Roamer Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Flakkman da, tsk tsk. Sjekk ut release listen til Gamecube over, og følg med litt i nyhetene. Det kommer fler og fler "voksne" spill til Gamecube. Men, er de nødvendigvis de beste spillene? Absolutt ikke. Hvor gammel er du forresten? [ Denne Melding var redigert av: Roamer på 2002-05-08 19:17 ] Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Elsker å få deg irritert :razz: Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Har lagt merke til en liten ting. GC-fanboys bruker kun Rouge Leader (av og til Resident Evil, men der er FMV..uuh) som eksempel når dem snakker om grafikken. Når da noen sier at Xbox har bedre grafikk, så blir argumentet omgjort til at grafikk ikke har noe å si.. Merkelig.. Lenke til kommentar
Roamer Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Det er vel naturlig å nevne det spillet som har best grafikk når man snakker om de tekniske mulighetene til en konsoll? Hva vet vel jeg. Kunne likesågodt nevnt Eternal Darkness, Star Fox Adventures, Wave Race, Luigi's Mansion Smash Bros Melee eller Pikmin som er veldig vakre spill grafisk sett også. Du har absolutt rett Mulch, grafikken betyr ingenting i forhold til spillbarhet. Det er Xbox fanboys som alltid begynner å snakke om grafikk, og det er vel en grunn til det. :wink: [ Denne Melding var redigert av: Roamer på 2002-05-08 19:13 ] Lenke til kommentar
KaiAlvin Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Har henta inn litt info fra Dolby selv, siden enkelte her nekter for at det jeg faktisk sier stemmer. Dolby Pro Logic II is an advanced matrix decoder that derives five-channel surround (Left, Center, Right, Left Surround, and Right Surround) from any stereo program material, whether or not it has been specifically Dolby Surround encoded. On encoded material such as movie soundtracks(og f.eks Star Wars Rouge Squadron 2) the sound is more like Dolby Digital 5.1 (see below), while on unencoded stereo material such as music CDs the effect is a wider, more involving soundfield. Among other improvements over Pro Logic, Pro Logic II provides two full-range surround channels, as opposed to Pro Logic’s single, limited-bandwidth surround channel. Dolby Pro Logic II er en måte og få 5 kanaler ut av et vanlig 2kanals analogt stereosignal. Og forklare teknisk hvordan dette gjøres blir litt for vanskelig, men dere kan gå hit visst dere lurer: http://www.dolby.com/tech/l.wh.0007.PLIIops.html Dette er også en artikkel som er verd og lese: http://gear.ign.com/articles/357/357480p1.html Hej! Lenke til kommentar
cky Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Quote: On 2002-04-22 01:16, KaiAlvin skrev:Har henta inn litt info fra Dolby selv, siden enkelte her nekter for at det jeg faktisk sier stemmer. Dolby Pro Logic II is an advanced matrix decoder that derives five-channel surround (Left, Center, Right, Left Surround, and Right Surround) from any stereo program material, whether or not it has been specifically Dolby Surround encoded. On encoded material such as movie soundtracks(og f.eks Star Wars Rouge Squadron 2) the sound is more like Dolby Digital 5.1 (see below), while on unencoded stereo material such as music CDs the effect is a wider, more involving soundfield. Among other improvements over Pro Logic, Pro Logic II provides two full-range surround channels, as opposed to Pro Logic’s single, limited-bandwidth surround channel.Dolby Pro Logic II er en måte og få 5 kanaler ut av et vanlig 2kanals analogt stereosignal. Og forklare teknisk hvordan dette gjøres blir litt for vanskelig, men dere kan gå hit visst dere lurer: http://www.dolby.com/tech/l.wh.0007.PLIIops.htmlDette er også en artikkel som er verd og lese: http://gear.ign.com/articles/357/357480p1.htmlHej! Jada, du har helt rett, men det er ikke ekte surround, som du sa selv, det er en måte å gjøre 2 kanals analogt stereo om til surround. Lenke til kommentar
Norseman1968 Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 OK, la oss få denne Prologic II diskusjonen ute av verden en gang for alle. Prologic II er en ny og forbedret utgave vanlig dolby prologic. Det er en DSP funksjon for å få surround lyd ut av vanlig 2 kanals stereo lyd. Effekt messig skal den prøve å etterligne 5.1 dolby digital lyd. På den gamle prologic var de bakre kanlalene i mono, mens de i prologic II er i stereo. På nye forsterkere er det som oftest mulig å velge prologic II, music eller cinema. Skal man kjøpe ny forsterker er Prologic II et "must", den vil gi nytt liv i cd samlingen din. Personlig foretrekker jeg Prologic II-cinema på mine PS2 spill. Det fungerer ganske bra og gir en vis form for surround. MEN etter å ha prøvd xbox med dolby digital lyd er jeg overbevist. Ingen konkurranse her. Punktum. Dog har jeg sett at flere spill til PS2 er kommet med ekte dolby digital lyd. Eks. spillene fra EA sport, SSX tricky(DTS lyd også), Sledstorm 2. Kan ikke utale meg om Gamecube da jeg ikke har prøvd den. Lenke til kommentar
Roamer Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Rogue Leader II har Dolby Digital, og det er fullt mulig å inkorporere dette i software på samtlige Gamecube spill. Factor 5, aka MusyX, har laget lyddelen i Gamecube og det er de som har laget Rogue Leader II. Lenke til kommentar
Olovholm Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Quote: On 2002-03-22 06:05, cky skrev:KaiAlvin:Dolby Pro Logic (og 2) er Analog stereo. Du får bare lyd i 2 høyttalere med dette systemet, så og si at det har noe med Surround og gjøre er missvisende.Hvis du har et 5.1 system, så kan du ikke kjøre annet enn Dolby Digital 5.1 for å få surround, og det har bare Xbox. Prologic 2 er som sagt bare vanlig analog stereo, men den er kodet utfra dette slik at PL2 dekodere kan forstå hvor lyden skal komme fra, denne metoden er mye bedre enn i F.eks: Dolby Sorrund (Se: Prologic 1) som også kan gi relativ god lyd.. Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Quote: On 2002-04-22 13:57, Roamer skrev:Rogue Leader II har Dolby Digital, og det er fullt mulig å inkorporere dette i software på samtlige Gamecube spill. Factor 5, aka MusyX, har laget lyddelen i Gamecube og det er de som har laget Rogue Leader II. GC støtter ikke DD5.1, ergo kan den ikke gjengi DD5.1 lyd. Så enkelt er det. <<-- SE! Et punktum! Igjen.. slutt å ro.. Lenke til kommentar
KaiAlvin Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 For det første, Pro Logic er ikke en DSP funksjon, men man kan på enkelte forsterkere kjøre Pro Logic med DSP-funksjon i tillegg. Music og cinema er eksempler på DSP funkjsoner. Cky, jeg skjønner nå hvorfor vi misforstår hverandre :smile: Har lest gjennom det jeg har skrevet tidligere, og ser at det lett kan misforståes :/ Definisjonen på "ekte surround" er etter min mening, når lyden kommer ut i riktige høytalere, i forhold til det som skjer på bildet. F.eks at bakgrunnsmusikk høres i bakhøytalere, personer som snakker høres i centern, eksplosjoner i en evt. aktivsub osv. Sist nevnte kan ikke oppnås med Pro Logic II, fordi den ikke har den sjette "lavfrekvente sub-kanalen" Dette har f.eks Dolby Digital 5.(1)<--subkanalen. Dette kan du ikke oppnå med en lydkilde som ikke er kodet i f.eks Pro Logic II, Dolby Digital, DTS osv. Vanlige musikk er ikke kodet i Pro Logic II, men du vil høre lyd i alle fem høytalerne, når du kjører det gjennom Pro Logic dekoderen. Som det sto i tidligere innlegg jeg la inn: while on unencoded stereo material such as music CDs the effect is a wider, more involving soundfield... Dette er ikke "ekte surround" og jeg foretrekker personlig å høre musikk o.l. i vanlig stereo(2 høytalere) Poenget er at, et Pro Logic II kodet stereosignal innholder 3 ekstra(senter og venstre/høyre bak) kanaler(spor) Disse sporene er kodet inn ved hjelp av noe som kalles for "fase-manipulation" For å høre disse, må man ha en dekoder, ellers får man bare vanlig stereo. Så man kan på en måte si, at dem "ligger skult inni det opprinnelige stereosignalet" Jeg ser at slik jeg har forklart det før, kan det høres ut som de 2 stereosignalene blir delt opp, slik at enkelte lyder(frekvenser) går dit og andre går dit :smile: Men poenget med Pro Logic II i forhold til enern, er at man har fullt frekvensspektrum i alle fem høytalerne. Tjohei =) ,,,,,,,,,.........Spre dere! Lenke til kommentar
KaiAlvin Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Mulch du har rett i at GameCube ikke støtter DD5.1. Mener å ha lest, at Nintendo valgte og droppe det, siden folk flest ikke hadde slikt utstyr...dem valgte feil spør du meg. Men, men, kjøper meg en til forsterker, med støtte for Pro L. II om noen uker..irriterer meg max, at jeg ikke får spilt Rouge S. 2 i surround! Anyway, nå ble det mye lyd her!(tar kvell) Ha ei fortsatt fortreffelig natt folkens! :smile: Lenke til kommentar
Roamer Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 "Factor 5 recently announced that it has found a way to produce Dolby Digital sound through the GameCube, but the majority of its early games will support only Dolby Surround Sound at no performance cost. " - Gamespot GC Lenke til kommentar
Roamer Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 IGNcube: How do you think Dolby Pro Logic II competes against other sound formats including Dolby Digital? What are the advantages of going with Dolby Pro Logic II, as a developer? Julian: The main advantage is the ease of use. As I said before - for all current MusyX developers it is literally a switch. If they have 3D sound in their work-in-progress game it takes minutes and it will be automatically encoded in five-channel sound. To the listener PLII is extremely similar to Dolby Digital. It has a few advantages and disadvantages compared to Dolby Digital. The advantages are the downwards compatibility - a game using Pro-Logic II can be played on any Stereo or Pro-Logic system and will take full advantage of these without any changes in the game setup. Secondly, there is no delay due to the encoding and finally, the audio is non-compressed, whereas Dolby Digital applies heavy compression. The disadvantages of PLII are that the channel separation is even better with Dolby Digital and that DPLII doesn't have a specific bass channel. Lenke til kommentar
KaiAlvin Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Takker og bukker for den opplysninga Roamer. Var ikke klar over det med Factor 5 og DD.. Det kan jo bli interessant! Sier bare: Time will show :smile: Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Skal bli utrolig morro å høre hva slags løsning de kommer med for å få EKTE DD5.1 lyd ut fra GC, siden den ikke støtter det i hardware (som Xbox gjør uten tap av ytelse :wink: ). De må isåfall til med en slags overganskabel fra en plass, for å kunne overføre det DIGITALE signalet. DPII vil aldri kunne måle seg med DD5.1, det er en etterligning. Lenke til kommentar
Roamer Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 "To the listener PLII is extremely similar to Dolby Digital." Og dette er fra folk som jobber med dette daglig. Bruk argumenter som du ikke har dratt ut av røven, Mulch. :smile: Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Quote: On 2002-04-23 18:17, Roamer skrev:"To the listener PLII is extremely similar to Dolby Digital."Og dette er fra folk som jobber med dette daglig. Bruk argumenter som du ikke har dratt ut av røven, Mulch. :smile: Innrømmer at jeg ikke har hørt PL2 personlig. Men jeg har utrolig vanskelig for å tro at separasjonen mellom front og bakhøytalere er bra, siden det kommer fra et analogt stereospor. Med min forståelse for disse lydsystemene, er det ikke mulig å få ekte surround. Eneste forskjellen på PL1 og PL2 er jo at alle kanalene får full lydstyrke, og der er stereo i bakhøytalerene (og sikkert noe juks med center. Dvs. akkurat samme resultat som om jeg skulle kjørt 5 kanals stereo på min Denon forsterker :/ (Du vil for eksempel ikke kunne høre en lyd KUN i ene bakhøytaleren?). Det er et hav av forskjell mellom DD5.1 og PL1, tror ikke PL2 er så bra som enkelte vil ha det til. Jeg vet, jeg er ekstremt kresen hehe =) Skal det være så skal det være :smile: Lenke til kommentar
StaBBer Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 For meg faller valget natulig på Xbox(har selvfølgelig Xbox selv)... Lenke til kommentar
Roamer Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Når du allerede har kjøpt en konsoll, faller du vel litt ut av debatten. Det kunne kanskje lønnet seg å vente å se hva Gamecube hadde å by på... [ Denne Melding var redigert av: Roamer på 2002-05-08 19:16 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå