Gå til innhold

Brumming/during i bassen ved dyp tale

Anbefalte innlegg

Hjemme hos mor og far har de to store gulvhøytalere i stua koblet til en Yamaha receiver som gir lyden fra TV og radio.

Mamma har lenge klaget over en dyp og ubehagelig brumming i bassen når litt dypere mannsstemmer snakker.

Jeg har ikke giddet å feilsøke da ingen av oss andre har hørt noe, men i det siste har jeg også begynt å plages med det.

Det er en slags svak "skygge" om det går an å si, som følger toneleiet i stemmen.

Nå er jeg relativt grønn på finjustering av lydanlegg, men om noen kjenner igjen symptomene og har noen tips kan jeg prøve dem ut neste gang jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at forsterker har nok watt ift høyttaler - hvis det er en lite strømsterk receiver så kan den evt "klippe" https://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

"Klipping" av denne typen kan gi forvrengt lyd - spesielt for bass-rik lyd som er det som krever mest strøm/watt.

Høyttaler kan evt være skadet (membran, spole) dersom noen har kjørt forsterker med fullt volum på party.  (Spesielt hvis det er en svak forsterker som da vil klippe mye ).    Men da er ofte symptomet "skurring"/"spraking".

Receiver kan evt ha feil.

Resonanser i rommet som nevnt.  Vanskelig å si uten å høre det.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...