Gå til innhold

XBox vs GameCube

TST

Anbefalte innlegg

Har spillt Xbox i mange titals timer (9-10 timer i strekk ved et par anledninger) uten et eneste klikk, heng eller noe annet "PC-lignende" problem. Med andre ord smertefritt! Har ikke prøvd Amped, men demoer er ikke alltid helt bra..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig å være så trangsynt? Dere må få med dere fakta før dere begynner å påstå latterlige ting som at Gamecube vil være en maskin rettet mot barn.

Når nintendo selv begynner å lage spill som inneholder blod og gørr da er det vel ikke tvil om at de satser på å underholde alle aldersgrupper, inkludert fjortisser hvis fascinasjon av spill ligger i at de inneholder blod og at ting dør. Når det gjelder oss som har spilt i noen år, så setter vi ofte pris god spillbarhet fremfor grafikk.

Hvis dere sjekker ut den komplette release listen til Gamecube blir dere nok overrasket. Det med at Gamecube er en konsoll for barn er noe som konkurrentene bruker for å skape et rykte om maskinen. Sjekk ut det siste intervjuet med Shigeru Myamoto.

Problemet er at de eneste selskapene som faktisk er nyskapende er Nintendo og Sega. Sega ser ut til å ha mistet litt av tråden etter Dreamcast men produserer fremdeles gode spill, hvis anmeldelser er noe å dømme etter. Men, Nintendo kjører på med Animal Leader, Animal Forest, Doshin og Pikmin.

Hvis du er for "voksen" til å spille et spill uten blod eller realistisk grafikk, da har du lite å se frem til.

Jeg ser ingen grunn til å støtte Microsoft ved å kjøpe Xbox. Halo kommer jo tross alt til PC. Den eneste grunnen til at folk støtter Xbox er på grunn av markedsføringen. Boksen koster 4000 kroner, og da må du betale 500 til for å få med et sett som gjør at du kan spille DVD'er. Det er jo søren meg dobbelt så mye for gamecube.

Hva får du med ekstra? Bredbånd's adapter og en hard-disk. Maskinen er bare marginalt kraftigere teknisk sett. Hvor mange der ute er det som har bredbånd? Hvor mange er det som tror man får lov til å spille gratis i tiden som kommer? Hvem gidder å slite seg gjennom installasjonsprosedyrer, nedlasting av patcher eller store bugs på et konsoll-spill? MS har til nå hatt en tendens til å slippe spill før de er skikkelig polerte.

Spillene til Xbox er forøvrig ikke like høyt rangert som noen av dere påstår, snittet til Gamecube lå ett helt poeng over Xbox sine for en måned siden. Det har kanskje jevnet seg ut litt mer nå. Dead or Alive 3? Det er det samme som Dead or Alive 2, bare med bedre grafikk. Halo kommer til PC, og Amped er dårligere enn SSX tricky.

Angående aldersgrupperinger på konsollene er det ingen ting som tyder på at Xbox har den eldste demografen.

[ Denne Melding var redigert av: Roamer på 2002-05-08 19:14 ]

Lenke til kommentar

Mange gode poenger der, enig i det meste. Men å trekke frem bredbåndskompatibilitet som en negativ del av xbox er da å trekke det hele litt langt. Vet ikke hvordan forholdene er rundtomkring i de fjernere strøkene av landet, men i de fleste store byene er da bredbånd veldig vanlig. Her i Stavanger har de fleste jeg kjenner, både venner og amilie en eller annen form for bredbånd (adsl/vdsl/kabel/trådløst osv). Jeg ser på denne funksjonen som meget viktig da jeg synes det er mer morsomt å spille mot naboer og venner enn halvtumsete boter som farer over skjermen, da særlig etter å ha rundet spillet et par ganger. Levetiden på spillene øker dramatisk med slike funksjoner, og jeg har også tro på at tastatur/mus kan bli aktuelt for en del spill senere. Dvd avspilling er da også en fordel, selv for de av oss som har dyre dvd spillere stående fra før av. Kan alltids komme godt med...:wink:

Ellers er jeg litt skeptisk til pc-oppbygningen tl xbox, vil helst slippe patcher og slikt på spillemaskinen min, får da nok av det på de andre

Mvh

Sindre Hellevik

Lenke til kommentar

"Er det mulig å være så trangsynt? Dere må få med dere fakta før dere begynner å påstå latterlige ting som at Gamecube vil være en maskin rettet mot barn."

- Akkurat dette ble jo hevdet når de lanserte N64 også. *Nå skulle de bli kvitt stemplet som barnekonsoll*

Alle vet jo hvordan det gikk ! Hva Gamecube kommer til å bli VET ikke jeg og heller ikke du. Skjønner at du er Pro-Nintendo, men du skal ikke snakke om konsoller og Nintendo som om du VET hva som skjer i nær fremtid. Du må gjerne tro at Nintendo blir kongen på haugen. Jeg vet ikke.

"Når det gjelder oss som har spilt i noen år, så setter vi ofte pris god spillbarhet fremfor grafikk."

- Ja takk - begge deler !

Bare man slipper grafikken på N64 så er alt greit.

Ang. PS2 vs. X-box vs. Camcube :

Den som lever for se !

Jeg velger å tro at det blir nok en barnekonsoll fra Nintendo. Respekter det !

Lenke til kommentar

Quote:

Men hvis man kun tenker på det tekniske er det Xbox som tar ledelsen, men PS2 på en snar andreplass. Xbox kan vise 128 megapixles per ettellerannet (husker ikke helt hva det het.) PS2 klarer 64, mens gamecube må nøye seg med usle 4-12 megapixles-greier :wink:! (dette er faktisk helt sant, fikk det fra XBox's, Sony's og Nintendo's hjemmesider ++) Dette påvirker kun detaljgraden i grafikken, og ikke oppløsningen. Noe som betyr at GameCube passer best til ensfargede udetaljerde figurer (noe som er ypperlig da mario kun består av tre farger;)).

På PS2 og XBOX er dette uten noen teksturer eller noen effekter, på GCN er det med alt på max... hahaha! :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Men hvis man kun tenker på det tekniske er det Xbox som tar ledelsen, men PS2 på en snar andreplass. Xbox kan vise 128 megapixles per ettellerannet (husker ikke helt hva det het.) PS2 klarer 64, mens gamecube må nøye seg med usle 4-12 megapixles-greier :wink:! (dette er faktisk helt sant, fikk det fra XBox's, Sony's og Nintendo's hjemmesider ++) Dette påvirker kun detaljgraden i grafikken, og ikke oppløsningen. Noe som betyr at GameCube passer best til ensfargede udetaljerde figurer (noe som er ypperlig da mario kun består av tre farger;)).

På PS2 og XBOX er dette uten noen teksturer eller noen effekter, på GCN er det med alt på max... hahaha! :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-01 16:01, JarleW skrev:

"Er det mulig å være så trangsynt? Dere må få med dere fakta før dere begynner å påstå latterlige ting som at Gamecube vil være en maskin rettet mot barn."

- Akkurat dette ble jo hevdet når de lanserte N64 også. *Nå skulle de bli kvitt stemplet som barnekonsoll*

Alle vet jo hvordan det gikk ! Hva Gamecube kommer til å bli VET ikke jeg og heller ikke du. Skjønner at du er Pro-Nintendo, men du skal ikke snakke om konsoller og Nintendo som om du VET hva som skjer i nær fremtid. Du må gjerne tro at Nintendo blir kongen på haugen. Jeg vet ikke.

"Når det gjelder oss som har spilt i noen år, så setter vi ofte pris god spillbarhet fremfor grafikk."

- Ja takk - begge deler !

Bare man slipper grafikken på N64 så er alt greit.

Grafikken på Nintendo64 var jo udiskutabelt bedre enn på playstation.

Jeg mener ikke at det å ha bredbånd og harddisk er en klar ulempe, det har jo sine sider. Jeg sier bare at det ikke bare er fordeler med et slikt system. Og Microsoft har hittill hatt en tendens til å slippe spill før de har nådd sitt fulle potensiale. Jeg vet ikke hvordan det er med andre selvsagt, men personlig vil jeg heller ha en håndfull fantastiske spill framfor en mengde gode.

Grunnen til at jeg setter min lit til Nintendo er at de har vist at de er flinke til å lage spill som er morsomme å spille, ikke bare pene å se på. I tillegg er de veldig innovative.

Husk at de er ansvarlig for mye av det som definerer konsollsiden av spill i dag. Playstation kontrolleren var jo i grunnen en tykkere kopi av Super Nintendo kontrolleren. Så kom n64 kontrolleren med en analog styrespake og vips så ble PS kontrolleren utstyrt med det samme.

Denne gangen har de valgt et annet format enn kassetter som er billigere å produsere og som har større kapasitet. I tillegg er IDE deres veldig brukervennlig. Dette har ført til at flere og flere utviklere har bestemt seg for å lage spill til maskinen. Et bredere utvalg i tillegg til at de har en kvalitet på sine egne spill som få klarer å matche.

Det er vel der hovedgrunnen ligger, i de eksklusive titlene. I tillegg til Zelda og Mario og denslags, synes jeg Resident Evil, Starfox og Perfect Darkness virker svært lovende. Og som sagt, ta en titt på release listen, der kan du se at det er et bredt utvalg av titler som vil tilfredstille nesten hvem som helst.

Og det er ikke å komme i bort i fra at når konsollen koster halvparten av Xbox, er det langt mer sannsynlig at en student vil få råd til maskinen.

Jeg er enig i at spill er en svært smaksbetinget opplevelse, men jeg synes det er urettferdig å stemple Gamecube som en barne-konsoll når Nintendo gjentatte ganger sier i intervjuer at de har tenkt til å satse på et bredt spekter av titler. De har jo faktisk gått så langt som å sikre seg Resident Evil ekslusivt, det burde være et temmelig tydelig tegn fra Nintendo's side, uansett hva Microsoft sier.

Her er noen av de "voksne" spillene some er hittil annonsert som gamecube titler(noen er multiplatform);

- Turok

- Eternal Darkness

- Resident Evil

- Soul Calibur 2

- Metroid

- Duke Nukem

- Rune

- Bloodrayne

- Dead to Rights

- Die Hard vengeance

- Bloody Roar

- Agent Under Fire

- Mortal Combat : Deadly alliance

- Smuggler's Run 2

- Ultimate Fighting Championship

Litt fra Microsoft:

"Stung by the public-relations fallout from antitrust investigations of its business practices, Microsoft has been planning a massive media campaign designed to influence state investigators by creating the appearance of a groundswell of public support for the company.

The elaborate plan, outlined in confidential documents obtained by the Los Angeles Times, hinges on a number of unusual - and some say unethical - tactics, including the planting of articles, letters to the editor and opinion pieces to be commissioned by Microsoft's top media handlers but presented by local firms as spontaneous testimonials."

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke være uenig med deg bortsett fra det du sa om N64-grafikken. Oppløsninga virket bedre ja, men selve grafikken var nitrist. Men nok om det :smile:

Jeg har ikke lest NOE om Gamecube. Rett og slett pga mine "fordommer" mot Nintendo. Konsoll er heller ikke "min greie" akkurat nå. Har nok med pc'ene. Grafikken på pc'n er glimrende og alltid deilig å komme tilbake til etter noen timer foran en konsoll. (TV).

Hva tekniske specs angår så er jo det helt borti natta å sammenligne. De kjører jo ikke på samme cpu'er osv. Blir vel som å sammenligne cpu-hastighet på pc og mac?

Lenke til kommentar

Det Nintendo kommer til å kapre en stor markedsandel med er at de mest sans. kommer til å legge seg på en pris under PS2. Med den veiledende prisen som MS har satt på Xbox'en så selges den med tap, virker som om gutta desper litt etter å vinne tilbake "land" som sony allerede har okkupert..

(mye av grunnen til at GC legger seg så billig er at det ikke er DVD på den, (oki, panasonic har en lisens produsert vers. av GC med dvd, men den er sannsynligvis kun beregnet for det japanske markedet.)

Men MS regner med at de kommer til å tjene inn dette på software etterpå..

Når det gjelder Gamecube som "kiddie" maskin så er det jo ikke så rart at Nintendo har dette stempelet, noe de klart og tydelig har gått inn for å rette på denne gangen, kan jo bare nevne GC-Resident Evil, Nintendo har også fått til en exclusive deal av ett eller annet slag fra Capcom så det blir spennende å se hva som kommer ut av dette.

Jeg står på venteliste for XBox, og jeg skal også ha en Gamecube når den kommer litegrann seinere i år.

Hvis man tar seg sammen og tenker seg litegrann om så skjønner man at det ikke kommer ann på hardwaren men spillene fra produsenten (ser det er flere som har nevnt dette)

Sitter fortsatt i ny og ne sammen med noen kompiser å spiller gode gamle saker på Famicom'en ;) Spill med sjel.....

P.s: håper for all del at jeg slipper å defragmentere XBoxen... lol

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-28 21:41, AvaLoN666 skrev:

...

P.S. Xbox har faktisk meget høy max. oppløsning (1900x1600 eller noe), i motsetning til hva som ble sagt for litt siden her :razz:!

Du sikter vel til meg, og du har 100% rett. My bad.

Dog, de færreste vil derimot benytte seg av en høyere oppløsning enn den tven deres tåler og dermed er det liten vits i en høy teoretisk oppløsning for Joe Schmoe/Ola Nordmann. For prosjektørfolket og de heldige jævlene som sitter med HDTV-klargjort utstyr (f.eks noen plasmaskjermer og bakprosjeksjonstver) vil Xbox være klart teknisk bedre enn PS2.

Lenke til kommentar

JarleW, jeg synes tallene dine er temmelig mitt i blinken, særlig at 10% voksne spiller nintendo.

Nintendo's målgruppe har alltid vært barn til ungdom,

og jeg tror at de vil fortsette med det.

Mange av launch tittlene er for ungdom og voksne, sant nok, men hva med resten av livstiden til GameCube? Vil de fortsette å lage spill siktet mot ungdom og voksne?

Jeg tror disse launch tittlene er et triks for å få hardcore gamers som liker blod & gørr spill til å kjøpe GC.

Jeg personlig sverger til Playstation 2 når det gjelder konsoll krigen, jeg vil neppe kjøpe verken GC eller Xbox.

Jaja, jeg gleder meg nå ræva av, meg til MGS2: SoL!!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-02 23:25, snesoey skrev:

Hva? Jeg har XGA prosjektor.. Betyr det at jeg kan benytte meg av høyere oppløsning av X'en?

Du nevner ikke type, og prosjektørfabrikanter er ofte litt inkonsekvente med hva XGA egentlig betyr, men ja, i utgangspunktet vil du kunne benytte deg av høyere oppløsning. Såframt det er støttet i software (jeg vet ikke 100% om hardware kan i alle tilfeller overkjøre software).

You lucky bastard :wink:

Lenke til kommentar

kall meg barnslig men jeg synes mario64 og zelda ocarina of time var veldig bra spill.

conker bad fur day er det kuleste og morsomste jeg uten tvil beste jeg har spilt på noen konsoll. dette spillet burde fjernet nintendos barnestempel, kommer det en 2er på gamecube kjøper jeg sikkert gamecube :smile:

Lenke til kommentar

roamer skrev

Her er noen av de "voksne" spillene some er hittil annonsert som gamecube titler(noen er multiplatform);

- Turok

- Eternal Darkness

- Resident Evil

- Soul Calibur 2

- Metroid

- Duke Nukem

- Rune

- Bloodrayne

- Dead to Rights

- Die Hard vengeance

- Bloody Roar

- Agent Under Fire

- Mortal Combat : Deadly alliance

- Smuggler's Run 2

- Ultimate Fighting Championship

- hva med CONKER: BAD FUR DAY2 eller noe slikt på GC? conker er et av de fantastiske spillene du snakker om, må nesten være dum om man ikke lager en oppfølger til et slikt vellykket og perfekt spill. mye heller en oppfølger til dette enn til resident evil.

til dere n64 folk som ikke har det: blææh :razz:

Lenke til kommentar

GC blir nintendo konsoll ja.

Hvorfor sier dere at ps2 ligger rett bak xbox på grafikk? et godt stykke bak spør du meg.

Måtte le da jeg så innlegget om at ikke potensialet til ps2 ble utnyttet.

GTA3 Sliter jo med å kjøre glatt.

Eneste spillet eg har sett går glatt på ps2 (over 40 fps) er gran turismo3.

God Jul!

Lenke til kommentar

Bare litt raskt..

Angående det med at MS taper penger på XBox hardware; Det gjør de ikke i Europa. Tenk slik; Kostnadsforholdet mellom GC og Xbox er 2/3 - 3/3 i USA. I Asia er det noe sånt som 3/4 - 4/4. I Europa er det 1/2 - 2/2. Dette til tross for at produksjonsfabrikken ligger i Ungarn...

Forøvrig er det faktisk billigere for Europeere og importere en Xbox fra Australia, porto, merverdi avgift og frakt inkludert.

[ Denne Melding var redigert av: Roamer på 2002-05-08 19:14 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...