Gå til innhold

[Løst] Treg VM med Win7 pro 64-bits

Anbefalte innlegg

I går installerte jeg en 64-bits Windows 7 som en VM på Hyper-V på en Windows 10-maskin. Det er en 1. generasjons VM med 9 GB RAM. Den har vCPU og jeg har en i5 2500K på maskinen.Det tar år og dag å boot maskinen i tilleg til at den responderer veldig tregt. Er det noen som kjenner til om det er et eller annet i Windows 7 som gjør at den ikke er optimal å kjøre som VM?

Intel virtualization er enablet i BIOS. 

(Grunnen til at jeg har valgt Windows 7 er fordi jeg har en del ekstra lisenser til OS'et. Jeg har satt opp noen Windows 2016 core-servere på samme Hyper-V server som er i et eget domene. Windows 7-maskinen er i samme domene og skal brukes til å administrere serverne via verktøyene i "Administrative verktøy").

edit: rettet feil. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags disk har du VM-en liggende på? SSD?

Ta et snapshot av Win7 VM-en og legg til en vCPU til og sjekk om det gjør den kjappere.

Pass også på at du har Integration Services (IS) installert i VM-en. Se https://technet.microsoft.com/en-us/windows-server-docs/compute/hyper-v/manage/manage-hyper-v-integration-services for info. Du kan laste ned IS fra https://support.microsoft.com/nb-no/help/3071740/hyper-v-integration-components-update-for-windows-virtual-machines-that-are-running-on-a-windows-10-based-host eller som optional WinUpdate.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde dette akkurat på min nye XEON E3-1245v5 server, der alle mine Hyper-V VMs kjører på egne SSD disker.

Opplevde at den ene virtuelle pcen, som kjørte på en gammel disk fra den forrige serveren gjorde slik at CPU bruken på serveren gikk i taket. Etter litt testing fant jeg ut at SSD disken ga en meget variert ytelse, fra 70 MS/s til 400 MB/s.

Byttet disk, og vips starter VMen opp på sekunder.

Så sjekk eventuelt disken der VMen ligger. Sjekk også CPU bruken på serveren/pcen under oppstart av VM.

I vmware må man installere VMware tools etter å ha satt opp en vm. Sjekk om det er noen lignende driverpakke i hyper v.

Slikt trenger man ikke i Hyper-V, en av grunnen til jeg byttet fra VmWare til Hyper-V.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Alle VM'ene kjører på en snurredisk. 

Jeg synes CPU-bruken ser normal ut. Jeg har en Ubuntu liggende på samme server fra gammelt. Startet den for å sammenligne og det tar år og dag før den starter også. Jeg kan ikke huske at Ubuntu'en har vært treg tidligere men det er den nå. Da er de tjo tydelig det er en eller annen instilling på serveren. 

Se bildet under for integrasjonstjenester for begge VM'ene. 

post-1713-0-09988300-1484862323_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om disken fungerer som den skal, og CPU bruken er normal, så har du ikke samme problem som det jeg opplevde.

Uansett kan jeg bekrefte at Windows 7 64bit fungerer helt fint i Hyper-V. Skal neppe ha så mye å si at jeg kjører Windows Server som OS.

Lenke til kommentar

Det har tatt sin tid men nå er over 220 oppdateringer installert på Windows 7-klienten. Noen drivere ble også installert på slutten og nå virker det som det er like rask som den burde. 

Det virker som Microsoft har gjort en endring i Hyper-V som følger med Windows 10. Integration Services er ikke inkludert på en ISO slik det virker som den er på tidligere versjoner. Det virker som det er driverne til disse tjenestene som ble installert til slutt og at de blir installert automatisk. 

Lenke til kommentar

Ja oppdateringer er noe drit, særlig på Windows 7. Men jeg misforsto nok litt, da jeg trodde dette var en fungerende Win7 VM som plutselig hadde blitt treg. Men da vet du jo at ev nye Win7 VM vil være like trege.

Skal faktisk sette opp en Win7 VM nå i helgen, så får se om jeg opplever det samme. Dog den skal på en SSD disk da.

Lenke til kommentar

Kjører du Hyper-V på Windows 10 eller Windows server 2016 blir det spennende om du får samme feil. 

Kjører her hjemme på Windows Server 2016 med Hyper-V. Satt opp den virtuelle pcen nå, og etter installasjonen så jeg at den brukte ca 140 MB/s av disken en stund, til oppdateringene sto at de var klare for nedlastning. Etter jeg startet nedlastningen var diskbruken på mellom 10-50 MB/s.

Ingen ting av dette gjorde slik at den virtuelle pcen opplevdes som treg, men så har jeg jo 500 MB/s å ta av fra den SSD disken da, så max 140 MB/s er jo ingen ting.

Har nå fulgt med mens den har installert rundt 100 av 214 oppdateringer, og disk IO ligger på mellom 10-50 MB/s. Det skulle jo en snurredisk ha klart fint. Så opplever absolutt ikke det du opplevde.

CPU bruken er minimal, så tror ikke det har så mye å si at jeg bruker en XEON E3-1245v5, den virtuelle pcen har 4 cores. Du hadde kanskje bare en core på din?

RAM messig har jeg bare tildelt min VM 4 GB RAM.

Legger inn Windows 7 64bit Pro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...