Gå til innhold

[Løst] Kjøp av M.2 boot drive for ny PC

MMDE

Anbefalte innlegg

Blir forvirret av alle de nye "diskene". Jeg ønsker bare å kjøpe en ny rimelig boot drive for en ny PC med et Z270 hovedkort.

Ønsker å bruke en SSD. De bør ha ca 500GB.

Den trenger ikke være det nyeste og det beste så lenge jeg ikke får masse problemer med den og den er rimelig ($/GB).

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en M.2 drive, men blir ganske forvirret og anmeldelser av utvalget har ikke gjort meg spesielt mye klokere. Skjønner disse koster litt mer en bare å koble en 2.5" SSD til SATA porten, men i gjengjeld så tar de opp mindre plass i kabinettet og gir bedre ytelse???

Jeg er ikke interessert i å betale over 2000 kroner for bare 500GB...

Hva bør jeg velge for en boot drive?

Jeg kunne jo eventuelt ha en 250GB M.2 SSD disk og en 250 eller 500GB SATA SSD disk, men vet ikke helt...

Noen med litt erfaring når det kommer til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville vel kanskje gått for en 250GB OS M.2 disk - jeg har f.eks denne i den ene bærbare min: Intel® SSD 600p Series 256GB PCIe M.2 1570/540MB/s read/write, den koster ca 1000 kroner på komplett.no

Kan ikke skjønne at det skal gå an å få de så mye raskere enn det (selvsagt teoretisk ytelse kan være høyere, men ikke merkbar ytelse).

Nå vil vel sikkert noen si at du burde gå for Samsung xxx PRO og ja de er nok bedre på noen områder. Men så koster de deretter også.

Utover det funker en "vanlig" SSD disk perfekt som lagring, til spill osv f.eks via SATAIII - du får da opp mot 500 MB/s der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville vel kanskje gått for en 250GB OS M.2 disk - jeg har f.eks denne i den ene bærbare min: Intel® SSD 600p Series 256GB PCIe M.2 1570/540MB/s read/write, den koster ca 1000 kroner på komplett.no

Kan ikke skjønne at det skal gå an å få de så mye raskere enn det (selvsagt teoretisk ytelse kan være høyere, men ikke merkbar ytelse).

Nå vil vel sikkert noen si at du burde gå for Samsung xxx PRO og ja de er nok bedre på noen områder. Men så koster de deretter også.

Utover det funker en "vanlig" SSD disk perfekt som lagring, til spill osv f.eks via SATAIII - du får da opp mot 500 MB/s der.

Nå ser jeg jo at elkjøp har den du snakker om til 799:

http://www.elkjop.no/product/data/harddisk-ssd-og-nettverksharddisk-nas/INTEL600P256/intel-600p-ssd-256-gb-lagringsdisk

Jeg ser også at 512GB koster 1490 på net on net:

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/ssdm2/intel-600p-series-512gb/236181.11116/

Hvilket er billigere per GB, og jeg har lest noe om at de med litt mer lagringsplass både varer litt lengre og yter litt bedre. Men det kan jo alltids være en fordel at for eksempel spill kjører fra en annen driven? Da blir ikke all aksessen på samme driven.

Kan uansett ikke se at de vanlige 2.5" SATA SSD er så mye rimeligere per GB.

Hvordan yter 600p i forhold til disse:

http://www.siba.no/data-nettbrett/harddisk-og-lagring/interne-harddisker-ssd/samsung-750-evo-series-500gb-130064

https://www.dustinhome.no/product/5010898655/ocz-tr150

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Du bør lese opp om ytelsen til Intel 600p - den er i realiteten ikke mye bedre enn en av de bedre SATA SSD som er på markedet i dag. Jeg har en selv på ett X99 og merker ikke noe forskjell fra min andre PC som har 2x Intel 730 SSD i Raid 0.

For å utnytte M.2 PCIE må du opp på de nye 960 modellene til Samsung, som er på vei ut i markedet i disse dager. Men det koster.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung SM961 512 GB koster ca 2599,-  ,  og yter omtrent like godt som 960 Pro

NVMe SSD

Corsair Neutron XTi 480 GB koster ca 1999,- yter omtrent like godt som Samsung 850 Pro. Er en SATA SSD

Massevis av cache gjør at den er veldig bra på latency. Ved tunge last er den bedre enn 850 Pro 

Begge SSD'ene jeg linker til bruker MLC NAND , mens Intel 600P bruker TLC NAND

Nå ville jeg holde meg under 2000 kroner, og helst godt under.

Ønsker meg bare noe rimelig som ikke er helt på tryne som en boot drive, helst M.2 med 500GB. Hvis ikke bedre ytelse fra M.2 og billigere med 2.5" SATA SSD, så er 2.5" SATA SSD å foretrekke.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke brukt ubermye penger på en OS disk i alle fall. Kanskje lagt litt mer i lagringsdisken, men der vil jo prisen gå opp i forhold til hvor stor den skal være.

Men vi tenker ulikt.

Om Windows starter på 7 sekunder eller 6 sekunder betyr jo ikke mye i det virkelige liv, men forskjellen i pris på disken som starter på 6 sekunder vil være høy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke brukt ubermye penger på en OS disk i alle fall. Kanskje lagt litt mer i lagringsdisken, men der vil jo prisen gå opp i forhold til hvor stor den skal være.

Dette. Jeg har 256GB M.2 OS-disk og en gammel WD snurredisk til lager og spill, gjett om jeg angrer. Tar jo evigheter å komme inn i spill.

Blir SSD til lager ved neste korsvei eller en større M.2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men vi tenker ulikt.

Om Windows starter på 7 sekunder eller 6 sekunder betyr jo ikke mye i det virkelige liv, men forskjellen i pris på disken som starter på 6 sekunder vil være høy.

Denne maskinen skal ikke ha et stort lager med data. ;) Skal heller ikke være masse spill installert samtidig på den.

Samsung 850 Evo til 1649,-

Av TLC baserte SSD'er ville jeg foreløpig stort sett bare holdt meg til Samsung

hmm

Men er det verdt å gå for 850 istedenfor 750... hmm

EVO 960 256GB ser jo mer fristende ut da! :p

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/ssdm2/samsung-960-evo-nvme-m-2-ssd-250gb/239269.11116/

Men fortsatt bare forhåndsbestilling. Men er det virkelig verdt det? Vil jeg egentlig merke den doble prisen forskjell i ytelse? haha Jeg har en følelse av at jeg ikke tror jeg vil merke det. Folk har jo vært kjempe fornøyde med SSD før EVO 960 kom ut også, så kan ikke se for meg at jeg tar helt feil om jeg går for EVO 750 eller noe.

Tror jeg går for EVO 750, og så kan jeg heller ta en titt på hva Intel Optane Technology har å tilby når det kommer ut. Da kan jeg eventuelt bruke M.2 porten for det uten å sitte der med en M.2 drive til overs (kun ett på dette hovedkortet).

Endret av MMDE
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis dere lurer. Jeg endte egentlig opp med EVO 750 500GB, siden den var veldig beldig for sin størrelse og var mer en bra nok. Men så viste det seg at de jeg ville kjøpe den av gikk tom for den, og da ble den litt dyrere. Siden det egentlig ikke spiller noen rolle, og disse diskene er mer enn raske nok nesten alle sammen, så kjøpte jeg en Crucial MX300. Denne hadde litt ekstra plass (525GB), og var billigst per GB, og den skulle ikke være så dårlig. Ikke spesielt bra read, men en del bedre write. Uansett raskere enn en vanlig HDD og tåler risting. :p Plass har jeg nok av på en annen maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...