Gå til innhold

Hva tenker dere om tigging?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste som kommer til landet her kommer med fly. Da er det naturlig å stoppe dem før de kommer hit, slik at vi slipper å betale for å sende dem hjem. Da må de bli tatt når de forsøker å sjekke inn på et fly til et land de er bannlyst i.

Det bør ikke være altfor vanskelig, heller ikke innenfor Europa.

Jeg så her om dagen at det Tyske folk nå støtter rase-profilering, noe som betyr at f.eks politi kan dra rundt på tog og sjekke identifikasjonspapirene til folk som ikke ser Europeiske ut, og eventuelt arrestere disse og sende dem hjem hvis de er i Europa urettmessig. Gitt at folk generelt støtter rase-profilering.

Nederland har faktisk et av de mest velfungerende behandlingssystemer for rusmisbrukere. De behandler ikke rusmisbrukere som kriminelle, de behandler de som syke mennesker. Men ikke med overgrep som du snakker om, men med behandling og medlidenhet.

Med fare for å havne i under Hitler-oppførsel, så er det jo interessant at det skjer i nettopp dette landet Tyskland. Om det gjøres forsvarlig og humant nok, med unntak av de som begynner å sparke, spytte, ytre trussler så ser jeg ikke noe i veien med en slik ordning. De som ikke oppfører seg får selvsagt et døgn minst i varetektsfengsling.

Dessto større grunn til å virkelig filleriste litt i rusbehandlingen her hjemme. Skulle det vise seg å ikke fungere etter hensikten så kan man selvsagt revurdere. Nå kan man jo dele ut flyers til rusmisbrukere om at Nederland har et enda mer humant rehab-tilbud. Kanskje man til og med kan kjøpe flybillett om de heller ønsker seg en ferietur dit, men med billigselskapene Norwegian, Ryanair m.f. Enveisbillett selvsagt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ingen grunn til at noen skal tigge i et land med sosialhjelp. Var på sosialhjelp i lengre tid selv når jeg var alvorlig syk og det ikke var noe hjelp å få ifra NAV. Selv turister har rett på sosialhjelp, men risikerer da utsendelse. Turister skal i utgangspunktet kunne sørge for seg selv. De fleste tiggerne er teknisk sett turister som ikke kan det, og skal da sendes tilbake. Veldig enkelt, om politiet faktisk hadde fulgt loven.

Lenke til kommentar

Dette blir litt som å sammenligne epler og bananer?  

Og har du prøvd å bo i nærheten av en "stasjon" for tiggere som registrerer når du kommer og går til/fra leiligheten din?  Jeg har vel ikke lov til å rigge opp et kamera for å overvåke dine bevegelser - men burde jeg ha lov som fremmed/utenforstående til å stille meg opp ved der du bor og overvåke dine bevegelser "manuelt" ? :-)   En ting er at nabokjerringa kan følge med, men noen jeg ikke kjenner? Som skaper utrygghet og kanskje samarbeider med noen som driver med innbrudd og det som kunne være værre?

Veldig bra kommentar. Har man sett litt krimserier på TV eller lest litt, så settes fantasien fort i sving. Og det kan bli realitet, det er det som er det verste. Noen kan rett og slett betale tiggeren for å være informant til neste gang de skal gjøre seg et brekk, eller stille seg klar innenfor leiligheten for å lemleste deg, drepe deg, voldta deg og alt annet man kan komme på å tenke seg at kan skje innenfor veggene av en leilighet.

Nå er det sikkert litt far-fetched dette, men lada1 er innom noe vesentlig her på tross av tinnfoliehatt-båsen dette passer inn under.

Så er man ute etter ukontroversielle konklusjoner, så kan en ihvertfall argumentere for at tigging ikke kan foregå "overalt". Helst burde det være reserverte steder for det - eller forbudsoner. Ingen tigging der det bor folk i nærheten og som ellers blir overvåket av tiggerne fra kl 08 til 20 (noen ganger kl 22) eller så. Skikkelige ekkelt at barn hjem fra skolen blir overvåket av potensielt kriminelle. At den pensjonerte nabokjerringa passer på er OK :-) Hun kjenner vi godt til.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot oppsøkende tigging, de folka gjør i det minste noe.

Men disse som sitter langs gata kan dra til helvete. Jeg mista en gang en tjuekroning når jeg tok opp lua mi fra lomma og en av dem grabba den og nektet å gi den tilbake. Hadde ikke politiet vært der da, så hadde hu fått kjenne på vernetuppen for å si det sånn!

Har sett flere av de dra frem iphones når de trur ingen ser. Har fulgt etter ei som var ferdig med å tigge, hu gikk å satt seg i en nyere BMW 2 kvartal bortenfor og dro.

Disse folka bør bli kastet ut av landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot oppsøkende tigging, de folka gjør i det minste noe.

Men disse som sitter langs gata kan dra til helvete. Jeg mista en gang en tjuekroning når jeg tok opp lua mi fra lomma og en av dem grabba den og nektet å gi den tilbake. Hadde ikke politiet vært der da, så hadde hu fått kjenne på vernetuppen for å si det sånn!

Har sett flere av de dra frem iphones når de trur ingen ser. Har fulgt etter ei som var ferdig med å tigge, hu gikk å satt seg i en nyere BMW 2 kvartal bortenfor og dro.

Disse folka bør bli kastet ut av landet.

For å få igjennom noe i politiske kanaler, så kan en kanskje starte med å kreve forbud-soner for tigging.

Jeg vet om situasjoner der en gruppe tiggere driver full overvåking av folks privatliv i/nært boområder. De vet hvem som bor i huset ditt, hvilken bil du har, om du har lue i dag, at du har rød og blå jakke, når en går på jobben, når en kommer tilbake, når barna kommer, om en er en tur ute med bilen (da tar det gjerne minst en time før en returnerer) etc etc. Tror de har smart-telefoner med diverse apper og selger informasjon til kriminelle som er ute etter sikre brekk eller hvor en parkerer sykler o.l. De kan også koble dette opp med hvor mye du tjener. Ren spionasje. Dette burde en kunne få vekk ganske kvikt.

Vet du hva de gjør (uoffisielt) med slike tiggere enkelte steder i Latin Amerika? De hyrer "vakt-selskaper" som gjør tiggerne livredde (med god grunn). Ønsker vi et slikt samfunn? :-) Kanskje vi er på vei til et slikt samfunn der en er nødt til å hyre slike "vakt-selskaper" for å beskytte seg mot kidnapping?  For hva gjør man nå myndighetene abdiserer?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, altså, da må systemet fungere for alle nordmenn, slik at de slipper å tigge. Vi må få orden på 2 store problemer som skaper tigging, nemlig avhengighet av sterk narkotika (særskilt heroin) og ulovlig innvandring. Som en ekstranote må folk som har behov for det ha tilgang til sosial hjelp, noe de stort sett har i Norge.

Helt enig. Rusmidler og innvandring bør legaliseres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, altså, da må systemet fungere for alle nordmenn, slik at de slipper å tigge. Vi må få orden på 2 store problemer som skaper tigging, nemlig avhengighet av sterk narkotika (særskilt heroin) og ulovlig innvandring. Som en ekstranote må folk som har behov for det ha tilgang til sosial hjelp, noe de stort sett har i Norge.

Helt enig. Rusmidler og innvandring bør legaliseres.

Innvandring bør vi avslutte. Det er legalisert innvandring innenfor EU. Vi trenger ikke mentalt skadde offer fra våre egne kriger utenfor Europa som har en helt annen kultur. Disse bør vi sende hjem igjen, og vi bør avslutte og fordømme krigene som fører til at disse menneskene har behov for å flykte.

Angående narkotika er ikke det kriminelt i Nederland, det behandles som sagt som en sykdom. Heroinavhengige blir behandlet med nedtrappende behandling under ordnede forhold.

Jeg vet ikke hvordan ting er i forhold til narkotikaavhengighet i Norge for tiden, men jeg regner vi går i retnning samme type politikk som de har i Nederland og Portugal.

Lenke til kommentar

Innvandring bør vi avslutte. Det er legalisert innvandring innenfor EU.

Som vi selvsagt også bør sette en stopper for, samt for disse jævla nordlendingene som trekker sørover hele tiden. Spreng brua over Mellingselva. ;)

Eventuellt sett opp tollstasjon her, med passkontroll

nordlandporten.jpg

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste som kommer til landet her kommer med fly. Da er det naturlig å stoppe dem før de kommer hit, slik at vi slipper å betale for å sende dem hjem. Da må de bli tatt når de forsøker å sjekke inn på et fly til et land de er bannlyst i.

Det bør ikke være altfor vanskelig, heller ikke innenfor Europa.

Jeg så her om dagen at det Tyske folk nå støtter rase-profilering, noe som betyr at f.eks politi kan dra rundt på tog og sjekke identifikasjonspapirene til folk som ikke ser Europeiske ut, og eventuelt arrestere disse og sende dem hjem hvis de er i Europa urettmessig. Gitt at folk generelt støtter rase-profilering.

Nederland har faktisk et av de mest velfungerende behandlingssystemer for rusmisbrukere. De behandler ikke rusmisbrukere som kriminelle, de behandler de som syke mennesker. Men ikke med overgrep som du snakker om, men med behandling og medlidenhet.

Med fare for å havne i under Hitler-oppførsel, så er det jo interessant at det skjer i nettopp dette landet Tyskland. Om det gjøres forsvarlig og humant nok, med unntak av de som begynner å sparke, spytte, ytre trussler så ser jeg ikke noe i veien med en slik ordning. De som ikke oppfører seg får selvsagt et døgn minst i varetektsfengsling.

Dessto større grunn til å virkelig filleriste litt i rusbehandlingen her hjemme. Skulle det vise seg å ikke fungere etter hensikten så kan man selvsagt revurdere. Nå kan man jo dele ut flyers til rusmisbrukere om at Nederland har et enda mer humant rehab-tilbud. Kanskje man til og med kan kjøpe flybillett om de heller ønsker seg en ferietur dit, men med billigselskapene Norwegian, Ryanair m.f. Enveisbillett selvsagt.

Med tanke på denne raseprofileringen, forøvrig som snytt ut av det mørke 30-tallet, så ville det vært ett langt grovere overtramp å arrestere noen utifra rase og på det grunnlag altså agere i reneste Minority Report stil i forkant av en tenkt potensiell kriminell handling, enn det noengang vil være å oppholde seg i ett annet land å tigge.

Forøvrig passerte jeg to tiggere på vei hjem idag, èn ung sleten herre i 30 årene og en eldre skjeggete mann, begge med skilt og tiggerkopp og begge tilsynelatende norske nordmenn ifra Norge.

Lenke til kommentar

Svaret mitt er enkelt og greit det samme som i hver eneste tråd dette har vært diskutert i før og hver eneste muntlige diskusjon jeg har hatt om det: Vekk med alle tiggere! Som det har vært bevist en rekke ganger er det uansett ikke noe desperat behov hos dem. Det har vært så mange bivser på tiggere som blir tilbudt mat og rasende avviser og/eller kaster maten fordi det er penger de vil ha, tiggere som har digre sekker med eiendeler de prøver å skjule mens de tigger og tiggere som iblant samles i store flokker og sammenligner hvor mye de har samlet inn eller ledere som går rundt fra tigger til tigger og holder telling med hvor mye mye hver og en av dem har fått inn og gjenger som samler seg i store, dyre biler hvis det blir dårlig vær for så å sette seg tilbake på hver sin utvalgte plass og fortsette tiggingen så snart det dårlige været er over. Har selv vært vitne til/observert flere av eksemplene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hva tenker dere om:

Men hvis du gir til tiggere, kan du være med på å finansiere organisert kriminalitet. Dessuten bidrar du til at mennesker blir sittende fast i den fattigdomsfellen det er å leve av tigging.

Mange så trolig NRK Brennpunkt-dokumentaren «Lykkelandet». Programmet avdekket at bakmenn håver inn millioner på prostitusjon, narkotika og organisert vinningskriminalitet i Bergen. NRK fulgte «tiggermiljøet» i byen i over to år, og fant et stort rumensk nettverk som henger tett sammen.

Det er ingen grunn til å tro at det er mye annerledes andre steder. Gjennom flere år har organiserte kriminelle nettverk vist evne og vilje til å profittere på egne landsmenns sårbare situasjon, og det er i dag få formelle hindre for å transportere rumenske borgere til Norge i den hensikt å utnytte dem.

Både Kripos og Kirkens Bymisjon har tidligere påvist at deler av tiggingen i Norge har vært organisert.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tenker at jeg fortsetter å forholde meg til den virkeligheten jeg selv erfarer hver gang jeg erfarer den

Lenke til kommentar

Er dere for eller i mot tigging? Hva er argumentene deres?

Se på Netflix i stedet så slipper du maset fra tiggere midt inni filmen. Du kan også reservere deg mot telefonsalg. Jeg pleier alltid å sjekke ukjente nummer i tillegg for å forsikre meg om at det ikke er en tigger som ringer. Merk postkassen med nei takk til reklame.

Vær også skeptisk til folk i dress disse er ofte ute etter pengene dine. Og det er som regel svindel. Jeg så en dokumentar en gang. Disse har faktisk mer penger en de klarer å bruke!!! Noen av de er faktisk så frekke at det skryter av det på sosiale media o.l!!

Etter at jeg begynte med disse forholdsreglen er tiggeprolemet så og si ikkeeksisterende

Endret av Anatman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre om de klarer seg selv som "selvstendig næringsdrivende" enn at de belaster velferdsstaten da?

I tillegg kan de da beskattes ... til fellesskapets beste selvsagt. ;)

Ja det er bare det som skal til for at de går ifra å være tiggere til arbeidstakere, sånn pr definisjon om ikke annet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...