Gå til innhold

Ustabilt Get nett eller dyrt 4G bredbånd?


Anbefalte innlegg

Har lite peil på nettverk og bredbånd og trenger derfor hjelp. 

 

En bekjent har ventet på bredbånd fra Get i 9 måneder. Get leverer kabel TV til samme leilighetskompleks. Ingen av andre beboere har bredbånd (?!) og ifølge Get er "kablene for dårlige" for stabilt bredbånd siden de er dimensjonert for kabel TV. 

 

Idag kom det en tekniker innom og målte signalene, de var ifølge tekniker "helt greie med god signalkvalitet". Men en måtte regne med å miste linjen støtt pga at det ikke er retur på kabel. Etter lilt prat anslår han at linjen vil gå ned kanskje så ofte som hvert 10-20 minutt. På telefon har jeg forklart dem at det er ikke en tjeneste de kan ta betalt for i 2017. Her må noe gjøres. Midt i byen må det da være mulig å få bredbånd?

 

Andre tilbydere av bredbånd kan heller ikke levere akkurat til denne adressen. Sameiet ligger på toppen av en bakketopp. Lengre ned i gata er det Get bredbånd men altså ikke til toppen av bakken. 

 

Umiddelbart så tenker jeg at siden de tydeligvis ikke vil grave (ventet i 9 måneder på nett) så må en en se på alternativer. Det er telekabler i gatelyktene opp hele bakken og disse går inn i sameiet på toppen. Har ingen ide om disse kablene er aktive fortsatt eller ei. Men jeg tenker at sålenge det jo er kabler i stolpene så må det da være mulig å få strekt en luftkabel langs denne telekabelen? 

 

Er det andre muligheter for retur kabel? Skjønner ikke helt hva de mener med at det mangler retur. I mitt hode så er en kabel 2 veis kommunikasjon om en så ønsker, det vil styres av hvilket utstyr som er i begge ender av kablene. Er det mulig å be de oppgradere hardware i koblingspunkter eller noe slikt?

 

Er det virkelig mulig i 2017 at folk i større byer på østlandet faktisk ikke har mulighet for bredbånd hjemme? Dette gir flashback til ISDN / ADSL for 15-20 år siden. Men jeg trodde slikt hørte fortiden til. Og midt i en by? Jeg velger å tro at noen må ha rotet med dette internt hos Get, og det må være mulig å få løst dette uten at Get skal kreve mellom 70-100 000 kr fra sluttkunde for graving?

 

Hva med 4G?

 

tja, for å si det sånn, jeg tar nok å skaffer meg 4g abbonement og en luksusmobil til rundt 10000,- utpå våren/sommeren når campingvogna skal ut på veien ... telia har en grei pakke, 100 gb, får du det på mobiltelefonen (hvis du har en med dobbelt simkort) så er det faktisk en veldig kjekk ting å ha når du er ute på farten.. 100 gb burde holde lenge for meg. da kan jeg sitte på en parkbenk i oslo og se netflix på mobilen om jeg vil.

 

det koster rundt 600,- i mnd, men fordelene mht mobilitet oppveier på en måte for prisen (føler jeg) ... er det bare du holder det sikkert, men har du familie er såklart adsl å foretrekke.

 

de nye mobiltelefonene med 4000 mah batteri (eller mer) kan du fint kjøre som router for pc også, men den jeg har nå er det for dårlig batteri og ladehastighet på

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreløpig er det 200 GB som gir mest for pengene til 799 kr måneden.

Men det er faktisk veldig dyrt, har du 500 mbit bredbånd har du nesten 5 ganger raskere hastighet og klarer 149 TB i måneden hvis du laster ned kontuelig. Da kun nedlasting, totalsett blir det dobbelt så mye med opplasting.

 

Men problemet de fleste fiberlevrandørene har oppsigelsetid på 2 måneder. Og ofte bindingstid på 12 md hvis du er ny kunde.

 

Husk ice.net

https://www.ice.no/private/mobile-broadband/

 

Inkludert 100 GB/mnd + 300 GB

299,50 første 3 mnd. Deretter 599,- /mnd.
Totalpris 12 mnd er 6389,50
Opplevd nedlastingshastighet hos ice.net er inntil 50 Mbit/s, og inntil 20 Mbit/s i opplastingshastighet
 
 
Tror det er lønnsomt på lengere tid, men ikke lønsomt hvis du ikke vil binde deg.
telia\chess er dyrt men gir store pakker. Tviler på det finnes andre som gir bedre tilbud.
 
Best å kjøpe router, fleste nyere smart mobiler har wifi direct\router funksjon.
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...