Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp ruter til å dele ADSL

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ADSL i dag :w00t:, og har lyst å kjøre kabelen inni ruteren, slik at alle PC-ene på nettverket får internett. Men spørsmålet er hvordan jeg skal sette opp ruteren. Jeg fikk ingen info om gateway og andre IP'er, bortsett fra min egen. Den stod utenpå esken, og han sa den var fast :wow:

Hvis jeg kjører kabelen rett i PC-en, og setter opp internett, så får jeg automatisk følgende instillinger fra DHCP:

isp.jpg

Spør du meg ser dette mer ut som en vanlig windows PC som kjører ICS, men det er dette jeg får fra ISP (BKK).

Spørsmålet er da, hvordan skal ruteren settes opp? Jeg har prøvd å sette inn adressene ovenfor, men jeg aner ikke hva DNS serveren er.

ruter.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, jeg vet ikke hvorfor det er den IP adressen som står der. IP adressen min er 82.134.101.7x. Fant også frem DNS serveren nå, men det funker fremdeles ikke... :(

Det er et mysterie hvorfor jeg får 192.168 IP adresser fra ISP...

Det kan ha to forklaringer, muligens er ADSL-modemet satt opp som router eller dere er plassert bak en NAT-router hos BKK.

Lenke til kommentar

Ahh! Ser ut til at det funker nå. I dropdown listen som du ser øverst på bildet valgte jeg Dynamic IP. Der var det kun DNS serverene som var nødvendig å fylle inn, og de hadde jeg jo fått tak i nå.

Tjohei!

Da kan vi gå over på et litt mer artig spørsmål: Hvorfor får jeg 1629kbps på speedometer testen på itavisen.no :dribble:? Jeg betaler for 1024kbps linje! Hva er normalt å få med 1024 linje? (går vel litt tapt i overhead elns?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...