Gå til innhold

Anbefalinger til oppsett av trådløst nett + kjøp av router


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en enebolig med utleiedel i kjelleren og på loftet, og ønsker en ny trådløs router som kan gi stabil linje med bedre signaler enn D-Link Dir-655 gir idag.

Leieboere i kjeller og loft har idag extender for å få godt signal til sine wifi enheter. 

 

Skulle gjerne ønsket en router hvor det er mulighet for å sette 2 stk "gjestenett", ett nett til hver leieboer, hvor man kan sette eget passord og begrense eventuell nedlasting/spilling som tar knekken på resten av linjen for alle andre. Routeren må/bør også sende signaler rundt i hele huset. 

- Finnes mulighet for dette, og hva anbefales?

 

- Å trekke kabel er ikke aktuelt dessverre, så det må være trådløst.

- Enkelt oppsett er en fordel.

- Pris: ca. 2-3 tusen. 

 

Generelle tips til nettverksløsning mottas med veldig stor takk :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D-Link er noe drit, anbefaler Asus. Hvis du har mulighet for å plassere en Router sentralt i huset, og det ikke er mur\betong osv mellom deg og utleie, så burde dekke hele huset: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3018134

Hvis du MÅ ha 2.stk hadde jeg gått for 2.stk av versjonen under. https://www.prisjakt.no/product.php?p=2037634

 

Hei.

Er det mulig på begge routere som er linket til å få 2 stk gjestenett?

Tenkte at jeg setter opp eget nettverk til hver av leieboere, så har de sin tilmålte hastighet på nedlasting/streaming eller gaming. 

Det er enkelt for meg også med passordbeskyttet nett til begge. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar. 

 

På begge de nevnte routerene, er det enkelt, om mulig - å sette hastighetsbegrensning på hvert gjestenett?

Tenkte dele nettet 30/30/40. Så får hver bruker selv sin tilmålte nedhastighet fra totalen.

 

Og har lest at extendere øker rekkevidden på nettverket, men reduserer farten med ca 50 %... gjelder dette teoretisk fart på nettverket, eller faktisk fart på nedlasting? Har idag nett fra CD på 60 mb/sek. 

Vil en extender reduserere denne til 30 mb/sek?

- og.. om man på sitt "eget" hjemmenett, setter opp en extender, påvirker dette kun eget nett, eller de to andre nettverkene også?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

En ny vinkling jeg lurer på. I alle etasjene er det TV/data uttak. Hvordan vil det bli å få satt inn 3 stk modem og en egen router i hver etasje? Fullstendig signalkrøll?

 

Ble informert av leieboer på loft at dette hadde han, med litt bedre fart ned enn jeg har i min etasje. Jeg har slitt litt med at nettet faller ut av og til, men skylder på gammel router.

 

Jeg har 60/20 fra Canal Digital idag. Jeg har ca 50 MB/sek ned og på loftet er det 100 MB/sek ca.

 

Hva mener dere om 3 modem og egen router ved hver?

Hvordan blir farten fordelt? Får den som ligger nærmest uttaket mest og ingenting igjen til den med veggkontakt lengst bort? ( som det kanskje ser ut idag..?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...