Gå til innhold

Udokumentert vindturbin fikk bevilget 20 millioner i EU-støtte. Her står den ubrukt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du store min tid, for en dustegjeng.

Hva med å heller bruke et par tusenlapper på å spørre en dansk ingeniør med kompetanse på området om dette er noe som i det hele tatt kan fungere.

Selv jeg som er rimelig kunnskapsløs på området sitter og lurer litt på hvorfor vind skal forsvinne ned i det røret når det sannsynligvis er en mye lettere vei rundt luftinntaket.

Endret av G3EIPSAB
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva med å heller bruke et par tusenlapper på å spørre en dansk ingeniør med kompetanse på området om dette er noe som i det hele tatt kan fungere.

Selv jeg som er rimelig kunnskapsløs på området sitter litt og lurer på hvorfor vind skal forsvinne ned i det røret når det sannsynligvis er en mye lettere vei rundt luftinntaket.

"sitter og lurer litt på", skulle det vært :-P

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv jeg som er rimelig kunnskapsløs på området sitter litt og lurer på hvorfor vind skal forsvinne ned i det røret når det sannsynligvis er en mye lettere vei rundt luftinntaket.

"sitter og lurer litt på", skulle det vært :-P

Det går an å redigere ininlegg om du klikker på "Gå til forumtråden" oppe til høyre over hele kommentarfeltet.

Lenke til kommentar

Se nærmere på bildet.

På samme måte som gjennomtrekk i et hus, vil vinden også her forsøke å gå inn gjennom rørene sålenge det er en åpning i andre enden. Hadde det ikke vært en åpning i den andre enden ville ikke vinden passert gjennom røret, på lik linje som at hvis du kun har ett vindu åpent i et hus får du ikke gjennomtrekk.

Med åpning i andre enden vil vinden alltid forsøke å gå gjennom røret da det er tyngre for vinden å gå rundt røret. Se for deg at røråpningen hadde hatt en plate som dekket den til så vind ikke kunne passere gjennom. Da ville vinden som hadde truffet den plomberte røråpningen blitt komprimert og måttet gått rundt. Men med åpning i andre enden av røret vil vinden heller gå gjennom røret og ut andre enden.

Jo trangere røret er jo mindre vind vil komme gjennom, men det atmosfæriske trykket inn i røret vil alltid være det samme som det atmosfæriske trykket på utsiden. Så trykket vil være likt ute og inne, men flow raten vil variere avhengig av rørdiameter.

Ved å lede vinden gjennom et venturikammer lenger nede i røret vil vinden komprimeres og skyte fart i en liten periode, og deretter å deakselerere ned igjen til den originale farten (minus energien den mister ved å drive turbinen) når den er på vei ut av venturikammeret :)
Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor dansk? Skrev ikke TU om dette eller et veldig lignende prosjekt for noen få år siden? Jeg mener kommentarfeltet var fult av norsk ingeniørkunnskap om hvorfor dette ville ikke ville bli regningssvarende.

http://www.tu.no/artikler/ny-vindturbin-produserer-seks-ganger-sa-mye-kraft/234884

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

[snip]

Ved å lede vinden gjennom et venturikammer lenger nede i røret vil vinden komprimeres og skyte fart i en liten periode, og deretter å deakselerere ned igjen til den originale farten (minus energien den mister ved å drive turbinen) når den er på vei ut av venturikammeret :)

Så for å drive turbinen skal vinden møte friksjonsmotstand nedover langs røret, endre retning flere ganger og i tillegg komprimeres (!).

Og turbinen jobber mot en diffuser?!

Ja, helt riktig.

Men det trenger ikke være mye friksjon det er snakk om.

Hvis et fly kan gli i 1000kmt i timen kan hvertfall vind passere gjennom et rør i 30kmt. Kommer an på konstruksjon og materialvalg. 

Og angående det å endre retning så ser jeg ikke problemet. Hva mener du? Endrer ikke vinden som passerer en vinge retning? Hva med vind som går gjennom en radiator i en grill på en bil, og deretter ned gjennom alle motordelene og ut under bunnplaten? Har da aldri stoppet biler fra å bli kjølt ned, selv i lave hastigheter.

Vind klarer seg fint på egenhånd uansett hvor mange ganger vinden må skifte retning. Sålenge det er trykk på den ene siden og vakum på den andre siden vil vinden passere.

Og hvis du ler av prinsippet om å komprimere vinden for å akselerere den så vet jeg ærlig talt ikke hvordan jeg skal kunne snakke fornuftig til deg. Å komprimere luft gjennom venturikammere har man gjort siden fysikkens "oppstandelse" for å manipulere/utnytte energi.

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[snip]

Så for å drive turbinen skal vinden møte friksjonsmotstand nedover langs røret, endre retning flere ganger og i tillegg komprimeres (!).

Alt dette skal altså være mer effektivt enn en turbin i fri luft? Svindel fra ende til annen. Gratulerer til flinke selgere som har laget en tidsriktig buisnessmodell med sugerør inn i statskassene. Kanksje sugerør var første skissen?

Tviler ikke på at det er mer effektivt, problemet er at det er en svær konstruksjon sammenlignet med en vanlig vindmølle og dermed dyrere å bygge.

Et ekstra problem i at vanlige vindmøller kan bygges på en fabrikk, fraktes og monteres mens denne må bygges på stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vinden blåser bedre høyt oppe, så dersom et helikopter holdt vindturbinen i 200 meters høyde, så ville nok resultatet vært bedre. Sender en E-post og forlanger kr 1000 for ideen!

Men om du plasserer helikopteret ditt rett over inntaket til "møllerøret" så vil "vinden på mølla" bli enda sterkere - det tenkte du ikke på. Kanskje vi kan dele den høyst fortjente belønningen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

[snip]

Alt dette skal altså være mer effektivt enn en turbin i fri luft? Svindel fra ende til annen. Gratulerer til flinke selgere som har laget en tidsriktig buisnessmodell med sugerør inn i statskassene. Kanksje sugerør var første skissen?

Tviler ikke på at det er mer effektivt, problemet er at det er en svær konstruksjon sammenlignet med en vanlig vindmølle og dermed dyrere å bygge.

Et ekstra problem i at vanlige vindmøller kan bygges på en fabrikk, fraktes og monteres mens denne må bygges på stedet.

Nja, vindmøller bygges jo på store naturlige "konstruksjoner" knauser, og ikke nedi søkk i terenget.......

Lenke til kommentar

Nja, vindmøller bygges jo på store naturlige "konstruksjoner" knauser, og ikke nedi søkk i terenget.......

Litt tungt å begynne med dette i Danmark da kanskje.... :-D

Ikke godt å si, men friksjon i røret får alle.

Lite turbulens i lav høgde i Danmark, og derav muligens høg snittvind langs bakken (+30 meter) og vertfall over skoggrensa.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Se nærmere på bildet.

På samme måte som gjennomtrekk i et hus, vil vinden også her forsøke å gå inn gjennom rørene sålenge det er en åpning i andre enden. Hadde det ikke vært en åpning i den andre enden ville ikke vinden passert gjennom røret, på lik linje som at hvis du kun har ett vindu åpent i et hus får du ikke gjennomtrekk.

Det kan lage noen ganske artige "fløyte"- / ulelyder også det fenomenet der (i ventilasjonsrørene)  :wee:

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[snip]

Ja, helt riktig.

Men det trenger ikke være mye friksjon det er snakk om.

Hvis et fly kan gli i 1000kmt i timen kan hvertfall vind passere gjennom et rør i 30kmt. Kommer an på konstruksjon og materialvalg. 

Og angående det å endre retning så ser jeg ikke problemet. Hva mener du? Endrer ikke vinden som passerer en vinge retning? Hva med vind som går gjennom en radiator i en grill på en bil, og deretter ned gjennom alle motordelene og ut under bunnplaten? Har da aldri stoppet biler fra å bli kjølt ned, selv i lave hastigheter.

Vind klarer seg fint på egenhånd uansett hvor mange ganger vinden må skifte retning. Sålenge det er trykk på den ene siden og vakum på den andre siden vil vinden passere.

Og hvis du ler av prinsippet om å komprimere vinden for å akselerere den så vet jeg ærlig talt ikke hvordan jeg skal kunne snakke fornuftig til deg. Å komprimere luft gjennom venturikammere har man gjort siden fysikkens "oppstandelse" for å manipulere/utnytte energi.

Dersom man monterer en slags propell med frie kast på montert i røret som vinden er nødt til å svinge rundt, men at propellen har gode lagre som gjør at den ruller godt rundt, vil propellens treghet etter at vindkastet er overstått, da gjøre det enklere for neste vindkast å oppnå den ønskede effekt hurtigere?

Endret av G
Lenke til kommentar

Se nærmere på bildet.

Det kan lage noen ganske artige "fløyte"- / ulelyder også det fenomenet der (i ventilasjonsrørene)  :wee:

Ikke noen dårlig påstand dette.

Vind kan gi lyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...