Janbanan123 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 http://www.tv2.no/a/8861560/ Jeg syns en liberalisering vil være helt feil. Hvis Norske myndigheter har bevis nok for å frata juksere sitt norske statsborgerskap så syns jeg de skal kastes ut. Når folk jukser seg inn i landet så fratar de muligheten til å kommer fra folk som virkelig trenger det. Hva syns dere? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 http://www.tv2.no/a/8861560/ Jeg syns en liberalisering vil være helt feil. Hvis Norske myndigheter har bevis nok for å frata juksere sitt norske statsborgerskap så syns jeg de skal kastes ut. Når folk jukser seg inn i landet så fratar de muligheten til å kommer fra folk som virkelig trenger det. Hva syns dere? Hva om bevisene i ettertid viser seg å ha vært gale? Eller at det har gått så lang tid at det ikke lenger er mulig å etterprøve saken? Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Hvordan er det å få *innvilget* statsborgerskap? Må man da *bevise* sin identitet? Og er det slik at dersom man (beviselig) har løyet til seg stats-borgerskap, så kan man få fengsels-straff? Eller regnes det å bli fratatt stats-borgerskapet som en slags "straff nok"? Dersom jeg beviselig urettmessig har mottatt NAV-panger, så får jeg vel gjerne fengsels-straff i tillegg til at jeg må betale tilbake? Dog kan tilbake-betaling oppleves som en straff. Er det tilsvarende om man (beviselig) har fått innvilget statsborgerskap? Strafferett tilsier vel en foreldelse for *straff* for forbrytelser. Så da kan et avgjørende juridisk spørsmål bli om å ta tilbake et statsborgerskap (på falskt grunnlag) er en straff for forbrytelse eller ei? Er det "straff" eller er det rettelse av "eiendomsrett"? Dersom det viser seg at en eiendom, som jeg tror og hevder er min, viser seg ikke å være min eiendom, så mister man en illusjon som kan oppleves som en "straff". Men det å bli "fratatt" denne eiendommen som ikke var min, kan vel ikke kalles "straff"? Kan statsborgerskap tilsvarende sees på som "eiendom" ? Forøvrig: Kan det være slik at dersom domstolene skal avgjøre om noen har løyet til seg stats-borgerskap, så må de også ta stilling til straffe-forfølgelse i tillegg til å ærklære statsborgerskap for ugyldig? Dette vil vel dog gjelder bare dersom foreldelse ikke gjelder. Dette kan bli litt uoversiktlig :-) Men har man beviselig (også) løyet til seg NAV-støtte og familie-gjenforening etc - så venter vel fengsel - tilsvarende som for alle oss andre? Jeg tror at dersom domstolene nå skal behandle slik saker, så vil behandlingen lett kunne bli mye tøffere enn tidligere. Endret 19. januar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 http://www.tv2.no/a/8861560/ Jeg syns en liberalisering vil være helt feil. Hvis Norske myndigheter har bevis nok for å frata juksere sitt norske statsborgerskap så syns jeg de skal kastes ut. Når folk jukser seg inn i landet så fratar de muligheten til å kommer fra folk som virkelig trenger det. Hva syns dere? Kastet ut til hvor? Norge godtar ikke dobbelt statsborgerskap og derfor har de ikke lenger statsborgerskap i deres hjemland. Vi kan ikke deportere dem til et land de ikke er statsborger i. Det finnes tilfeller hvor det er mulig, f.eks. om de løy at de var statsløs, men en slik alvorlig anklage bør gå igjennom domstolen. Det vi bør fokusere på er å avsløre juks før de får statsborgerskap i Norge. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Det vi bør fokusere på er å avsløre juks før de får statsborgerskap i Norge. Enig, men inkluderer det at en bare kan prøve seg med (gjerne organisert) jusk uten at det får følger? Fengsel? Eller bare være mye mer forsiktig med å innvilge statsborgerskap? Ikke basere seg på ærlighet? Streng bevis-byrde for den som søker om stats-borgerskap? Endret 19. januar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Saken virker tvilsom, slik den framstår i media. Problemet er ikke i utgangspunktet at UDI får ny informasjon, problemet er at det generelt virker for vilkårlig hvem som får bli her i landet og hvem som ikke får det (politisk press ovenfra?). Om UDI skal kaste terning om hvem som skal bli og ikke, så kan de ikke sende hjem folk etter 17 år, det er inhumant. Kombinasjonen av vilkårlighet og annulering av så gamle vedtak er ikke landet vårt verdig. 3 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Dersom vedtak om statsborgerskap ikke ganske enkelt kan annuleres/rettes pga feilopplysninger fra den som får det, så tipper jeg at det blir strengere bevisbyrde for den som søker. Er det ikke naturlig å tenke slik? Dette vedtaket om at domstolene skal opptre som en slags "bevilgende myndighet" trenger ikke å bli mer "innvandrings-vennlig" sånn generelt :-) Endret 19. januar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Dersom vedtak om statsborgerskap ikke ganske enkelt kan annuleres/rettes pga feilopplysninger fra den som får det, så tipper jeg at det blir strengere bevisbyrde for den som søker. Er det ikke naturlig å tenke slik? Dette vedtaket om at domstolene skal opptre som en slags "bevilgende myndighet" trenger ikke å bli mer "innvandrings-vennlig" sånn generelt :-) Kan jo være personen det som er snakk om løy til myndinghetene etter å ha fått statsborgerskap skrev personen på facebook\twitter etc at personen løy om det for å få oppholdtiltaltelse. I så fall bør det bli strengere syns jeg. Selv om man gjør noe ulovlig kan man bli straffet senere tid. Men selv usikker på utvisning er riktig reaksjon. Bøter eller fengel kan også være mulighet. Da utvisningen blir ganske strengt. En del utlanske som må sone i utlandet fordi det blir billigere for staten. Endret 19. januar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Ser ikke det helt store problemet hvis de forsørger seg selv og sine. Da bringer de skatteinntekter til staten og kompetanse og arbeidskraft til samfunnet. Fokuser heller jakten på de som er en belastning på samfunnet, ikke bidrar og jukset på opptaksprøven 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Har folk kommet og fått godkjent opphold bør behandlingen være ferdig, så får staten godta at den ble lurt. Det er mer graverende at myndighetene bruker 17 år på å avdekke dette enn at noen tar en spansk en. Hvor lettlurt er det egentlig mulig å være? 2 Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 19. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2017 Hele poenget med flyktninger er at de som trenger det skal komme. Hvis vi lar alle som lurer oss bli her så sier vi indirekte at det er greit, noe det ikke er. Potensielt er det hjelpetrengende som blir nedprioritert når slike folk lurer systemet. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 19. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2017 http://www.tv2.no/a/8861560/ Jeg syns en liberalisering vil være helt feil. Hvis Norske myndigheter har bevis nok for å frata juksere sitt norske statsborgerskap så syns jeg de skal kastes ut. Når folk jukser seg inn i landet så fratar de muligheten til å kommer fra folk som virkelig trenger det. Hva syns dere? Kastet ut til hvor? Norge godtar ikke dobbelt statsborgerskap og derfor har de ikke lenger statsborgerskap i deres hjemland. Vi kan ikke deportere dem til et land de ikke er statsborger i. Det finnes tilfeller hvor det er mulig, f.eks. om de løy at de var statsløs, men en slik alvorlig anklage bør gå igjennom domstolen. Det vi bør fokusere på er å avsløre juks før de får statsborgerskap i Norge. De godtar ikke dobbelt statsborgerskap, men det er ingen ting i veien for å ha statsborgerskap i flere land. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Jeg ønsker strenge innvandringslover, men bøyelig nok til at man kan gjøre det enklere for de som kan bidra med kunnskap eller spesialisert utdanning som Norge trenger til å få statsborgerskap mens de som ønsker å leve på NAV og samtidig hater Vesten kan kastes ut. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 De godtar ikke dobbelt statsborgerskap, men det er ingen ting i veien for å ha statsborgerskap i flere land. For å bli norsk statsborger så må du gi fra deg statsborgerskap i andre land. Andre land tar ikke mot norske statsborgere og det er imot internasjonal lov å gjøre noen statsløs. https://www.udi.no/ord-og-begreper/losning-fra-tidligere-statsborgerskap/ 1 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 At han løy som 14 åring i en vanskelig situasjon kan jeg forstå, og kan se hvorfor dette bør tilgis. At han derimot 17 år etter ikke vil innrømme dette, og fortsetter med høyst tvilsomme forklaringer gjør meg dog mer skeptisk på å la akkurat denne fyren få bli. Han har hatt alle muligheter til å lagt seg flat og forklart hvorfor han løy. Jeg mener dog at frem til endelig dom bør de beholde arbeidsmulighet og rettigheter. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Dette eksempelet er forøvrig interessant på flere vis. Han her har altså fått utdanning på skattebetalernes regning, basert på mulig løgn i asylsøknaden. For å rette opp i dette skal altså staten sende dette nå kompetente, skattebetalende mennesket ut av landet, til et sted noen ikke har betalt en øre av utdanningen til vedkommende. I verste fall: gi fyren et par tusenlapper i bot og bli ferdig med det. Det er ingen som er tjent med at fyren sendes på dør. 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 http://www.tv2.no/a/8861560/ Jeg syns en liberalisering vil være helt feil. Hvis Norske myndigheter har bevis nok for å frata juksere sitt norske statsborgerskap så syns jeg de skal kastes ut. Når folk jukser seg inn i landet så fratar de muligheten til å kommer fra folk som virkelig trenger det. Hva syns dere? Så å jukse betyr at man ikke "virkelig trenger det"? Jeg syns det er helt feil at du skal bry deg med dette. Lenke til kommentar
f1zzy Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Er det noen som er kjent med hvordan konsekvensene for å oppgi uriktig informasjon til staten er spesifisert? Hvis det står tydelig spesifisert at man kan miste statsborgerskapet på et senere tidspunkt dersom det oppdages at uriktige opplysninger har blitt oppgitt har han egentlig bare fått som fortjent, selv om det definitivt er brutalt gjort etter så mange års opphold. Jeg har ingen medfølelse for fyren og mener det er rettferdig dersom han mister statsborgerskapet sitt, men vi tjener lite på å sende han ut, selv om det hadde vært flott å gjøre et eksempel ut av han. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Når han løy(om han løy) var han uansett under kriminell lavalder. Skummelt at staten gjør dette. Så lenge han er utlending er det greit eller? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Er det noen som er kjent med hvordan konsekvensene for å oppgi uriktig informasjon til staten er spesifisert? Hvis det står tydelig spesifisert at man kan miste statsborgerskapet på et senere tidspunkt dersom det oppdages at uriktige opplysninger har blitt oppgitt har han egentlig bare fått som fortjent, selv om det definitivt er brutalt gjort etter så mange års opphold. Jeg har ingen medfølelse for fyren og mener det er rettferdig dersom han mister statsborgerskapet sitt, men vi tjener lite på å sende han ut, selv om det hadde vært flott å gjøre et eksempel ut av han. Det er spesifisert på en slik måte at staten når som helst kan gjøre om på reglene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå