Gå til innhold

Nå faller prisen på litiumionebatterier raskere enn noen gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyskland åleine vil utvide batterilagringskapasiteten til 200 MW i år. Veit ikkje kor mange MWh dei vil lagre. Storbritannia satsar òg på batterilagring for å flate ut toppane i overføringsnettet, både på produksjons- og forbrukssida, og gjere nettet meir robust mot feil.

 

Eg forstår ikkje kvifor Statnett ikkje vil sjå på noko liknande for å kunne installere meir vindkraft i Finnmark. Toppane er som regel kortvarige. Dei grafane som Statnett har over utnyttingsgrad av ulike liner, syner svært smale spissar i begge endar, medan linjene opererer godt under kapasiteten i 99% av tida. No står gasskraftverket på Melkøya for nesten halvparten av kraftproduksjonen i Finnmark. Batteribuffer kan dessutan forsyne isolerte øyer i nettet med straum i tilfelle utfall av fleire liner, og aukar dermed forsyningstryggleiken mykje i eit verhardt fylke med lange kraftliner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En celle i et Litiumionbatteri er en ganske enkel og liten innretning å produsere når teknologien først er kvalifisert. Materialene som inngår er heller ikke spesielt kostbare. Da er det uforståelig at det opptil nå, har syntes umulig å bygge maskiner som kan spy ut trillioner av celler hver eneste dag, og roboter som kan sette de sammen til batteri pakker, og dermed få prisen dramatisk ned. I dette ligger også behovet for å utforme batteriene på en måte som gjør gjenvinning av materialer enkelt og billig. Dette, sammen med billigere sol paneler på taket, og en batteripakke i garasjen, vil være fossilbilenes nådestøt.

Lenke til kommentar

Da er det uforståelig at det opptil nå, har syntes umulig å bygge maskiner som kan spy ut trillioner av celler hver eneste dag, og roboter som kan sette de sammen til batteri pakker, og dermed få prisen dramatisk ned.

Det er vel mer eller mindre hva batteri og cellfabrikker gjør. Du har imidlertid bare så mye å hente på produksjonsoptimering, da råvarekostnaden fortsatt dominerer. Og hva tror du skjer med råvareprisene om noen plutselig bestemmer seg for skalere opp produksjonskapasitet mye mye mer enn det som finnes i dag? Vekst i batteriproduksjon er alt den viktigste vekstdriveren for kobolt, så en massiv økning i produksjonskapasitet for NMC/LCO/NCA celler (Li-Ion typene med best spesifikk kapasitet) risikerer å gi økt batteripris om man ikke er forsiktig ved å øke etterspørselen etter kobolt mye raskere enn produsentene kan øke produksjonen.

 

I tilegg er det utfordringer med menneskeretter i sammenheng med koboltproduksjon, noe som kan gi ytterligere forsyningsutfordringer for de som ønsker å drive etisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det uforståelig at det opptil nå, har syntes umulig å bygge maskiner som kan spy ut trillioner av celler hver eneste dag, og roboter som kan sette de sammen til batteri pakker, og dermed få prisen dramatisk ned.

Tesla Gigafactory vil produsere rundt 20 millioner celler per dag ved full produksjon (~2019). Som H8O påpeker så er det fortsatt ett stykke unna en trillion. ;)
Lenke til kommentar

Og hva tror du skjer med råvareprisene om noen plutselig bestemmer seg for skalere opp produksjonskapasitet mye mye mer enn det som finnes i dag? Vekst i batteriproduksjon er alt den viktigste vekstdriveren for kobolt, så en massiv økning i produksjonskapasitet for NMC/LCO/NCA celler (Li-Ion typene med best spesifikk kapasitet) risikerer å gi økt batteripris om man ikke er forsiktig ved å øke etterspørselen etter kobolt mye raskere enn produsentene kan øke produksjonen.

Prisen på kobolt i dag er på 35,4 USD/kg. (Ca en tredjedel av det høyeste det har vært, i 2008.) Med NCA kjemien trenger man ca 120 gram kobolt per kWh, altså utgjør dette ca 4,3 USD. Med en batteripakkekostnad på rundt 200 USD/kWh (ca det laveste man som blir produsert i dag), så utgjør altså kobolt ca 2,15% av dette. Jeg tror prisen på kobolt må fem- eller tidoble seg før forbrukerne vil legge merke til det. Ellers vil det bare forsvinne i de andre kostnadene.

 

Og med en gang man får sterk prisøkning vil det lønne seg å skalere opp produksjonen av kobolt mange steder. Når prisen var på topp 2007-2008 gikk produksjonen opp fra 71.700 tonn til 76.400 tonn, altså 6,5% opp på ett år. Utviklingen hadde nok fortsatt om ikke prisene hadde falt mye i 2009. Her kan det også nevnes at de ekstra 4700 tonnene som ble tatt ut er nok til ytterligere ~40 GWh med NCA li-ion, eller nok til ca 400.000 Tesla Model S med største batteri.

 

Det tas ut i dag nok kobolt til ca 15 millioner elbiler per år med snittkapasitet på 70 kWh. Og kobolt er det helt lønnsomt å resirkulere. For å støtte en bilpark på 1 mrd elbiler må man bruke hele verdens produksjon av kobolt på ca 65 år. Etter det kan man bare fortsette å resirkulere koboltet inn i evigheten. Og klarer man å tredoble produksjonen (ved f.eks en femdobling av prisen) er det bare snakk om 22 år. Overgangen til elbil vil ta mer enn det uansett.

 

For å konkludere litt vil jeg si at kobolt er helt klart den største utfordringen i forhold til oppskalering av produksjonen av li-ion, men situasjonen er på ingen måte helsvart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

This article is bullshit. It says 2012 price was 700$ which would make Tesla 85kWh pack cost 60k$ for the battery alone.

These are analyst prices, where idiots guess blindly or believe lying auto execs.

If you actually pay attention, GM said they get batteries from LG chem for 145$/kWh about a year ago.

In 2012 the price was maybe 250$ for the cheapest and Tesla cells maybe 400 because they were higher discharge and max density.

So for the most cost effective cells we are approaching 100$/kWh TODAY.

And there hasn't been a sudden drop in price. It has been completely steady. Just clueless journalists that wake up in steps.

Lenke til kommentar

Da er det uforståelig at det opptil nå, har syntes umulig å bygge maskiner som kan spy ut trillioner av celler hver eneste dag

Det virker som om du ikke forstår hvor mye en trillion egentlig er.

 

Jeg er ganske god å telle, så jeg vet at trillioner av celler blir ganske mange. Nå var ikke tallet jeg slengte ut resultat av et nøyaktig regnestykke, men mer utrykk for en mening om at det må være mulig å produsere enormt mange celler uten at det skal begrenses av tilgang på råstoff eller produksjonsutstyr. Dette er nødvendig om vi fremtiden skal få en utslippsfri bilpark. Jeg antar de fleste skjønte det. Dette er selvsagt i konflikt med de fossil entusiastene som mener at elektrisk fremdrift og lagring av energi for alltid vil være begrenset av tilgang på nødvendige råstoff - de tar styggelig feil.

Lenke til kommentar

 

Det virker som om du ikke forstår hvor mye en trillion egentlig er.

Jeg er ganske god å telle, så jeg vet at trillioner av celler blir ganske mange. Nå var ikke tallet jeg slengte ut resultat av et nøyaktig regnestykke, men mer utrykk for en mening om at det må være mulig å produsere enormt mange celler uten at det skal begrenses av tilgang på råstoff eller produksjonsutstyr. Dette er nødvendig om vi fremtiden skal få en utslippsfri bilpark. Jeg antar de fleste skjønte det. Dette er selvsagt i konflikt med de fossil entusiastene som mener at elektrisk fremdrift og lagring av energi for alltid vil være begrenset av tilgang på nødvendige råstoff - de tar styggelig feil.

 

 

Tror kanskje noen syntes tallet var litt usannsynlig stort.

 

Om det er små 16650 celler det er snakk om på 3,4 Amper 3,7 volt nominelt så blir det til sammen

 

1 000 000 000 000 000 000 x 3,7 x 3.4 = 12,54 EWh (exawatt) eller 12 580 000 TWh

 

For å leke litt til med tall. Verdens årlige forbruk av energi fra alle kilder er ca 155 000 TWh en dags produksjon av batterier ville da kunne lagre omtrent

 

12 580 000/155 000 ca 81 år med verdens energibehov.

 

Tror det er ganske trygt å konkludere med at trillion er et tall med unødvendig mange nuller.

 

(med forbehold om å ha snublet i alle nullene :) )

Endret av Kalle K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å konkludere litt vil jeg si at kobolt er helt klart den største utfordringen i forhold til oppskalering av produksjonen av li-ion, men situasjonen er på ingen måte helsvart.

Jeg er enig i at det er håndterbart, men en del av håndteringen er å fase inn produksjonen over tid slik at råvarene kan rampe opp.

 

Prisimpulsene er hva som kan skje om man av en eller annen grunn skulle finne på å skalere opp produksjonen av batterier veldig raskt jeg beskrev, som f.eks å prøve å produsere nok batterier til å gjøre hele verdens bilproduksjon helelertrisk på under ett tiår. D.v.s. å nå ca 5TWh/år produksjonskapasitet opp fra dagens ca 50GWh-ish (Har ikke sett oppdaterte tall i det siste)

 

Mineralutvinning og gruvedrift tenderer til å være investeringer som tas på tiårsbasis, det er ikke så lett å hurtig skalere opp mineralutvinning.

 

Li-Ion Celler er følsomme for råvarepriser (Ikke bare kobolt, men det er det tydeligste eksemplet), siden produksjonen er alt temmelig optimert. Ikke at den ikke kan bli bedre, men råvarekostnader er alt noe slikt som 60-70% av cellekostnaden, så produksjonsoptimering uten reduksjon i råvarekost kan bare redusere prisen med 30-40%. (Batteriproduksjon kan godt være en helt annen historie, men jeg mistenker at cellekostnader dominerer batterikostnadene også)

Lenke til kommentar

This article is bullshit. It says 2012 price was 700$ which would make Tesla 85kWh pack cost 60k$ for the battery alone.

These are analyst prices, where idiots guess blindly or believe lying auto execs.

If you actually pay attention, GM said they get batteries from LG chem for 145$/kWh about a year ago.

In 2012 the price was maybe 250$ for the cheapest and Tesla cells maybe 400 because they were higher discharge and max density.

So for the most cost effective cells we are approaching 100$/kWh TODAY.

And there hasn't been a sudden drop in price. It has been completely steady. Just clueless journalists that wake up in steps.

Hvorfor skriver du på engelsk?

 

Hvem jobber du for?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...