Mr.M Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Jeg kjøpte disse no-name platene på salg på Biltema men etter å ha prøvd å brenne ulike typer filer på dem, på to forskjellige pc'er (med forskjellig dvd-brenner i) og med henholdsvis Windows 7 og Linux Mint, kan jeg bare konstatere at ikke noe funker og nå ligger faenskapet i søppelbøtta. De står altså å jobber en stund, men "halvveis" ut i prosessen kommer skuffen ut, og får feilmelding om at brenningen ikke kunne fullføres) Har tidligere brukt Verbatim DVD+R ser jeg, på de få jeg har stående i hylla, men etter hva jeg skjønner er DVD- bare en tidligere variant/spec. Iflg. LG støtter dvd-enhetene mine DVD- (i tillegg til + RW RL osv.) Kan dvd-platene rett og slett være defekte på noe vis? Eller hva kan det være? Endret 18. januar 2017 av Mr.M Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Jøss, brenner folk fortsatt ting ut på DVD plater? Skulle i prinsippet ikke være noe feil ved å bruke - plater i forhold til + plater. Går ut i fra at du brenner data filer på dem? Nå er det mange mange år siden jeg brant min siste plate, men ingen ting skulle være forandret i den verdenen for det. Kan bare være at kvaliteten på platene er skikkelig ræva... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Du må ha en brenner som støtter formatet, + og - er ikke det samme Kan og være at du har satt brenning på for høy hastighet Endret 18. januar 2017 av Dubious Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 De fleste spillere vil støtte begge formater, mens det ikke er sikkert at brenneren eller opptakeren din vil støtte begge. Om du vet navnet på brenneren så er det jo bare å sjekke på nett om den er kompatibel med Dvd-R også. Lenke til kommentar
G Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Har du sørget for å huke av for å lukke DVD-en slik at den blir leselig i DVD-lesere? Kalles gjerne Finalizing på broderspråket. F.eks. en vilkårlig valgt programvare for formålet (du må gjerne velge noe helt annet, bare du finner fram i menyvalgene): I en del programvare så kan du risikere å holde DVD-platen åpen for videre tilføyninger. Da blir den kun leselig i fra DVD-brennere på f.eks. PC, og ikke i fra f.eks. DVD-avspilleren din i TV-benken. Data skrevet til en DVD inneholder innledningsspor, faktiske data og så endesporet (som skal gi finalized). Endret 18. januar 2017 av G Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Kan og være at du har satt brenning på for høy hastighet Har ikke rørt hastighet, mener at Windows satt den til 22x default. Ser at det står max 16x i beskrivelse.. Får rusle bort i søplekassa og hente de igjen, å prøve sette (lavere) hastighet. Gi meg et kvarets tid Lenke til kommentar
G Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Jeg trodde at bufferunderrun var en sagablott på moderne DVD-brennere og operativssystemer (eller at det allerede ble det når CD-brennerne herjet som best, sånn at dette ikke gjelder DVD-brennere). Men, du kan f.eks. forsøke å brenne på 4x. Det er en relativt trygg hastighet. De fleste nyere brenner for veldig mange årganger tilbake i tid støtter dynamisk brenning framfor statisk brenning også, noe som ytterligere hjelper på denne problemstillingen. Endret 18. januar 2017 av G Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Nope, prøvd nå med både 16x og 8x, funker ikke. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Har du sørget for å huke av for å lukke DVD-en slik at den blir leselig i DVD-lesere? Er ikke noe punkt om det, i den innebygde brennerprogrammet i Windows 7 ialefall. Men jeg har jo hørt om det du mener. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Du må ha en brenner som støtter formatet, + og - er ikke det samme Klar over det. Har denne, og skal støtte dvd - http://www.lg.com/ca_en/digital-storage-devices/lg-GH24NS70-internal-dvd-burner Lenke til kommentar
G Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) How to finalize a CD Windows 7? While most CD burning software programs (such as CDBurnerXP) are capable of automatically finalizing a CD right after you burn files on it, some programs require the user to finalize the disc manually. To finalizing a CD or DVD, start with clicking the "My Computer" icon and then locate the icon of the CD or DVD. Windows 7 er sannsynligvis problemet. Påstår det ikke, men er verdt å henge seg merke ved. Se her: http://news.techgenie.com/latest/how-to-close-or-finalize-a-dvd-burning-session-in-windows-7/ Endret 18. januar 2017 av G Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Var mye mere trøbbel med - enn med + r/rw plater og brenner/spillere. Var derfor jeg kun kjøpte +R , +RW av anerkjent merke (Ricoh,Verbatim etc). Noname DVD plater er stort sett synonymt med masse coastere uansett format. Men avslutter du platen med "close/end" session. Ofte man ikke kan lese brente dvd som fremdeles er "åpen". Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Har funnet nyere firmware, skal gi det et forsøk http://www.lg.com/in/support/support-product/lg-GH24NS70 Lenke til kommentar
G Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Hva med menyvalget "Close session" under My Computer? Som nevnt i mitt forrige innlegg. Klikk på lenken. Å legge til ny firmware tar bare ekstra tid, og løser sannsynligvis ikke problemet, dersom det kun dreier seg mangel av "Close session" under Win7. Du kan selvsagt legge til ny firmware etterpå som krydder, for å åpne de aller siste muligheter som drevet ditt kan gi. Men, noe så grunnleggende som å lukke en session tviler jeg på at firmware retter opp for deg. Gitt at problemet er slik som vi postulerer da. Endret 18. januar 2017 av G Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Windows kan være problemet her Finnes massevis av gratis programmer som er hundre ganger bedre 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Hva med menyvalget "Close session" under My Computer? Som nevnt i mitt forrige innlegg. Klikk på lenken. Default innstilling er Close session, så ikke det som er problemet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Funnet svaret enda Mr.M? Jupp. Firmware oppdatering gikk greit. reboot Forsøkte deretter å brenne ei plate, mislykkes. Spytter ut plata etter en stund. Lastet ned 3-part dvd-burning software fra download,com Installert Ashampoo Burning Studio (free) Prøver å brenne ei plate med det programmet (på 8x hastighet for sikkerhetsskyld) Mislykket: (klikk/forstørr) Takker for alle innspill, men føler jeg har gjort nok nå. (dessuten som nevnt innledningsvis, prøvd på to forskjellige pc'er med Windows og Linux) Heldigvis ikke mer enn en 50-lapp bortkastet og en ny påminnelse om at "man for det man betaler for" (det slår nesten aldri feil, jeg burde visst det Et dumt spørsmål på slutten, -kan slike plater bli for gamle, dvs. at de taper seg? Men da snakker vi vel om 15-20 år eller noe? Så lenge har de selvsagt ikke lagt å støvet i butikken. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Ja, de kan bli for gamle. Disc rot. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 DVD plater taper kvalitet over tid, men det er snakk om en god stund, og som du sier, de har neppe vært i butikken så lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå