Bolivar Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Hei, Stresset meg avgårde ut fra en parkeringsplass og kjørte på bilen vedsiden av. Bilen til motparten fikk en grei skramme på frontfanger og jeg fikk dragd dette på begge dører og litt på bakfangeren. Spørsmålet er nå hvordan tar jeg dette best videre? Motparten har en skade til 5-6000 kr som jeg er klar for å betale. Men min bil, hva gjør jeg her? Basert på motpartens skade ser jeg for meg dette er en kosmetisk skade til 15 000 eller mer, basert på at det er så mange karosserideler involvert. Jeg bør vel ta dette "fortløpende" før det setter seg rust? Tar jeg dette på forsikringen eller tar jeg dette utenom? Har akkurat klatret fra 40% til 50%, har kjørt skadefritt i 7 år, men dette er første bilen min. Mazda 6 2008. Hvordan kommer jeg best ut av dette? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Man må vel fort opp i total skadekost på over 30.000 fir at det skal 'lønne seg' å ta det på forsikringen pga. bonustap, økt forsikringspremie. Tror du kan finne flere tråder om emnet her på forumet. Siden din egen bil begynner å bli såpass gammel, ville jeg sett etter en mellomløsning, dvs. ikke satse på å få rettet egne bulker 100% men få det fikset så det ikke ruster, som minimum. Sure penger, uansett. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Er flere faktorer her, hvor dyr bilen er å forsikre feks, hvilke biler du kommer til å kjøpe og dermed hvor godt du vil nyte av bonus. Jeg ville lagt skaden ut på MittAnbud og sett prisanslag. Og hvordan har du kun 50% om du har kjørt skadefritt (sammenhengende?) i 7 år? Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Og hvordan har du kun 50% om du har kjørt skadefritt (sammenhengende?) i 7 år? Jeg fikk inntrykk av at han ikke hadde hatt egen bil før de siste par årene Hvor mye bonus taper man egentlig i sånne tilfeller? 20% utgjør jo gjerne ikke så altfor mye på en eldre bil? Endret 19. januar 2017 av Sjulimann Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Fyrst og fremst må du få taksert skaden, fyrst då kan du rekne på kva som er mest lønnsomt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Det høres jo ut som omfattende skader og totalkostnaden kan for bli 30k. Når bilen nærmer seg 10 år så må du vurdere hvor viktig det er å få den strøken igjen, kanskje du kan bare flikke på den selv og leve med skaden? Hvis du nå ikke velger å bruke forsikringen på en så kostbar skade bør du også vurdere om du virkelig har bruk for fullkasko på en så gammel bil? Spesielt med tanke på at du kun har 50% bonus så kan du sikkert spare noen lapper med å nedjustere til ansvar eller delkasko. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Her kan du regne ut om det lønner seg; http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/871-bilbonuskalkulator 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Her kan du regne ut om det lønner seg; http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/871-bilbonuskalkulator Den var ganske smart, lagrer URL på den Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Hei, beklager det tok litt tid før jeg fikk opplastet bilder, men her får dere ihvertfall sett skadene. Er dette for store skader for Smart Repair? Hvor mye vil dette komme på? Går det an å ta noe selv og noe på lakksenter? Det stemmer at jeg ikke har hatt egen bil før nå, derfor jeg har så lav bonus. Har lyst å sette den i stand igjen, fordi det er en bil jeg kjøpte for 140 000. Hadde det vært en bil til 40 000 hadde jeg ikke sett så mørkt på det. Tusen takk for svar foreløpig! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg ville nok tatt en tur innom et sted som utfører smart repair og hørt om de bulkene, de er nok fort de verste å få bort, ikke skrapene. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Ser ikke ut til at noen av skadene har sprekt/ødelagt lakken, så rust burde ikke være noe problem i første omgang.. Kanskje se om du finner en ny brukt dør? Grå er vel en vanlig farge og bilen er 8 år, så burde være noen som er sendt på bilopphugger. Er fangeren av plastikk eller metal? Kan kanskje byttes den også.. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Bulken i hjulbua er nok den verste å få rettet ut igjen, men det kan godt hende folk som driver med slikt får det til. Ville prøvd å fått taki dør i lik farge som nevnt over her, det bør være mulig. På plasten nedenfor hjulbua hadde jeg flekka med lakkpenn der lakken var helt borte og polert over (evt våtslipt litt først). Greit å sette bort det hvis du ikke har gjort det før. Ser ut som du var heldig tross alt å ikke traff framdøra også 1 Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Bilopphøgger har jeg ikke tenkt på. Hvordan er prisene å betale for lakk for en disse delene om jeg ikke får tak i deler med rett farge? Er det billigere det totalt sett enn å bruke en karosserioppretter? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 det var ikke mye til skader sånn egentlig , med mindre de plager deg veldig eller du planlegger og selge bilen så kan du jo fint kjøre med de uten at det er noen stor krise . sånn praktisk så ser en del ser av ripene ut til og kunne poleres vekk uansett, og små bulkene kan det være mulig og rette uten større inngrep hos disse småplassene som spesialiserer seg på små buker men hadde det vært min bil hadde jeg ikke gjort noe , men jeg hadde heller ikke hatt kasko på en så gammel bil, det er så få senario jeg kan se for meg at man har behov for kasko. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg måtte ha full kasko for å få lån, men har nok konkludert med at det ikke tas på forsikringen. Skadene kunne såklart vært mye verre, men ja, de plager meg nok til at jeg vil gjøre noe med det. Døren har ett stort felt med matt lakk også som ikke vises på bildene. Det kan hende jeg møtes på halvveien og fikser det det meste, men lar de minste skrammene være igjen. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Om jeg ikke husker feil er sideskjørtet i plast, resten i metall. Kanskje bakfanger er i plastik også. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Sjekk med smartrepair og se hva dem kan gjøre. F.eks døren ville jeg nok ventet med til en bruktdør i samme farge dukket opp. Samme kan du gjøre med bakfanger (og kanskje sideskjørt) Så lenge det ikke er noe sprekk/skade i lakken, ville jeg tatt det på sikt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå