TST Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 En ny konsollkrig står for døren med lansering av XBox 14. mars og GameCube i mai. En rekke forventninger er skrudd opp rundt disse to boksene. Men hvem går av med seieren til slutt? Hvem er egentlig best? Og har PlayStation 2 egentlig noen sjanse til å henge med lenger? Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Kommer vel litt an på dem som utvikler spillene. Lenke til kommentar
AvaLoN666 Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Jeg misliker STERKT måten du snakker om PS2 på, da PS2 faktisk er den ledende konsolle på markedet, men en 72 prosents markedsandel. Så spørsmålet burde heller være om Xbox og Gamecube klarer å henge med :smile:! Og grafikk og kraft er ikke alt. Spillbarhet er det viktigste (gameplay), og det har PS2 PLENTY av (MGS2, Silent Hill 2, GTA2, GT3, Jack & Daxter). Og gamecube har en del fans fra sine tidligere konsoller som nes, snes og N64. Så egentlig er det Xbox som får det vanskeligst. Som om ikke det er nok lanseres Xbox med en pris på 3700,- i hele Europa. Gamecube derimot vil koste 2500-2700,- på lanseringsdato ! PS2 kan fåes for 2500,- i de fleste butikker. Men hvis man kun tenker på det tekniske er det Xbox som tar ledelsen, men PS2 på en snar andreplass. Xbox kan vise 128 megapixles per ettellerannet (husker ikke helt hva det het.) PS2 klarer 64, mens gamecube må nøye seg med usle 4-12 megapixles-greier :wink:! (dette er faktisk helt sant, fikk det fra XBox's, Sony's og Nintendo's hjemmesider ++) Dette påvirker kun detaljgraden i grafikken, og ikke oppløsningen. Noe som betyr at GameCube passer best til ensfargede udetaljerde figurer (noe som er ypperlig da mario kun består av tre farger;)). Bpde Xbox og PS2 har to USB-porter og ethernet-adaptorer, noe som åpner for tilkobling av WebCam, tastatur og mus, skriver og masse annet digg. Gamecube derimot mangler USB-port(er), så det er et lite minus. Og det betyr faktisk en del :sad:! Lenke til kommentar
TST Skrevet 27. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2002 Quote: On 2002-02-27 21:29, AvaLoN666 skrev:Jeg misliker STERKT måten du snakker om PS2 på, da PS2 faktisk er den ledende konsolle på markedet, men en 72 prosents markedsandel. Så spørsmålet burde heller være om Xbox og Gamecube klarer å henge med :smile:! Du har god og dyptgående oversikt over markedet forstår jeg. Det var uansett ikke mening og neglisjere PS2 på noen måte. Quote: On 2002-02-27 21:29, AvaLoN666 skrev:Og grafikk og kraft er ikke alt. Spillbarhet er det viktigste (gameplay), og det har PS2 PLENTY av (MGS2, Silent Hill 2, GTA2, GT3, Jack & Daxter). Det var nettopp derfor jeg også også tok med PS2. En skal selvsagt ikke bare basere synsinger eller meninger på den tekniske biten. Det er mye mer som gjør seg gjeldende i en slik konkurranse. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Tror nok PS2 klarer seg bra fremover. Gamecube vs. X-box? Tror nok Gamecube er en vinner når det gjelder antall solgte enheter ja, men det er p.g.a. dens "tilhengerskare". Grafikkmessig så er det vanskelig å si. Jeg har PS1. Det tok jo 4-5 år før de klarte å lage spill som utnyttet den konsollen til det fulle (og litt til) Vi har ikke sett hva PS2 er go for - på langt nær. Når det gjelder playability så tror jeg PS2 blir kongen. Jeg frykter at Gamecube blir en ny "Barnekonsoll". Vel...egentlig ikke, for jeg personlig kommer aldri til å ta i en Nintendokonsoll uansett. (Tror jeg) N64 er TRAGISK og har alltid vært det! Brukere av konsoller : Nintendo : - Barn = 70% - Ungdom = 20% - Voksne = 10% PS2 : - Barn = 30% - Ungdom = 35% - Voksne = 25% X-box : - Barn = 20% ? - Ungdom = 50% ? - Voksne = 30% ? Dette er ingen vitenskaplie tall. Bare mine oppfatninger av tidligere analyser! Dere må gjerne kommentere det. Er jeg HELT på jordet ? Lenke til kommentar
BoardkilL Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Angående Nintendo Gamecube... Hvis du ser på oversikten over spillene som kommer til launch, og fram til seinsommeren så ser du flest "voksen" spill der. Jeg trur Gamecube blir konsollen som virkelig bringer Nintendo inn på det mer voksne markedet. Lenke til kommentar
Roamer Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Quote: On 2002-02-27 21:29, AvaLoN666 skrev:Som om ikke det er nok lanseres Xbox med en pris på 3700,- i hele Europa. Gamecube derimot vil koste 2500-2700,- på lanseringsdato ! PS2 kan fåes for 2500,- i de fleste butikker. Jeg tror du tar feil med prisen, den offisielle lanseringsprisen for Gamecube er 150 pund og for Xbox'en er det 300 pund. Jeg ser at blant annet Amazon tar 298 pund for xbox og 165 pund for Gamecube (de første pre-orderne på Gamecube var på 150 pund...). Quote: Men hvis man kun tenker på det tekniske er det Xbox som tar ledelsen, men PS2 på en snar andreplass. Xbox kan vise 128 megapixles per ettellerannet (husker ikke helt hva det het.) PS2 klarer 64, mens gamecube må nøye seg med usle 4-12 megapixles-greier :wink:! (dette er faktisk helt sant, fikk det fra XBox's, Sony's og Nintendo's hjemmesider ++) Dette påvirker kun detaljgraden i grafikken, og ikke oppløsningen. Noe som betyr at GameCube passer best til ensfargede udetaljerde figurer (noe som er ypperlig da mario kun består av tre farger;)). Du tar også feil på styrkeforholdene til Maskinene, reelt sett, altså et fullt grafisk miljø med polygoner og effekter, er cirka som føler; - Xbox 125% - Gamecube 100% - Playstation2 75% Den vanlige bruker vil ikke se forskjell på grafikken, så det blir spillbarheten som gjelder, men det er det vel uansett. Quote: Bpde Xbox og PS2 har to USB-porter og ethernet-adaptorer, noe som åpner for tilkobling av WebCam, tastatur og mus, skriver og masse annet digg. Gamecube derimot mangler USB-port(er), så det er et lite minus. Og det betyr faktisk en del :sad:! Kjøper du en spillemaskin eller en PC? Gamecube har forresten muligheten til både modem og ethernet-adapter. Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Quote: On 2002-02-27 21:29, AvaLoN666 skrev:Men hvis man kun tenker på det tekniske er det Xbox som tar ledelsen, men PS2 på en snar andreplass. Xbox kan vise 128 megapixles per ettellerannet (husker ikke helt hva det het.) PS2 klarer 64, mens gamecube må nøye seg med usle 4-12 megapixles-greier :wink:! (dette er faktisk helt sant, fikk det fra XBox's, Sony's og Nintendo's hjemmesider ++) Dette påvirker kun detaljgraden i grafikken, og ikke oppløsningen. Noe som betyr at GameCube passer best til ensfargede udetaljerde figurer (noe som er ypperlig da mario kun består av tre farger;)).us. Og det betyr faktisk en del :sad:! Legg merke til at PS2 oppgir de pixlene UTEN teksturer, lighting, filtering etc. etc. I realiteten blir det nok en del lavere enn GC :/ Ikke så rart siden GC ligger en generasjon foran, og Xbox litt foran der igjen, siden desigenen til xbox er enda nyere enn GC. Teknisk sett er det jo ingen konkurranse. Nintendo er og blir en barnekonsoll, de må kjempe hardt for å riste av seg det ryktet, hva 2-3 fanboys på internett sier driter vanlige mennesker med familie i (og de fleste andre for den saks skyld =). Xbox sikter seg inn på de "eldre", både med tanke på utforming, pris og spill. Som regel får en også det en betaler for =) Det dyreste er alltid det "beste", teknisk sett. Skal bli spennende så hva slagstallene sier til høsten! PS. Heldigvis har MicroSoft ansatt en bråte med nye folk som ikke har noe som helst med MS ellers å gjøre, så de har faktisk en sjangs! Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 "Kjøper du en spillemaskin eller en PC? Gamecube har forresten muligheten til både modem og ethernet-adapter." Det har/kommer til PS2 også ! X-box stiller vel heller ikke noe dårligere der skulle jeg tro. Lenke til kommentar
Punisher Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Lurer litt på om det kommer linux til xbox slik det gjør til ps2? :smile:) Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Hva er poenget med Linux til ps2? Er det noe fordeler, eller er det kommet "bare fordi de kunne" opplegg? Kan en spille på den, er det bedre ytelse? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Jeg var på Xbox-happening på News mandag 25.02 og jeg var ikke veldig imponert over Xboxen. Grafikken er ikke bedre enn pc (potensiell oppløsning er tross alt mye lavere), men det ser like bra ut som PS2. På en HDTV-kompatibel prosjektør var det kremgøy, dog. Kontrolleren er litt feilkonstruert imo, knappene på høyre siden stå i feil vinkel i forhold til den naturlige måten å holde den på. Potensiell hard overgang for PS-folket. Men det kommer kanskje nye kontrollere? DeadOrAlive3 så veldig bra ut, men det var ingen antialiasing, real-time skygger (med en lyskilde) kun for spillfigurene, men det lukter jo litt pc-utgivelse da. Halo kjørte i split-screen, og det var ikke gøy. Split-screen altså. Definitivt noe å vente med til pc-utgivelse. Ellers kjørte de et bmx-spill, et flysimarcade-spill og et bilspill. Så greit nok ut. Lenke til kommentar
Driver Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 jeg har ikke noe særlig tro på xbox. d er jo trossalt microsoft! åssen erfaring har de egentlig med å utvilke annet enn PC software? hva med spilla?? microsoft kan iallfall ikke å utvilke spill! det har de bevist flere ganger. de står kanskje bak flight simulator, age of empires samt noen andre suksesser. men vil ikke si at kvalitetn på disse spilla er så imponernde akkurat... da har jeg mye større tro på gamecube. nintendo har trossalt drevet i gamet i over 20 år! de vet hva de holde på med. selv om n64 ikke ble den størrste suksessen akkurat, så kommer ikke nintendo til å gjøre den samme feilen to ganger - å satse på å lage de fleste spilla sjøl, tiltross for at den finnes en haug med fremdragende tredjeparty utviklere. xbox kommer rundt midten av mars, mens gc kommer i mai en eller annen gang. d gir xbox et lite forsprang, men jeg tror ikke det vil hjelpe særlig. gc kommer til å overraske alle som ikke har hatt no tro på nintendo før! Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Quote: On 2002-02-28 01:07, BoardkilL skrev:Angående Nintendo Gamecube... Hvis du ser på oversikten over spillene som kommer til launch, og fram til seinsommeren så ser du flest "voksen" spill der.Jeg trur Gamecube blir konsollen som virkelig bringer Nintendo inn på det mer voksne markedet. Jeg stiller meg sterkt tvilende til at Nintendo klarer å bryte løs fra barne stempelet sitt. Hovedsaklig vil det som blir sluppet være spill som er barnevennlige. Du har noen titler som kan tiltrekke ungdom og voksne slik som Resident Evil, men i det store og det hele vil det bli klassikerne som Mario og Zelda som vil trekke folk. PS2 tror jeg vil bli konsollen for de som ønsker voksne spill. Bare se på MGS2. Lenke til kommentar
Raggie Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 "d er jo trossalt microsoft! åssen erfaring har de egentlig med å utvilke annet enn PC software? hva med spilla?? microsoft kan iallfall ikke å utvilke spill! " Husk at det ikke er microsoft som lager spill til xbox, akkurat som ikke sony lager spill til PS2... "nintendo har trossalt drevet i gamet i over 20 år! " Faktisk er det litt over 100 år :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Quote: On 2002-02-28 13:13, Driver skrev:jeg har ikke noe særlig tro på xbox. d er jo trossalt microsoft! åssen erfaring har de egentlig med å utvilke annet enn PC software? hva med spilla?? Microsoft har vel akkurat like mye erfaring på dette markedet som Sony hadde når dem lanserte Playstation. Vi vet alle hvordan det gikk... Quote: microsoft kan iallfall ikke å utvilke spill! det har de bevist flere ganger. de står kanskje bak flight simulator, age of empires samt noen andre suksesser. men vil ikke si at kvalitetn på disse spilla er så imponernde akkurat... At du ikke mener kvaliteten på disse spilla er så imponerende er din subjektive mening. Fakta er at disse spilla har fått ekstremt mye skryt. De har faktisk vist at de kan utvikle spill IMHO. [quote9 da har jeg mye større tro på gamecube. nintendo har trossalt drevet i gamet i over 20 år! de vet hva de holde på med. selv om n64 ikke ble den størrste suksessen akkurat Igjen, erfaring er ikke alt. At de har holdt på i over 20 år kan også bety at dem har problemer med å tenke nytt og konstruktivt. N64 kan være et tegn på det. Sega er også et flott eksempel på at det kan gå nedover etter en stund Lenke til kommentar
AvaLoN666 Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Quote: Bpde Xbox og PS2 har to USB-porter og ethernet-adaptorer, noe som åpner for tilkobling av WebCam, tastatur og mus, skriver og masse annet digg. Gamecube derimot mangler USB-port(er), så det er et lite minus. Og det betyr faktisk en del :sad:! Kjøper du en spillemaskin eller en PC? Gamecube har forresten muligheten til både modem og ethernet-adapter. Duh... Å ha USb porter er et STORT pluss for en spillmaksin, særlig for de som favoriserer FPS fremfor RPG (som egentlig er konsollers domene ... Og det blir ganske vanskelig å chatte i online spill som FFXI uten et tastatur :razz:. Så USB-porter til en konsoll er ypperlig, virket nesten som om du nekter for at Gamecube's mangler (USB) er en smule negative... Uansett så er det faktisk bra med ekstra utstyr. Og det faktum at man kan koble til en HDD og Modem er meget bra. Vet ikke om Gamecube tillater HDD, men tror ikke den er kompatibel med det. Alt i alt er Gamecuba faktisk nesten like "barnslig" som den alltid har vært. Se f.eks. på det "koselige" spillet Pikmin, hvor man skal finne 30 forskjellige deler til det lille romskipet sitt ved hjelp av, ja faktisk, små blomster ! Litt barnslig vil nå jeg si. Og i tillegg har man jo gode gamle Smash Bros. med Yoshi, Pikachu, Mario, Bowser og alle de andre figurene fra marioland... Jeg er fullt klar over at det finnes mange andre ikkebarnslige spill til GC, men det er allikevel plenty av "det gode gamle". Men det trenger egentlig ikke å være så negativt, for da beholder de gjerne sine gamle fans, samtidig som de får nye (hvis folk ikke skremmes vekk av Pikmin's søte image :razz:). PSX var faktisk den første konsollen som faktisk siktet mot litt eldre spillere med Resident Evil, Silent Hill osv. Og PS2 fortsetter denne tradisjonen i god ånd med Gigatitler som Metal Gear Solid 2:SoL, Silent Hill 2, GTA3 (som forsovet kommer til Xbox oxo :wink:). Xbox søker også det eldre markedet. Dette demonstreres tydelig da konsollens første PR-tittel er en heseblesende FPS med masse aliens og kjøretøyer :D:D!!! Så Gamecube står i grunnen ganske alene når det gjelder barnespill. Så hvis det skal bestemmes hvilke konsoller som virkelig kommer til å dominere de neste årene, vil jeg si at PS2 og Xbox står sterkest.' Forresten... Gamecube har gjort en stooooor tabbe i det siste. De gjorde den fryktelige bestemmelsen å gjøre om stilen i det berømte og elskede Zelda. Så det neste i serien blir meget tegneserieaktig og mye søtere enn Zelda tidligere har vært. Alle som har sett screenshots fra spillet forstår tårevått hva jeg mener :sad::(. Zelda ligner nå mer på musen Fivel enn en alvekriger. Dette vil føre til at Gamecube vil miste en enorm hærskare av harbarkede Zelda-fans, noe som vil svi skikkelig :sad:! P.S. Xbox har faktisk meget høy max. oppløsning (1900x1600 eller noe), i motsetning til hva som ble sagt for litt siden her :razz:! Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 En kan se på prisforskjellen på denne måten: Har GC harddisk og ethernetadapter/modem? Og hva koster det i tillegg?! Lenke til kommentar
tuffenuff Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Dere kan si hva dere vil, men for meg blir det avgjørende om man kan spille brente spill eller ikke! Det er absurb å kjøpe ei plate til 700 spenn! Lenke til kommentar
Stingher Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Var i oslo her om dagen, og prøvde Xbox i en videobutikk. Prøvde snowboardspillet Amped, men etter at jeg hadde spilt litt begynte spillet å lægge. Det hang seg delvis opp, akkurat som en klikk PC, før den fortsatte. En klar ulempe i forhold til de andre konsollene, og vi vet jo at Microsoft bare har erfaring med PC. Har mer tro på Gamecube som kommer med noen fete launchtitler. Bare sjekk Star Wars: Rogue leader http://www.lucasarts.com/products/roguelea...der/default.htm Er det heftig, eller hva?! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå