Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Komplett-PC vil ikke fortsette etter POST.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en PC fra Komplett som jeg kjøpte for noen år siden. Den begynner å bli litt utdatert, men har fungert fint frem til nå. 

Problemet mitt er at jeg ikke kommer meg forbi den første skjermen, hvor det står "Komplett" og der BIOS alternativet dukker opp.
Jeg kommer meg ikke inn på BIOS av en eller annen grunn. Virker som PCen fryser eller noe sånt akkurat i oppstarten(?)

Er det noen som vet hva problemet kan være? Mistenker at det kan være harddisken som har tatt kvelden ettersom den kjørte på 100 % diskbruk en god stund før PCen sa god natt.

Takk for svar  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal jo fint komme inn i BIOS om det skulle være noe feil med harddisken. BIOS kommer man jo inn i nesten uansett. Så det må nok være noe annet enn harddisken ja.

Men du vet hvordan du kommer inn i BIOS, hvilken tast du skal trykke på og slikt, men du kommer bare ikke inn?

Er den mer enn 5 år? Om ikke har du jo reklamasjonsretten du kan bruke ovenfor komplett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal jo fint komme inn i BIOS om det skulle være noe feil med harddisken. BIOS kommer man jo inn i nesten uansett. Så det må nok være noe annet enn harddisken ja.

Men du vet hvordan du kommer inn i BIOS, hvilken tast du skal trykke på og slikt, men du kommer bare ikke inn?

Er den mer enn 5 år? Om ikke har du jo reklamasjonsretten du kan bruke ovenfor komplett.

PCen vil ikke reagere uansett hva jeg trykker. Trykker på tasten for å komme inn på BIOS, men ingenting skjer. Det som er mirakuløst er at retten til å sende den som reklamasjon gikk ut for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar

Har du USB tastatur? Sjekk om den står i USB2.0 (eller lavere) utgang. De skal være svarte, mens USB3.0 er blåe. Finnes andre farger også, men så nytt er ikke hardwaren din ;)

Har prøvd de aller fleste USB-inngangene  :hm: De blå gjorde heller ingenting

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er relevant til problemet ditt, men jeg hadde problemer med å komme inn i BIOS på PC'en min. Og grunnen var at tastaturet virket ikke før Windows hadde startet. Og det rotet til en del ting for meg da jeg har dual-boot med Linux, men kom meg aldri inn i Linux eller BIOS pga at tastaturet ikke virket under POST eller i boot-menyen til Grub.

Til slutt koblet jeg fra en USB hub jeg hadde og som jeg aldri brukte og da virket tastaturet mertkelig nok slik at jeg kom inn i BIOS. Har kastet den USB huben i søppelet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det som er litt av poenget mitt. Selv om post viste at tastaturet var tilkoblet, og jeg prøvde alle USB portene jeg har i PC'en virket ikke tastaturet i det helle tatt før Windows hadde startet. Null reaksjon under post (kom ikke inn i BIOS) eller i boot-menyen til Grub.

Det vriket ikke som normalt igjen før jeg fjernet den USB huben, etter det null problmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at du fikk det til, men sjekk om du har satt Legacy USB til enabled i BIOS (kommer an på HK hvor du finner det i BIOS). På Asus HK finner du det under Advanced / USB Configuration. I tillegg kan du sette USB Support til Full Initialization i Boot menu. Igjen snakker jeg om Asus HK.

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...