På nivå 5 går ansvaret vekk fra fører, hvem som tar skylden da gjenstår å se. Bilene skal dog håndtere slike situasjoner helt fint da, men feil kan så klart skje og vill skje. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ikke minst kom de frem til at ulykker har gått ned rundt 40% etter at AP ble innført i Tesla'ene. Tragisk ulykke men ikke noe overraskende resultat av etterforskningen. Det er jo tross alt godt forklart i manualen. 

Skulle det ikke egentlig bare mangle, det er jo både en sjåfør og en diger datamaskin som overvåker kjøringen.

Bare 40 % er vel faktisk ganske skuffende, med tanke på hvor mye dette systemet koster, hvor lang tid det har tattt å utvikle og hvor teknisk komplisert det er oppbygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en bil ikke klarer å registrere en semitrailer midt i veien bør det være åpenbart for de fleste at systemet ikke er til å stole på.

 

De fleste ulykker skyldes selvmord, rus, illebefinnende, glatt veibane eller trøtthet. En normal sjåfør er garantert MYE tryggere enn Teslas autopilot. De fleste bruker autopiloten på motorvei under gode kjøreforhold, hvor ulykkesfrekvensen er mye lavere enn ellers. Derfor blir det BARE tull å påstå at Tesla har 40% lavere ulykkesfrekvens. At teknisk ukeblad ikke slår ned på dette er for meg nærmest ubegripelig.

 

Oppfordrer også TU til å grundig vurdere hvilke brukernavn Tesla bruker når de reklamerer i kommentarfeltene, for alle oppegående mennesker skjønner det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ikke minst kom de frem til at ulykker har gått ned rundt 40% etter at AP ble innført i Tesla'ene. Tragisk ulykke men ikke noe overraskende resultat av etterforskningen. Det er jo tross alt godt forklart i manualen. 

Skulle det ikke egentlig bare mangle, det er jo både en sjåfør og en diger datamaskin som overvåker kjøringen.

Bare 40 % er vel faktisk ganske skuffende, med tanke på hvor mye dette systemet koster, hvor lang tid det har tattt å utvikle og hvor teknisk komplisert det er oppbygd.

 

 

Jo, problemet er bare at det har ikke vært noe særlig data på det enda. Nå står en jo fritt til å velge selv så hvem vet hvordan det hadde sett ut om alle brukte det hele tiden der det skal brukes og ikke der det ikke skal brukes osv. Det er ikke en diger datamaskin i AP1, den er relativt liten. AP2 derimot har en diger maskin til beregninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare 40 % er vel faktisk ganske skuffende, med tanke på hvor mye dette systemet koster, hvor lang tid det har tattt å utvikle og hvor teknisk komplisert det er oppbygd.

Nei, det er ikke skuffende, for det er menneskelig innblanding som i all hovedsak er årsaken til at de resterende 60 % av ulykkene fortsatt finnes. Dersom alle bilene var selvkjørende, hadde vi trolig sett en mye høyere reduksjon i antall ulykker.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en bil ikke klarer å registrere en semitrailer midt i veien bør det være åpenbart for de fleste at systemet ikke er til å stole på.

 

De fleste ulykker skyldes selvmord, rus, illebefinnende, glatt veibane eller trøtthet. En normal sjåfør er garantert MYE tryggere enn Teslas autopilot. De fleste bruker autopiloten på motorvei under gode kjøreforhold, hvor ulykkesfrekvensen er mye lavere enn ellers. Derfor blir det BARE tull å påstå at Tesla har 40% lavere ulykkesfrekvens. At teknisk ukeblad ikke slår ned på dette er for meg nærmest ubegripelig.

 

Oppfordrer også TU til å grundig vurdere hvilke brukernavn Tesla bruker når de reklamerer i kommentarfeltene, for alle oppegående mennesker skjønner det!

 

Troll. Se, her har du litt mat! *kaste*

Huff, gjorde jeg en tabbe nå? ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Når en bil ikke klarer å registrere en semitrailer midt i veien bør det være åpenbart for de fleste at systemet ikke er til å stole på.

 

De fleste ulykker skyldes selvmord, rus, illebefinnende, glatt veibane eller trøtthet. En normal sjåfør er garantert MYE tryggere enn Teslas autopilot. De fleste bruker autopiloten på motorvei under gode kjøreforhold, hvor ulykkesfrekvensen er mye lavere enn ellers. Derfor blir det BARE tull å påstå at Tesla har 40% lavere ulykkesfrekvens. At teknisk ukeblad ikke slår ned på dette er for meg nærmest ubegripelig.

 

Oppfordrer også TU til å grundig vurdere hvilke brukernavn Tesla bruker når de reklamerer i kommentarfeltene, for alle oppegående mennesker skjønner det!

 

Der er du igjen ja, hvor mange ganger skal en forklare deg at det allerede er gitt i manualen at slike tilfeller ikke støttes. Og at det nå er implementert til å behandle det bedre? Denne etterforskningen sier det jo ganske greit.. 

 

Hvilken rolle spiller det? Tallet er fortsatt reelt, det er en positiv utvikling. Det gir systemet kredibilitet til videre utvikling og innføring. De sier ikke at tesla har 40% lavere ulykkefrekvens, de sier at forskjellen mellom ikke AP og AP tesla er 40% etter de data som finnes i dag. 

 

Og igjen er du inne på at alle som snakker positivt om merket er ansatt, hvilken verden lever du i egentlig? 

Salvesen + fra meg.....

Lenke til kommentar

De fleste ulykker skyldes selvmord, rus, illebefinnende, glatt veibane eller trøtthet.

Kilde takk! Jeg benekter ikke at rusete sjåfører har en høyere ulykkesstatistikk enn årvåkne. Men da de færreste sjåfører er ruset, ønske å ta selvmord, eller får illebefinnende til stadighet, skulle jeg likt å sett beviser på at de fleste ulykker skyldes dette!

 

En normal sjåfør er garantert MYE tryggere enn Teslas autopilot.

Så bra da!

Men denne uheldige mannen kan ikke ha vært en “normal sjåfør”, siden han ikke styrte bilen bedre enn Teslas autopilot? Kan han? 

 

Uansett hvor flinke vi mennesker er, så lar vi oss forstyrre! Om det er radio, medpassasjerer, skrikende barn, mobiltelefon eller store reklameskilt langs veien … oppmerksomheten vår lar oss forlede! Litt bistand fra en datamaskin, kan ikke skade!

 

Jeg synes dog at systemene til Tesla burde være bedre!

  • Kameraet ble blendet av sol. Det så ingenting: Greit nok – jeg blir også blendet av sol noen ganger
  • Autopiloten fortsetter å kjøre på, som normalt: Ikke greit! Ved kraftig blending, bremser jeg godt ned, slik at jeg får oversikt over situasjonen (samt prøver å skjerme for solen, flytte hodet, eller gjøre andre tiltak så jeg lettere ser veien)

De fleste bruker autopiloten på motorvei under gode kjøreforhold, hvor ulykkesfrekvensen er mye lavere enn ellers. Derfor blir det BARE tull å påstå at Tesla har 40% lavere ulykkesfrekvens. At teknisk ukeblad ikke slår ned på dette er for meg nærmest ubegripelig.

Jeg har ikke lest rapporten, og vet ikke hva slags type ulykker de har sammenlignet med. Hvis det er sannsynlighet for alle typer ulykker, helt uavhengig av vei, har du et MEGET godt poeng. En motorvei uten kryssende trafikk, uten myke trafikanter, etc., er langt mindre ulykkesutsatt enn tungt trafikkerte sentrumsgater eller smalere landeveier.

 

Har de dog sammenlignet mot samme type veiforhold, er jo konklusjonen strålende! 

 

PS: Ulykken skjedde ikke på en motorvei med planfrie kryss. Lastebilen kjøre tross alt innpå nettopp via et normalt tre- eller fire-armet kryss. Og stod altså på tvers i kjørebanen. 

 

I Florida har de forøvrig mange normale fir-armede kryss hvor hovedtrafikken kommer dundrende i over 100 km/t.. :-(

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De fleste ulykker skyldes selvmord, rus, illebefinnende, glatt veibane eller trøtthet.

Kilde takk! Jeg benekter ikke at rusete sjåfører har en høyere ulykkesstatistikk enn årvåkne. Men da de færreste sjåfører er ruset, ønske å ta selvmord, eller får illebefinnende til stadighet, skulle jeg likt å sett beviser på at de fleste ulykker skyldes dette!

 

En normal sjåfør er garantert MYE tryggere enn Teslas autopilot.

Så bra da!

Men denne uheldige mannen kan ikke ha vært en “normal sjåfør”, siden han ikke styrte bilen bedre enn Teslas autopilot? Kan han? 

 

Uansett hvor flinke vi mennesker er, så lar vi oss forstyrre! Om det er radio, medpassasjerer, skrikende barn, mobiltelefon eller store reklameskilt langs veien … oppmerksomheten vår lar oss forlede! Litt bistand fra en datamaskin, kan ikke skade!

 

Jeg synes dog at systemene til Tesla burde være bedre!

  • Kameraet ble blendet av sol. Det så ingenting: Greit nok – jeg blir også blendet av sol noen ganger
  • Autopiloten fortsetter å kjøre på, som normalt: Ikke greit! Ved kraftig blending, bremser jeg godt ned, slik at jeg får oversikt over situasjonen (samt prøver å skjerme for solen, flytte hodet, eller gjøre andre tiltak så jeg lettere ser veien)

De fleste bruker autopiloten på motorvei under gode kjøreforhold, hvor ulykkesfrekvensen er mye lavere enn ellers. Derfor blir det BARE tull å påstå at Tesla har 40% lavere ulykkesfrekvens. At teknisk ukeblad ikke slår ned på dette er for meg nærmest ubegripelig.

Jeg har ikke lest rapporten, og vet ikke hva slags type ulykker de har sammenlignet med. Hvis det er sannsynlighet for alle typer ulykker, helt uavhengig av vei, har du et MEGET godt poeng. En motorvei uten kryssende trafikk, uten myke trafikanter, etc., er langt mindre ulykkesutsatt enn tungt trafikkerte sentrumsgater eller smalere landeveier.

 

Har de dog sammenlignet mot samme type veiforhold, er jo konklusjonen strålende! 

 

PS: Ulykken skjedde ikke på en motorvei med planfrie kryss. Lastebilen kjøre tross alt innpå nettopp via et normalt tre- eller fire-armet kryss. Og stod altså på tvers i kjørebanen. 

 

I Florida har de forøvrig mange normale fir-armede kryss hvor hovedtrafikken kommer dundrende i over 100 km/t.. :-(

Det De egentlig seier: lat penis vere penis, men gi bilen mulighet til å vere bil...!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...