Joabau Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Hei, Jeg har her et spørsmål som gjelder både meg og kjente. Jeg blir stående som aksjeeier i et nyoppstartet AS, som vil skaffe inntekter i Frankrike. Det blir provisjonsbasert lønn i utlandet i henhold til salg som blir inntektskilden. Kundebasen er norske og skandinaviske kunder/kjøpere av franske boliger. Selve salget og tjenesteytelser vil dog forekomme i Frankrike. Her opererer de med en mva sats på 20% (?), i motsetning til en sats på 25% i Norge. Vil et norsk AS måtte momse dobbelt, både til Frankrike OG Norge, eller går dette bare til landet tjenesten selges i? Alternativt, foreligger det en differanse som evt. går til norske myndigheter? Setter stor pris på utfyllende svar som belyser denne problemstillingen. Mvh Joachim Lenke til kommentar
Strato Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Nei. Du betaler ikke mva til Norge for å selge en vare som ikke forbrukes i Norge. Anbefaler deg å skaffe deg regnskapsfører da dette fort kan bli et komplisert regnskap. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Generelt sett er fjernleverbare (ikke-stedsbundne) tjenester som fullt ut er til forbruk i utlandet ikke avgiftspliktige i Norge. Men dersom du er i Norge og kunden er i Norge vil tjenesten raskt anses levert i Norge (og dermed avgiftspliktig i Norge). Her er det særlige regler om bokføringsdokumentasjon. Frankrike, som andre EU-land, avgiftsbelegger tjenester som leveres i Frankrike. Hvor tjenesten er levert kommer an på hva du driver med, men som regel (pga. harmoniseringen i sjette MVA-direktiv) kan ikke en tjeneste anses levert i mer enn ett land. 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Trenger du mer info kan du nok finne det meste her: http://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat_en Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå