G Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Men anno 2017 burde vi ikke hatt tiggere i Norge, det burde være unødvendig, særskilt i et så lite land.Vel, Norge er trolig det landet med høyest andel tiggere i hele verdenhttp://www.nettavisen.no/na24/1-av-4-nordmenn-gar-pa-nav/8505017.html Det er ikke min skyld at politikere er "så brød i hodet, sopp i hue mf.". Det går jo an å kanskje gjøre NAV litt bedre for alle. Lediggang gjør gjerne vondt verre også. Lenke til kommentar
G Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) @zeebra: Jeg er ikke så sikker på at borgerlønn er så optimalt. Du må gjerne bruke noen sider på å utrede det. Kanskje best i en annen diskusjonstråd vel og merke. Jeg vet for lite om borgerlønn-utkastene som finnes. Ga det +1 utenom det om borgerlønn. Endret 18. januar 2017 av G Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Men anno 2017 burde vi ikke hatt tiggere i Norge, det burde være unødvendig, særskilt i et så lite land.Vel, Norge er trolig det landet med høyest andel tiggere i hele verdenhttp://www.nettavisen.no/na24/1-av-4-nordmenn-gar-pa-nav/8505017.html Det er ikke min skyld at politikere er "så brød i hodet, sopp i hue mf.". Det går jo an å kanskje gjøre NAV litt bedre for alle. Lediggang gjør gjerne vondt verre også. Joda, enig i det. Men altså, jeg har utredet borgerlønn i andre poster tidligere, men er ikke noe flink å lete opp ting her på forumet. Sorry! I sammendrag har det med fremtidens automatikk å gjøre, og fordelen med at borgerlønn gjør alle frie, og at de da kan velge hva de vil gjøre med livet, og har ikke bare større valgfrihet i jobb, men også til krative "fag", noe som sies å være fremtidens mest nødvendige menneskelige "jobb". Endret 18. januar 2017 av zeebra Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Er dere for eller i mot tigging? Hva er argumentene deres? Jeg forvilla meg en tur til Oslo på 1970-tallet. Og i 2016. Det får en til å tenke sitt. Så mye dritt det er blitt.... Se på denne kommentaren som en uttalelse fra at vanlig spøkelse fra fortiden (1970-tallet) :-) Endret 19. januar 2017 av lada1 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Jeg synes politiet kan ha rettigheter til å be dem relokalisere seg om det blir et mønster at de tigger på samme sted. Jeg synes ikke det er dårlig behandling. Det er dårlig behandling, med mindre de er i veien for folk, eller skaper problemer. Faktisk er de verste tiggerne jeg vet, disse som står å tigger store pengesummer for at du skal kjøpe noe elendig skrap eller lureri. Mange av dem på TV for eksempel, mellom inneholdet. This. En stakkar med en kopp på gatahjørnet er da ingenting å bli provosert over i forhold til alt det pisset som det blir skapt ett fiktivt behov for i reklamer som vi både får rett inn i stue via nett og TV, men også på gata, trikk, buss you name it. For meg så er både big green clean maschin og libress reklamer ett langt større irritasjonsmoment enn fattigfolk som prøver å samle inn til livets opphold for å si det forsiktig. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Jeg synes politiet kan ha rettigheter til å be dem relokalisere seg om det blir et mønster at de tigger på samme sted. Jeg synes ikke det er dårlig behandling. Det er dårlig behandling, med mindre de er i veien for folk, eller skaper problemer. Faktisk er de verste tiggerne jeg vet, disse som står å tigger store pengesummer for at du skal kjøpe noe elendig skrap eller lureri. Mange av dem på TV for eksempel, mellom inneholdet. This. En stakkar med en kopp på gatahjørnet er da ingenting å bli provosert over i forhold til alt det pisset som det blir skapt ett fiktivt behov for i reklamer som vi både får rett inn i stue via nett og TV, men også på gata, trikk, buss you name it. For meg så er både big green clean maschin og libress reklamer ett langt større irritasjonsmoment enn fattigfolk som prøver å samle inn til livets opphold for å si det forsiktig. Dette blir litt som å sammenligne epler og bananer? Og har du prøvd å bo i nærheten av en "stasjon" for tiggere som registrerer når du kommer og går til/fra leiligheten din? Jeg har vel ikke lov til å rigge opp et kamera for å overvåke dine bevegelser - men burde jeg ha lov som fremmed/utenforstående til å stille meg opp ved der du bor og overvåke dine bevegelser "manuelt" ? :-) En ting er at nabokjerringa kan følge med, men noen jeg ikke kjenner? Som skaper utrygghet og kanskje samarbeider med noen som driver med innbrudd og det som kunne være værre? Endret 19. januar 2017 av lada1 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Det treng ikkje å være ulovlig å tigge i seg sjølv, men det burde være krav om at også tiggere må innhente tillatelse til å sette opp butikk på annen manns eigendom, enten det er snakk om private eller offentege fortau. Mykje på samme måte som at dei som vil sette opp ei pølsebod eller liknande fyrst må innhente tillatelse til å sette opp pølsebuda. På den måten vil grunneigaren sjølv kunne bestemme kva aktivitet som er ønskelig i det området. Men når det er sagt så kan tigging være eit samfunnsproblem, det er blant anna knytta ein del kriminalitet til tigging ved at det er organiserte bander som bruker tigging til å skaffe skattefri inntekt. Og sidan enkelte plassar er svært lukrativt å tigge så er det ein del krangling og voldsepisoder knytta til kven som skal ha lov til å sitte på bestemte gatehjørner. Det skal i utgangspunktet ikkje være nødvendig å tigge til livets opphold i norge, det er det vi har nødhjelpsordninga til NAV for. Einaste grunnane til å tigge i Norge er for å samle inn pengar til ikkje livsviktige formål, enten det er pengar til å kjøpe dop eller for å tigge om pengar til eit eller anna veledig forholmål. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Jeg synes politiet kan ha rettigheter til å be dem relokalisere seg om det blir et mønster at de tigger på samme sted. Jeg synes ikke det er dårlig behandling. Det er dårlig behandling, med mindre de er i veien for folk, eller skaper problemer. Faktisk er de verste tiggerne jeg vet, disse som står å tigger store pengesummer for at du skal kjøpe noe elendig skrap eller lureri. Mange av dem på TV for eksempel, mellom inneholdet. This. En stakkar med en kopp på gatahjørnet er da ingenting å bli provosert over i forhold til alt det pisset som det blir skapt ett fiktivt behov for i reklamer som vi både får rett inn i stue via nett og TV, men også på gata, trikk, buss you name it. For meg så er både big green clean maschin og libress reklamer ett langt større irritasjonsmoment enn fattigfolk som prøver å samle inn til livets opphold for å si det forsiktig. Jo da. Det er nok mye andre ting som er verre enn tiggere. Men nå diskuterer vi det, og kanskje noen kommer på en idé om hvordan vi kan få bugt med behovet for tigging også etterhvert. Lenke til kommentar
G Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Dette blir litt som å sammenligne epler og bananer? Og har du prøvd å bo i nærheten av en "stasjon" for tiggere som registrerer når du kommer og går til/fra leiligheten din? Jeg har vel ikke lov til å rigge opp et kamera for å overvåke dine bevegelser - men burde jeg ha lov som fremmed/utenforstående til å stille meg opp ved der du bor og overvåke dine bevegelser "manuelt" ? :-) En ting er at nabokjerringa kan følge med, men noen jeg ikke kjenner? Som skaper utrygghet og kanskje samarbeider med noen som driver med innbrudd og det som kunne være værre? Veldig bra kommentar. Har man sett litt krimserier på TV eller lest litt, så settes fantasien fort i sving. Og det kan bli realitet, det er det som er det verste. Noen kan rett og slett betale tiggeren for å være informant til neste gang de skal gjøre seg et brekk, eller stille seg klar innenfor leiligheten for å lemleste deg, drepe deg, voldta deg og alt annet man kan komme på å tenke seg at kan skje innenfor veggene av en leilighet. Nå er det sikkert litt far-fetched dette, men lada1 er innom noe vesentlig her på tross av tinnfoliehatt-båsen dette passer inn under. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Dette blir litt som å sammenligne epler og bananer? Og har du prøvd å bo i nærheten av en "stasjon" for tiggere som registrerer når du kommer og går til/fra leiligheten din? Jeg har vel ikke lov til å rigge opp et kamera for å overvåke dine bevegelser - men burde jeg ha lov som fremmed/utenforstående til å stille meg opp ved der du bor og overvåke dine bevegelser "manuelt" ? :-) En ting er at nabokjerringa kan følge med, men noen jeg ikke kjenner? Som skaper utrygghet og kanskje samarbeider med noen som driver med innbrudd og det som kunne være værre? Veldig bra kommentar. Har man sett litt krimserier på TV eller lest litt, så settes fantasien fort i sving. Og det kan bli realitet, det er det som er det verste. Noen kan rett og slett betale tiggeren for å være informant til neste gang de skal gjøre seg et brekk, eller stille seg klar innenfor leiligheten for å lemleste deg, drepe deg, voldta deg og alt annet man kan komme på å tenke seg at kan skje innenfor veggene av en leilighet. Nå er det sikkert litt far-fetched dette, men lada1 er innom noe vesentlig her på tross av tinnfoliehatt-båsen dette passer inn under. Enig i at det ikke blir helt det samme, på den ene siden snakker vi tragiske skjebner, på den andre rene markedskrefter som del av kapitalismen. Men om vi skulle ha fått bukt med bare en type tigging, så er det ingen tvil i min bok hva som må renses ut her først... nemlig den mest umoralske: «Pengepredikanten» samlet inn én milliard på 15 år 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Jeg synes politiet kan ha rettigheter til å be dem relokalisere seg om det blir et mønster at de tigger på samme sted. Jeg synes ikke det er dårlig behandling. Det er dårlig behandling, med mindre de er i veien for folk, eller skaper problemer. Faktisk er de verste tiggerne jeg vet, disse som står å tigger store pengesummer for at du skal kjøpe noe elendig skrap eller lureri. Mange av dem på TV for eksempel, mellom inneholdet. This. En stakkar med en kopp på gatahjørnet er da ingenting å bli provosert over i forhold til alt det pisset som det blir skapt ett fiktivt behov for i reklamer som vi både får rett inn i stue via nett og TV, men også på gata, trikk, buss you name it. For meg så er både big green clean maschin og libress reklamer ett langt større irritasjonsmoment enn fattigfolk som prøver å samle inn til livets opphold for å si det forsiktig. Jo da. Det er nok mye andre ting som er verre enn tiggere. Men nå diskuterer vi det, og kanskje noen kommer på en idé om hvordan vi kan få bugt med behovet for tigging også etterhvert. Ja, altså, da må systemet fungere for alle nordmenn, slik at de slipper å tigge. Vi må få orden på 2 store problemer som skaper tigging, nemlig avhengighet av sterk narkotika (særskilt heroin) og ulovlig innvandring. Som en ekstranote må folk som har behov for det ha tilgang til sosial hjelp, noe de stort sett har i Norge. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Jeg synes politiet kan ha rettigheter til å be dem relokalisere seg om det blir et mønster at de tigger på samme sted. Jeg synes ikke det er dårlig behandling. Det er dårlig behandling, med mindre de er i veien for folk, eller skaper problemer. Faktisk er de verste tiggerne jeg vet, disse som står å tigger store pengesummer for at du skal kjøpe noe elendig skrap eller lureri. Mange av dem på TV for eksempel, mellom inneholdet. This. En stakkar med en kopp på gatahjørnet er da ingenting å bli provosert over i forhold til alt det pisset som det blir skapt ett fiktivt behov for i reklamer som vi både får rett inn i stue via nett og TV, men også på gata, trikk, buss you name it. For meg så er både big green clean maschin og libress reklamer ett langt større irritasjonsmoment enn fattigfolk som prøver å samle inn til livets opphold for å si det forsiktig. Dette blir litt som å sammenligne epler og bananer? Og har du prøvd å bo i nærheten av en "stasjon" for tiggere som registrerer når du kommer og går til/fra leiligheten din? Jeg har vel ikke lov til å rigge opp et kamera for å overvåke dine bevegelser - men burde jeg ha lov som fremmed/utenforstående til å stille meg opp ved der du bor og overvåke dine bevegelser "manuelt" ? :-) En ting er at nabokjerringa kan følge med, men noen jeg ikke kjenner? Som skaper utrygghet og kanskje samarbeider med noen som driver med innbrudd og det som kunne være værre? Uautorisert overvåkning er ulovlig i Norge. Men som sagt, jeg skiller mellom vanlige tiggere og de som skaper problemer eller er i veien. Selv anser jeg ikke utenlandske tiggere for å være legitime tiggere. Vi trenger som sagt et svartelistesystem for ulovlige innvandrere slik at de ikke kan komme tilbake. Lenke til kommentar
G Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Ja, altså, da må systemet fungere for alle nordmenn, slik at de slipper å tigge. Vi må få orden på 2 store problemer som skaper tigging, nemlig avhengighet av sterk narkotika (særskilt heroin) og ulovlig innvandring. Som en ekstranote må folk som har behov for det ha tilgang til sosial hjelp, noe de stort sett har i Norge. Da må man skape et system av nulltoleranse for å se at folk er blitt helt fjerne på rusmidler. Altså at politiet sender disse til avrusning, så får de etterpå rehab. Staten må åpne lommeboken velvillig, men ikke sette det ut på for harde anbudsrunder. For det må være et minste mål av kvalitet igjen i tilbudene. Og de som bruker rus må behandles hardt inntil de blir samarbeidsvillige, men likevel så humant det lar seg gjøre. Det går alt for mange å ruser seg uten å være i et skikkelig støtteapparat som er godt nok. Om de vil ruse seg så kan de reise til andre EU-land. Nederland er jo et alternativ. Så får nederlandske myndigheter ta seg av disse personene der om de gidder. Så kan hende Nederland blir et pusterom for de som ikke orker rehab-omgang etter rehabiliteringsomgang her hjemme i Norge, med mitt strenge system Endret 19. januar 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Dette blir litt som å sammenligne epler og bananer? Og har du prøvd å bo i nærheten av en "stasjon" for tiggere som registrerer når du kommer og går til/fra leiligheten din? Jeg har vel ikke lov til å rigge opp et kamera for å overvåke dine bevegelser - men burde jeg ha lov som fremmed/utenforstående til å stille meg opp ved der du bor og overvåke dine bevegelser "manuelt" ? :-) En ting er at nabokjerringa kan følge med, men noen jeg ikke kjenner? Som skaper utrygghet og kanskje samarbeider med noen som driver med innbrudd og det som kunne være værre? Uautorisert overvåkning er ulovlig i Norge. Men som sagt, jeg skiller mellom vanlige tiggere og de som skaper problemer eller er i veien. Selv anser jeg ikke utenlandske tiggere for å være legitime tiggere. Vi trenger som sagt et svartelistesystem for ulovlige innvandrere slik at de ikke kan komme tilbake. Jeg ville heller ha satt det opp på en annen måte. At man må ha et pass med arbeids og/eller oppholdstillatelse i. Dersom de ikke kan frembringe det, eller ikke kan få en ambassade til å skaffe dem et nytt pass, så er det ut av landet og hjemover der de kom i fra igjen. Man kan gjerne heller ta DNA-analyse av dem som om de har gjort et alvorlig lovbrudd. Så neste gang de er papirløse, så tar man bare litt spytt, blod eller hva som må til for å klarere dem, eller varetektsfengsle dem med skyttelbuss hjem. Endret 19. januar 2017 av G Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Hvorfor skal utenlandske forbrytere behandles anderledes en norske forbrytere? Lenke til kommentar
G Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Ja vel. Greit spørsmål. Men jeg synes vi bør DNA-sekvensere alle som er papirløse, eller som har skapt et eller annet hinder i undersøkelsesprosessen hos politiet. Utenlandske tiggere er gjerne ofte romfolk. Romfolk har forsøkt seg med å klassifiseres som nomader. Staten har vært stygge med romfolk opp igjennom historien, også klager romfolk den dag i dag på at de blir diskriminert. Om man først har gitt disse folkene oppholdstillatelse så må de kunne vise fram papirer på det, ellers er det ut og tilbake til romania, eller asia elns. Og dersom de ønsker seg tilbake her pga. frihetene i EU, så får de skaffe seg IDentifikasjonspapirer. Endret 19. januar 2017 av G Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Ja vel. Greit spørsmål. Du glemte å besvare det greie spørsmålet. Lenke til kommentar
G Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Det er sant, men går det an å ta diskusjonen om de skal likebehandles eller forskjellbehandles i fra utlendinger i en egen diskusjonstråd? Har følelsen av at at det kan avspore. Kanskje også hele diskusjonen om behandling av utenlandske tiggere og andre hører til i en annen diskusjonstråd for den saks skyld. Men det spant seg altså ut fra tiggere, så ble det dreid litt inn på utenlandske tiggere, også bes det om utredning norske vs. utenlandske forbrytere. Alle forbrytere er ikke automatisk tiggere. Ei heller er tiggere automatisk forbrytere. Endret 19. januar 2017 av G Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Dette blir litt som å sammenligne epler og bananer? Og har du prøvd å bo i nærheten av en "stasjon" for tiggere som registrerer når du kommer og går til/fra leiligheten din? Jeg har vel ikke lov til å rigge opp et kamera for å overvåke dine bevegelser - men burde jeg ha lov som fremmed/utenforstående til å stille meg opp ved der du bor og overvåke dine bevegelser "manuelt" ? :-) En ting er at nabokjerringa kan følge med, men noen jeg ikke kjenner? Som skaper utrygghet og kanskje samarbeider med noen som driver med innbrudd og det som kunne være værre? Uautorisert overvåkning er ulovlig i Norge. Men som sagt, jeg skiller mellom vanlige tiggere og de som skaper problemer eller er i veien. Selv anser jeg ikke utenlandske tiggere for å være legitime tiggere. Vi trenger som sagt et svartelistesystem for ulovlige innvandrere slik at de ikke kan komme tilbake. Jeg ville heller ha satt det opp på en annen måte. At man må ha et pass med arbeids og/eller oppholdstillatelse i. Dersom de ikke kan frembringe det, eller ikke kan få en ambassade til å skaffe dem et nytt pass, så er det ut av landet og hjemover der de kom i fra igjen. Man kan gjerne heller ta DNA-analyse av dem som om de har gjort et alvorlig lovbrudd. Så neste gang de er papirløse, så tar man bare litt spytt, blod eller hva som må til for å klarere dem, eller varetektsfengsle dem med skyttelbuss hjem. De fleste som kommer til landet her kommer med fly. Da er det naturlig å stoppe dem før de kommer hit, slik at vi slipper å betale for å sende dem hjem. Da må de bli tatt når de forsøker å sjekke inn på et fly til et land de er bannlyst i. Det bør ikke være altfor vanskelig, heller ikke innenfor Europa. Jeg så her om dagen at det Tyske folk nå støtter rase-profilering, noe som betyr at f.eks politi kan dra rundt på tog og sjekke identifikasjonspapirene til folk som ikke ser Europeiske ut, og eventuelt arrestere disse og sende dem hjem hvis de er i Europa urettmessig. Gitt at folk generelt støtter rase-profilering. Ja, altså, da må systemet fungere for alle nordmenn, slik at de slipper å tigge. Vi må få orden på 2 store problemer som skaper tigging, nemlig avhengighet av sterk narkotika (særskilt heroin) og ulovlig innvandring. Som en ekstranote må folk som har behov for det ha tilgang til sosial hjelp, noe de stort sett har i Norge. Da må man skape et system av nulltoleranse for å se at folk er blitt helt fjerne på rusmidler. Altså at politiet sender disse til avrusning, så får de etterpå rehab. Staten må åpne lommeboken velvillig, men ikke sette det ut på for harde anbudsrunder. For det må være et minste mål av kvalitet igjen i tilbudene. Og de som bruker rus må behandles hardt inntil de blir samarbeidsvillige, men likevel så humant det lar seg gjøre. Det går alt for mange å ruser seg uten å være i et skikkelig støtteapparat som er godt nok. Om de vil ruse seg så kan de reise til andre EU-land. Nederland er jo et alternativ. Så får nederlandske myndigheter ta seg av disse personene der om de gidder. Så kan hende Nederland blir et pusterom for de som ikke orker rehab-omgang etter rehabiliteringsomgang her hjemme i Norge, med mitt strenge system Nederland har faktisk et av de mest velfungerende behandlingssystemer for rusmisbrukere. De behandler ikke rusmisbrukere som kriminelle, de behandler de som syke mennesker. Men ikke med overgrep som du snakker om, men med behandling og medlidenhet. Endret 19. januar 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Det er sant, men går det an å ta diskusjonen om de skal likebehandles eller forskjellbehandles i fra utlendinger i en egen diskusjonstråd? Har følelsen av at at det kan avspore. Greit nok. Ellers må jeg rapportere at livet som tigger er hardt. Det har enda ikke kommet en eneste bitcoin oppi den virtuelle kaffekoppen min Endret 19. januar 2017 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå