Gå til innhold

Nå kommer de selvkjørende, flyvende bilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir det ikke fryktelig støyende med en horde av sånne inne i byene? Eller finnes det "støyneutraliserende" teknologi for sånt allerede?

 

Det finnes på mange helikoptere, men effektiviteten går drastisk ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Hvis bilen kan fly, hvorfor skal man da bruke den som bil?

Må jo kunne parkere i garasjen (manøvrere i tettbebyggelse - tviler på det blir lov å lande slike hvor du vil).

 

 

 

- Ifølge arikkelen så er det i første omgang snakk om kollektivtransport, så Airbus lever opp til navnet sitt.

 

Så for hvermannsen så vil ikke garasjeplass være noe som man individueltsett trenger å bekymmre seg over sånn i første omgang.

 

Men med tiden så blir nok den problematikken også et aktuelt tema.

Selv denne kollektivtransport-løsningen er fortsatt på konseptstadiet så den problematikken er nok langt frem i tid for enkelt personer og/eller familier.

 

Med andre ord så faller nok denne problematikken på skuldrene til dem som står for kollektivtransport sånn i første omgang.

Lenke til kommentar

Hvor er vingene? Jeg liker ikke idèen om flere helikopteraktige luftfartøy. Det ser vi jo hvordan går i nordsjøen på norsk og britisk side for tiden.

 

Vinger har åpenbare fordeler, men også åpenbare ulemper, om man sammenligner fly og helikopter.

 

Multirotor fartøyer som droner har på sin side den fordelen at de er enkle konstruksjoner med potensielt få mekaniske innretninger i rotorkonstruksjonen, samt motor og gear. Rotoren henger rett på akslingen i motoren, det er ikke noe i mellom som kan gå i stykker. Men det er klart at det kan være at fremtidens persontransport får noe mer avanserte rotorer enn en vanlig propellkonstruksjon. Videre har dronene elektronisk stabilitetskontroll som regulerer fire separate motorer. Om en av disse feiler, vil fartøyet kunne fly og nødlande. Det har vist nok vært forsøk der man har klart å nødlande større droner med kun en motor ved å rotere selve fartøyet slik at sentrifugalkraften holder det plant, samtidig som det har bremset med den siste motoren.

 

For korte turer kan enklere dronekonstruksjoner være veien å gå, på grunn av deres enkle konstruksjoner. Men skal man litt lenger blir nok en kombinasjon av multirotor og en eller annen vinge/løfteflatekonstruksjon vell så aktuell da dette konsumerer langt mindre energi i høy fart, samtidig som de kan lande vertikalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

med tanke på el bilens rekkevide, og eller nærmeste drone i familien... så kan det ikke være lange turen man kan gi seg ut på :)

 

Selv om det hadde vært praktisk å slippe unna all trafikken når man skal på hytta, eller om veien er brøyta.

Det er ikke alle transportmiddel som er lagd for langturer.

Lenke til kommentar

 

- "Star Wars" var en noe merkelig sammenligning...

 

"Fifth Element" er langt mer sammenlignbart i denne sammenheng.

Er da flyvende biler i Star Wars også. Faktisk fra motorsykkellignende sveve sykler til svevende biler til flyvende biler.

 

 

 

- Jeg har aldri sagt og/eller ment at der ikke er flyvende kjøretøy i "Star Wars"..., men som jeg sa så synes jeg at "Fifth Element" er et langt mer sammenlignbart eksempel i denne sammenheng utifra artikkelen å bedømme.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...