Gå til innhold

Ustabilt Get nett eller dyrt 4G bredbånd?


Anbefalte innlegg

Har lite peil på nettverk og bredbånd og trenger derfor hjelp. 

 

En bekjent har ventet på bredbånd fra Get i 9 måneder. Get leverer kabel TV til samme leilighetskompleks. Ingen av andre beboere har bredbånd (?!) og ifølge Get er "kablene for dårlige" for stabilt bredbånd siden de er dimensjonert for kabel TV. 

 

Idag kom det en tekniker innom og målte signalene, de var ifølge tekniker "helt greie med god signalkvalitet". Men en måtte regne med å miste linjen støtt pga at det ikke er retur på kabel. Etter lilt prat anslår han at linjen vil gå ned kanskje så ofte som hvert 10-20 minutt. På telefon har jeg forklart dem at det er ikke en tjeneste de kan ta betalt for i 2017. Her må noe gjøres. Midt i byen må det da være mulig å få bredbånd?

 

Andre tilbydere av bredbånd kan heller ikke levere akkurat til denne adressen. Sameiet ligger på toppen av en bakketopp. Lengre ned i gata er det Get bredbånd men altså ikke til toppen av bakken. 

 

Umiddelbart så tenker jeg at siden de tydeligvis ikke vil grave (ventet i 9 måneder på nett) så må en en se på alternativer. Det er telekabler i gatelyktene opp hele bakken og disse går inn i sameiet på toppen. Har ingen ide om disse kablene er aktive fortsatt eller ei. Men jeg tenker at sålenge det jo er kabler i stolpene så må det da være mulig å få strekt en luftkabel langs denne telekabelen? 

 

Er det andre muligheter for retur kabel? Skjønner ikke helt hva de mener med at det mangler retur. I mitt hode så er en kabel 2 veis kommunikasjon om en så ønsker, det vil styres av hvilket utstyr som er i begge ender av kablene. Er det mulig å be de oppgradere hardware i koblingspunkter eller noe slikt?

 

Er det virkelig mulig i 2017 at folk i større byer på østlandet faktisk ikke har mulighet for bredbånd hjemme? Dette gir flashback til ISDN / ADSL for 15-20 år siden. Men jeg trodde slikt hørte fortiden til. Og midt i en by? Jeg velger å tro at noen må ha rotet med dette internt hos Get, og det må være mulig å få løst dette uten at Get skal kreve mellom 70-100 000 kr fra sluttkunde for graving?

 

Hva med 4G?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse kabel-TV nettverkene er nettopp det - Kabel TV. De er orginalt bygget for å sende signal kun en vei - fra en TV sender og til alle TVene som er koblet til. 

 

Det innebærer at filtere, splittere og forsterkere i kabelnettverket kun er bygget for å sende signal en vei. For å kunne levere internett på disse spredernettverkene er man avhengig av å bytte ut en del av filtere, splittere og forsterkere for å få optimale verdier. Dette kan være en liten jobb, eller det kan være en stor jobb. For bare en kunde er det nok en stor jobb. Hvis hele boretslagetet (alle leilighetene) inngår avtale med Get så vil de nok ta mye av kosten for å utbedre dette.

 

Har boligen hatt telefon tidligere? I så fall har den antagelig noen gamle kobbertråder inn, disse kan det i dag leveres diverse DSL løsninger på (ADSL, VDSL, SHDSL) av ulike operatører som Telenor, Homenet, NextGenTel med fler.

 

 

Jo fler som går sammen, jo større sannsynelighet er det for at en operatør vil ta kosten med å bygge ut til dere - hvis det kun er en abbenoment så må man nok regne med å betale med størsteparten av regningen for utbedringen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så har ikke akkurat denne leiligheten hatt telefon, med mindre ledninger og støpsel er fjernet under oppussing, kan forsøke å finne ut av det. Men jeg vet med sikkerhet at i hovedbygget som er ca 10-15 m unna sidebygningen så har det vært telefon i alle leiligheter. Såvidt jeg vet er det kun aktiv telefonlinje på et kontor i hovedbygget. Men jeg er rimelig sikker på at jeg har sett vegguttak og ledninger rundt om i det bygget. 

 

Mon tro om det vil være mulig å feks få satt opp et xDSL modem og en wifi router feks i hovedbygget og rette antenne mot den bestemte leiligheten? Tenker da at det finnes linjer inn i hovedbygget som ikke er i bruk idag. Evt. hvordan ser tilbydere av xDSL på det å strekke en luftkabel fra hovedbygg til sidebygg max 15 meter i luft, trolig bare 10m?

 

Er nye eldre folk som bor der så tror ikke det blir lett å overbise sameiet om å gå sammen om bredbånd. :(

 

For å streame filmer, serier etc feks i HD hva trenger man av båndbredde? Si feks 2-3 timer streaming per døgn, pluss spotify, vanlig nettbruk? Grunnen til at jeg spør er at jeg vet Ice.net har tilbud nå på 100 GB data per måned på mobilt bredbånd, og Telia har 200 GB data per måned. Det er jo høy pris i forhold til regulært bredbånd som ikke har data begrensinger. Er det noen som har brukt ice eller telia sitt mobile bredbånd som vet om de fakturerer overforbruk, eller evt. hvor hardt de throttler hastigheten?

 

Tenker at minder enn 100 GB ikke duger, siden det må da fungere som hjemmebredbånd i mangel av noe bedre. 

 

Om noen har erfaring med andre tilbydere av mobilt bredbånd og throttling ved brukt kvote så er det fint med tips.

 

Edit: Er mobilt bredbånd 4G en reelt alternativ? Det blir vel fort kostbart, da det kun er noen få som tilbyr 100 GB data per måned og kun telia som tilbyr 200 GB per måned. 

 

100 GB per måned og priser

 

200 GB per måned og priser

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

For en del år siden så bodde jeg i en leilighet i et bygg som var godt over hundre år gammelt. Det ble lagt inn kabel TV fra CD på nitti tallet. Jeg hadde dønn stabil 25mb linje hos CD, de brukte coaxen inn til hver leilighet som bredbånd. Skjønner ikke helt hvorfor CD klarte dette for ca 10 år siden men GET ikke fikser dette nå?

Lenke til kommentar

 

For å streame filmer, serier etc feks i HD hva trenger man av båndbredde? Si feks 2-3 timer streaming per døgn, pluss spotify, vanlig nettbruk? Grunnen til at jeg spør er at jeg vet Ice.net har tilbud nå på 100 GB data per måned på mobilt bredbånd, og Telia har 200 GB data per måned. Det er jo høy pris i forhold til regulært bredbånd som ikke har data begrensinger. Er det noen som har brukt ice eller telia sitt mobile bredbånd som vet om de fakturerer overforbruk, eller evt. hvor hardt de throttler hastigheten?

Sportify krever ikke mye omtrent som nettradio.

Men film krever fort en del, går fort 5 GB på en film som varer 2 timer.

Så ja de 100 GB går fort etter noen uker. Hvis du bruker bredbåndet mye.

Men kunne vel kanskje holde for deg.

 

Det er vel slik hastigheten faller dramatisk når pakken er brukt opp eller du må kjøpe ny.

Så det blir ganske dyrt.

 

Hadde vel heller prioritert å fikse bredbåndet da 30 Mbps ned 10 Mbps opp til 419,- eller 569,- uten tv.

Blir mye billigere da du ikke har slike databegrensinger på nedlasting kun hastighet begrensing.

 

Vil tro det er noe problem med splittere\node i så fall eller modem.

Hvis ikke kablen er dårlig terminert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Sette opp trådløs link fra ADSL linje virker veldig tungvindt og tror ikke de er interessert i å gjøre det.

 

På nyttbredband.no kan du taste inn adressen din og få vite om det er linje. Hvis det er så får du opp tilbud om leverandører.

Lenke til kommentar

Var skuffende hastigheter på ADSL, det eneste som tilbys på adressen ifølge både nyttbredbånd.no og bredbandsguiden.no:

Kobberkvalitet: 0,4mm
Avstand fra sentralen: 2115 m

 

Nextgentel 5 mb / 0.5
Homenet 6 mb / 0.64

 

 

Vil 5mb ned være nok til å se film i HD fra netflix, viaplay etc?

Med så lav hastighet så vil det kanskje være høy ping og ustabilt bredbånd i tillegg? Det er over 2 km til nærmeste sentral. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hmmm... har hørt folk fortelle om at de ikke får hastigheten de betaler for med ADSL. Og at koblingen detter ut hele tiden.

Det er vel et sjansespill... men det er vanligvis tolv måneders bindingstid på kablet Internett, bare av den grunn ville jeg valgt mobilt bredbånd. Men noen av dem har binding på det også. Men jeg spiller ikke lenger så trenger ikke bra ping. trenger heller ikke mye data. Men man trenger i følge internett ;) kun 0.25 megabyte i sekundet linje for å spille online.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Crunch the numbers... ;)

 

En gigabyte i timen på full HD video tror jeg.

 

Eventuelt kan man jo si at du kan surfe på tusen nettsider hvis du kutter en time eller to med video. Eller ihvertfall jeg som bare surfer på 4chan og tek.no

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Er det noen tjenester som komprimerer all trafikk? Var noe slikt i en tidligere opera browser. Tror også Netcom hadde noe slikt før når det var 3G nett som var det raskeste. Man kunne velge å sette opp mobilen slik at trafikken gikk gjennom en server hos netcom som reduserte databruken. Tror feks bilder, grafikk og videofiler ble komprimert on the fly. 

 

Litt usikker på hva slikt evt. kalles for så klarte ikke søke meg fram til fornuftig. 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Er det noen tjenester som komprimerer all trafikk? Var noe slikt i en tidligere opera browser. Tror også Netcom hadde noe slikt før når det var 3G nett som var det raskeste. Man kunne velge å sette opp mobilen slik at trafikken gikk gjennom en server hos netcom som reduserte databruken. Tror feks bilder, grafikk og videofiler ble komprimert on the fly. 

 

Litt usikker på hva slikt evt. kalles for så klarte ikke søke meg fram til fornuftig. 

Chrome har da visst en funksjon som det også tror jeg. Ihvertfall på mobil og nettbrett, husker ikke om den finnes på PC.

Lenke til kommentar

Var skuffende hastigheter på ADSL, det eneste som tilbys på adressen ifølge både nyttbredbånd.no og bredbandsguiden.no:

 

Kobberkvalitet: 0,4mm

Avstand fra sentralen: 2115 m

 

Nextgentel 5 mb / 0.5

Homenet 6 mb / 0.64

 

 

Vil 5mb ned være nok til å se film i HD fra netflix, viaplay etc?

Med så lav hastighet så vil det kanskje være høy ping og ustabilt bredbånd i tillegg? Det er over 2 km til nærmeste sentral. 

Ja

 

Det er nok mer sannsynlig at det vil være meget stabilt og med helt ok ping.

 

5,0 megabit per sekund – anbefalt for HD-kvalitet (Netflix)

 

NRK nett-tv er på maks 3,5 Mbps.

 

2115 meter er godt innenfor maksavstanden for ADSL2+.

 

http://www.broadbandspeedchecker.co.uk/guides/adsl_and_distance.aspx?sid=guides

 

Jeg har levd med kvote og det er ikke noe jeg vil tilbake til. Hvis bruken er å anse som høy hadde jeg utvilsomt tatt lavere hastighet og fri kvote. Du får regne over MBene.

Endret av ^fmj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får ikke gjort stort mer før over helgen. Skal kontakte de som kan levere ADSL og sjekke hvor fort de kan få det opp. 

Tar ting veldig lang tid eller de er usikre på kvalitet så blir det i første omgang 4G mobilt bredbånd fra Telia på 200 Gb til 700 pr mnd. 80 GB extra data koster 199. Så ja det blir dobbelt så dyrt som xDSL. Blir likevel 1/3 av prisen om en bruker data og setter opp mobil som wifi punkt. Det blir brått 2-3 tusen per måned. 

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting, det med manglende retur. Signalene på coaxen går altså kun i en retning pga utstyret til Get?

Er det da slik å forstå at returen vil være problematisk for upload, og kun upload? Mens nedlasting skjer uten problemer?

 

Eller er det med retur mer slik at modem/ruter kan kommunisere med sentralen blant annet for å sjekke at antall pakker sendt over coax er korrekt, at ingen pakker saknes etc? Det blir vel på en måte meta data som utveksles mellom ruter og sentral for å avgjøre om noe må sendes på nytt? Er det dette som kalles nettverksprotokoll?

 

Er det noen måter å bøte på dette på? Kunne retur signaler/meta data gått via mobil el mobilt internett? Feks pinge sentralen via eksternt nett, altså feks via mobilt nett. For denne trafikken må jo være særdeles liten i forhold til selve datastrømmen, feks HD streaming fra Netflix? Er det noen som vet noe om akkurat dette?

 

Om en kunne fått til noe slikt så kunne en jo hatt 4G bredbånd som backup nett, el til bruk når en trenger høy hastighet. Også kunne returkommunikasjon til sentral gå via 4G. Hovedforbruket av data ville gått på linjen fra Get, en ville ikke gått tom for data på 4G mobilt nett og en kunne fått en brukbar tjeneste uten å betale seg til fant hver måned. 

 

Hvilket utstyr måtte evt. Get plassere i sentralen for at noe slik skal være mulig? 

Og hvilket utstyr måtte sluttbruker hatt i tillegg til modem/ruter + 4G bredbånd?

 

Er det evt. noen regler som vil umuliggjøre noe slikt? Eller vil det være andre hindringer som umuliggjør noe slikt?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting, det med manglende retur. Signalene på coaxen går altså kun i en retning pga utstyret til Get?

Er det da slik å forstå at returen vil være problematisk for upload, og kun upload? Mens nedlasting skjer uten problemer?

 

Eller er det med retur mer slik at modem/ruter kan kommunisere med sentralen blant annet for å sjekke at antall pakker sendt over coax er korrekt, at ingen pakker saknes etc? Det blir vel på en måte meta data som utveksles mellom ruter og sentral for å avgjøre om noe må sendes på nytt? Er det dette som kalles nettverksprotokoll?

 

Er det noen måter å bøte på dette på? Kunne retur signaler/meta data gått via mobil el mobilt internett? Feks pinge sentralen via eksternt nett, altså feks via mobilt nett. For denne trafikken må jo være særdeles liten i forhold til selve datastrømmen, feks HD streaming fra Netflix? Er det noen som vet noe om akkurat dette?

 

Om en kunne fått til noe slikt så kunne en jo hatt 4G bredbånd som backup nett, el til bruk når en trenger høy hastighet. Også kunne returkommunikasjon til sentral gå via 4G. Hovedforbruket av data ville gått på linjen fra Get, en ville ikke gått tom for data på 4G mobilt nett og en kunne fått en brukbar tjeneste uten å betale seg til fant hver måned. 

 

Hvilket utstyr måtte evt. Get plassere i sentralen for at noe slik skal være mulig? 

Og hvilket utstyr måtte sluttbruker hatt i tillegg til modem/ruter + 4G bredbånd?

 

Er det evt. noen regler som vil umuliggjøre noe slikt? Eller vil det være andre hindringer som umuliggjør noe slikt?

MegaMann2 har forklart dette lengre opp i tråden.

 

Det er en sender og mottaker i hver ende som deler kabel, det må finnes en toveis signalkjede for å realisere bredbånd. Det virker som det ikke finnes gode nok returforsterkere i det lokale nettet hos deg. Resultatet er at retursignalet fra modemet blir svakt/ustabilt eller det introduseres støy før signalet når første returforsterker lengre opp i kjeden

 

Dersom det ikke er mulighet for retursignaler over hodet vil bredbåndsleveransen rett og slett ikke la seg realisere.

 

Retur følger altså samme kabel/infrastruktur som øvrig. Det du forespeiler over (retur over en annen bærer) er en teoretisk mulighet, og man har tidligere brukt varianter med telefonlinje og modem og annet som returvei der koaksnettet ikke har vært returdyktig.

 

Men så vift meg bekjent lat det seg ikke realisere med de standardløsningene (EuroDOCSIS) som Get og CD bruker, da de forutsetter et returdyktig Koaks/HFC-nett med en viss kvalitet, og de har meg bekjent ingen "hybrid"-varianter tilgjengelig.

 

Så enten må noen ta kostnaden for utbedring av koaksnettet, evt. bygge et fibernett. Alternativet er å ta til takke med en ustabil leveranse, DSL eller 4G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til info:

i sin tid så oppgraderte Get kabelnettet i vårt sameie (dvs. byttet utstyr i kjelleren og kontakter i hver leilighet) - mot betaling naturligvis, sameiet måtte betale for dette.

"Gulroten" var at Get vill kunne tilby oss digital-TV og bredbånd.

Tror ikke de byttet noen av kablene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...