Gå til innhold

Valg av OS for server, Win eller VMware

EspenIT

Anbefalte innlegg

Hei

Skal bytte ut servere og trenger tips til nye. Har sett på Dell Poweredge R630 f.eks. Men først spørsmål ang OS.

Det som er det store spørsmålet er hvilket OS man skal velge. Dagens løsning er virtualisering av windows server 2008 med VMware via vSphere men av gammel type. Har da virtualisering av 1-2 linux servere, 2 windows 2008 servere og noen windows 7 servere.

Med oppgradering kan man klare seg med 1linux, 1 windows 2012/2016 og 1 windows 10 virtualisert.

Skjønner ikke helt lisensieringen til windows 2012/2016 med virtualisering(hyper-v), hva trenger jeg, hva koster det?

Er det bedre å bare ha VMware slik som i dag og vSphere eller skal man gi Hyper-V et forsøk men ut ifra lisensen slik jeg har fortstått det blir det veldig kostbart.

Kan noen hjelpe? Evt komme med forslag til server

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vanlig Windows 2012 serverlisens gir deg lov til å ha to "servere" på det fysiske jernet; Hosten og en gjest. Hvis du skal ha flere servere, må du ha flere serverlisenser (ikke noen ekspert, men tror ikke du kan installere to gjester på samme serverlisensen). Dersom du skal ha mer enn 4 gjester på den samme fysiske serveren, lønner det seg å kjøpe en datacenter-lisens som gir deg ubegrenset antall gjester på samme fysiske jernet.

Dette gjelder uavhengig av hvilket OS du bruker til som host. D.v.s. at du trenger nøyaktig de samme Microsoft-lisensene på VMware, som du trenger på et oppsett med Hyper-V. Forskjellen er at Hyper-V er "gratis" når du har Windows-lisensen, mens VMware må du betale for i tillegg (du må ikke, men alt av bra funksjonalitet ligger i vSphere, som ikke er billig).

Personlig brukte jeg VMware tidligere, og syns fortsatt det er det beste produktet, men alle arbeidsgivere jeg har vært borti de siste årene bruker Hyper-V, fordi de ønsker å standardisere på Microsoft/ha færrest mulig leverandører.

Lenke til kommentar

Med Datacenter lisens på Windows Server vil du kunne opprette ubegrenset med virtuelle servere.

I så måte er Hyper-V billigere.

VMware har også en gratisversjon av vSphere, men du må lisensiere Windows-serverne per server.

Du kan bruke datasenter-lisens på VMware også, men kostnaden blir da VMware + Datasenter, i stedenfor bare Datasenter.

Lenke til kommentar

Ja, men på VMware må du kjøpe lisens per VM, har du 10x Windows Server VMer må du kjøpe lisens til alle disse. På Hyper-V (WS2012R2 Datacenter) er alle VMer lisensiert med samme lisens (host-lisensen).

The Datacenter Edition comes in a similar package as the Standard Edition, but this time you get unlimited guest instances.
Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Ja, men på VMware må du kjøpe lisens per VM, har du 10x Windows Server VMer må du kjøpe lisens til alle disse. På Hyper-V (WS2012R2 Datacenter) er alle VMer lisensiert med samme lisens (host-lisensen).

The Datacenter Edition comes in a similar package as the Standard Edition, but this time you get unlimited guest instances.

Det stemmer OVERHODET ikke. Du kan fint bruke datasenter-lisens på VMware også!

Lenke til kommentar

Microsoft har ikke noe i mot å ta seg betalt, men de kan fortsatt markedsføre seg med at "Hyper-V er gratis siden du allerede betaler datasenter-lisensen", og da sitter sjefene og ser at de betaler masse penger til VMware, så da bestemmer de seg for å kutte ut VMware. Samtidig sier ikke Microsoft at skal du ha full utnyttelse av et Hyper-V-miljø, så må du ha System Center Virtual Machine Manager, og da er ikke Hyper-V like "gratis" lenger... Men dessverre er det sjefene som bestemmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En vanlig Windows 2012 serverlisens gir deg lov til å ha to "servere" på det fysiske jernet; Hosten og en gjest. Hvis du skal ha flere servere, må du ha flere serverlisenser (ikke noen ekspert, men tror ikke du kan installere to gjester på samme serverlisensen). Dersom du skal ha mer enn 4 gjester på den samme fysiske serveren, lønner det seg å kjøpe en datacenter-lisens som gir deg ubegrenset antall gjester på samme fysiske jernet.

Dette gjelder uavhengig av hvilket OS du bruker til som host. D.v.s. at du trenger nøyaktig de samme Microsoft-lisensene på VMware, som du trenger på et oppsett med Hyper-V. Forskjellen er at Hyper-V er "gratis" når du har Windows-lisensen, mens VMware må du betale for i tillegg (du må ikke, men alt av bra funksjonalitet ligger i vSphere, som ikke er billig).

Personlig brukte jeg VMware tidligere, og syns fortsatt det er det beste produktet, men alle arbeidsgivere jeg har vært borti de siste årene bruker Hyper-V, fordi de ønsker å standardisere på Microsoft/ha færrest mulig leverandører.

Tusen takk for svar.

Jeg skjønner at jeg må ha en egen windows-lisens for hver virtualisert windows jeg kjører. Men det jo kostnaden med selve virtualiseringen som er vanvittig. 

Så uansett hva jeg velger må jeg ha en for "jernet", enten windows server 2012 datacenter + lisenser for de som skal virtualiseres. Eller en vmware vsphere + lisenser for de som skal virtualiseres. Sammenligningen ligger vel mellom datacenter-lisensen og vmware-lisensen. 

Iflg https://www.microsoft.com/en-us/cloud-platform/windows-server-pricing så koster datacenter $6,155 som er ganske mye i forhold til standard-edition til $882.

Hva er riktig versjon av wmvare å sammenligne med? http://www.vmware.com/products/vsphere.html viser priser fra 995.00 dollar for standard men her er det vel tillegg for antall cpu-er?

Og i tillegg til det kommer virtualisering eller?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Jeg skjønner at jeg må ha en egen windows-lisens for hver virtualisert windows jeg kjører. Men det jo kostnaden med selve virtualiseringen som er vanvittig. 

Så uansett hva jeg velger må jeg ha en for "jernet", enten windows server 2012 datacenter + lisenser for de som skal virtualiseres. Eller en vmware vsphere + lisenser for de som skal virtualiseres. Sammenligningen ligger vel mellom datacenter-lisensen og vmware-lisensen. 

Iflg https://www.microsoft.com/en-us/cloud-platform/windows-server-pricing så koster datacenter $6,155 som er ganske mye i forhold til standard-edition til $882.

Hva er riktig versjon av wmvare å sammenligne med? http://www.vmware.com/products/vsphere.html viser priser fra 995.00 dollar for standard men her er det vel tillegg for antall cpu-er?

Hvis du kjøper Datasenter-lisens fra Microsoft, trenger du ingen andre serverlisenser fra Microsoft. Da gjelder det alle virtuelle gjester, og eventuelt host-lisensen hvis du kjører Hyper-V. Det er kun hvis du ikke har datasenter-lisens på jernet, at du må kjøpe lisens til hver enkelt gjest.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Hvis du kjøper Datasenter-lisens fra Microsoft, trenger du ingen andre serverlisenser fra Microsoft. Da gjelder det alle virtuelle gjester, og eventuelt host-lisensen hvis du kjører Hyper-V. Det er kun hvis du ikke har datasenter-lisens på jernet, at du må kjøpe lisens til hver enkelt gjest.

Så bra, takk for oppklaringen. Lisensprisen for datacenter er engangspris, sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...