VRK18 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Taket mitt er av betong, så jeg vurderer å montere høyt opp på den ene veggen i stedet. Er dette en god løsning, estetisk og praktisk? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Hvorfor ikke borre i betong.? Ikke spesielt vanskelig. Trenger bare et 6mm bor og en plugg som passer. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Kva står det i bruksanvisninga? Det er fleire problem som kan dukke opp med slik alternativ montering. -Har lampen oppheng som kan brukast vertikalt? -Korleis vil ei slik løysning fungere med tanke på blending? Spottar montert på vegg kan virke blendande når du står oppreist i rommet. -Er det LED eller halogen? Dersom det er halogen så må du sjå kva som står i bruksanvisninga angåande varme og sikkerheitsavstand til nærmaste vegg. Vanligvis henger slike lyslister eit lite stykke frå veggen og med spottane vendt mot veggen for å lyse opp området under taklista. Skal du få til ein liknande funksjon med veggmontering så må lyslista enten stå klint heilt opp i hjørnet med spottane lysande nedover, eller så må du montere lyslista lavt nede og med spottane lysande oppover (og då blir blending eit stort problem). Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Har satt opp dette selv et par ganger på steder der man ønsker å fremheve detaljer i taket hvor lyset dermed kommer underfra. Utenom dette ville jeg sjeldent rådet til det da det fort kan bli seendes lite pent ut med spotter som stikker ut av veggen og det blir et ufrivillig blikkfang. Veldig mange er redde for å borre i betong, selv om det i grunn er kjempeenkelt og også kan holde stor vekt! Jeg vil råde deg til å evt. låne en passende drill så er det sannsynligvis kun 2 hull og et par plugger som skal til før lyset blir på et perfekt sted. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Hvor henter du strømmen fra? Om den kan stå under en takboks så har du festeskruer der. Men denne typen lampe er vel litt i grenseland om man har lov til å henge opp selv. Jeg anser det som fast montasje, og da har du ikke lov. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Hvorfor ikke borre i betong.? Ikke spesielt vanskelig. Trenger bare et 6mm bor og en plugg som passer. Samt bankedrill og murbor. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Bittelille Bosch GSR 10,8 kommer seg fint gjennom litt betong for å henge opp en liten taklampe. Har man ikke batteridrill selv, finnes det alltids en pappa, nabo, bekjent eller onkel som kan låne bort i 3 minutter. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Ytong og Leca ja. Ikke støpt betong. Det ønsker jeg i såfall en film av. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Man får rimelig små bankedriller også, men dersom den ikke har bankefunksjon er det håpløst. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 (endret) Hvorfor ikke borre i betong.? Ikke spesielt vanskelig. Trenger bare et 6mm bor og en plugg som passer. Kan jo vurdere det, men vet ikke hvor langt inn jeg kan borre. Det er visstnok el-rør i dekket over, og det har jeg ikke lyst til å treffe på. Endret 23. januar 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Har satt opp dette selv et par ganger på steder der man ønsker å fremheve detaljer i taket hvor lyset dermed kommer underfra. Utenom dette ville jeg sjeldent rådet til det da det fort kan bli seendes lite pent ut med spotter som stikker ut av veggen og det blir et ufrivillig blikkfang. Veldig mange er redde for å borre i betong, selv om det i grunn er kjempeenkelt og også kan holde stor vekt! Jeg vil råde deg til å evt. låne en passende drill så er det sannsynligvis kun 2 hull og et par plugger som skal til før lyset blir på et perfekt sted. Ja, du har nok rett i at det blir penere. Ifølge Clas Ohlson trenger man kun ett hull for å henge opp denne. Det er visstnok en skrue med krok som holder den på plass. Hvordan den kan sitte vet jeg ikke. http://www.clasohlson.com/no/Leo-takspotlight-/Pr365098000 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Hvor henter du strømmen fra? Om den kan stå under en takboks så har du festeskruer der. Men denne typen lampe er vel litt i grenseland om man har lov til å henge opp selv. Jeg anser det som fast montasje, og da har du ikke lov. Tenker å hente strømmen fra et uttak høyt på den ene stueveggen. Kan i såfall legge en ledningsskinne e.l. bort dit. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Men denne typen lampe er vel litt i grenseland om man har lov til å henge opp selv. Jeg anser det som fast montasje, og da har du ikke lov. Hvorfor har de da plassert strømuttak høyt oppe på veggen? Det er vel logisk at det er der slik at man skal kunne legge ledning bort til en taklampe? Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Lån deg en drill så har mest sannsynlig den du låner drill av en plugg som du skal sette skrue /kroken i også. Denne pluggen er akkurat litt kortere enn det du skal borre. Borr hullet, dytt inn plugg og skru skrue inn. Vipps så er lampen oppe! Angående ledning så kan du kjøpe lampeledning og et støpsel og benytte stikkkontakten som er ved taket helt lovlig. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Men denne typen lampe er vel litt i grenseland om man har lov til å henge opp selv. Jeg anser det som fast montasje, og da har du ikke lov. Hvorfor har de da plassert strømuttak høyt oppe på veggen? Det er vel logisk at det er der slik at man skal kunne legge ledning bort til en taklampe? Jo, men bare fordi du kan sette støpsel på en kabel betyr ikke at det som er i andre enden av kabelen kan lovlig monteres av ufaglærte. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Men denne typen lampe er vel litt i grenseland om man har lov til å henge opp selv. Jeg anser det som fast montasje, og da har du ikke lov. Hvorfor har de da plassert strømuttak høyt oppe på veggen? Det er vel logisk at det er der slik at man skal kunne legge ledning bort til en taklampe? Jo, men bare fordi du kan sette støpsel på en kabel betyr ikke at det som er i andre enden av kabelen kan lovlig monteres av ufaglærte. Virker som det er uenighet i denne tråden om hvorvidt det er lovlig å henge opp og bruke lampen eller ikke. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Som nevnt ovenfor så kommer det litt an på hvordan man definerer ting. Er det en lampe ment for fast montasje så er det ikke lov. Avhengig av hvor lampen er kjøpt så vil det ofte stå i bruksanvisningen om produktet skal monteres av fagperson. Fraviker man dette så vil man jo også potensielt miste reklamasjonsrett på produktet. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 (endret) http://www.roaelektriske.no/sporsmal-og-svar Les hva elektrikere sier selv. Og hvis du fortsatt er usikker: vi snakker om jo om en lampe du skal kjøpe på Clasern som du har linket til over her. Denne går helt fint å sette opp og så lenge du ikke får det til å se ut som et takras når den henges opp så kommer det aldri til å bli noe problem eller ulovlig. Endret 23. januar 2017 av glx-rider Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hva elektrikeren sier er likegyldig. DLE og produsenten av lampa definerer hva man har lov til. Får man grønt lys av begge de så er det bare å kjøre på. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hva elektrikeren sier er likegyldig. DLE og produsenten av lampa definerer hva man har lov til. Får man grønt lys av begge de så er det bare å kjøre på. Du kan jo ta en titt på lampen han linket til over og si din mening på den? Jeg har erfaring med at alt av lamper som selges på diy butikker kan monteres selv, men du kan kanskje finne eksempel på annet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå