Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har sett en del biler med 3 ekstralys framme på bilen, med en led stripe øverst i alle 3, synes de ser drittøffe ut, og har veldig lyst på noen selv! Jeg har lett og lett og lett på internett og i butikker, men finner de ikke noe sted. Dette er mitt siste håp. Håper inderlig på svar!! 

(Bildet er bare en rekonstruksjon, da jeg ikke finner bilder av de på google. Vanskelig når jeg ikke vet hva de heter.)

post-428388-0-99116500-1484754012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener sikkert NBB Alpha 225.

Det er forresten ikke lov med 3 ekstralys i Norge.

Det er heller ikke lov å bruke estralys med parklys i Norge.

Hvordan kan du forklare ambulanser som kjører med ekstralys med park/kjørelys?

Veldig enkelt, de er ikke i lovlig stand.

Det blir litt som i gamledager da politiet trimmet bilene sine ulovlig.. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det dummeste jeg har hørt.. At politiet trimmet bilene sine kan forklares. At ambulanse kjører med "ulovlig" parklys fordi det er tøft, kan ikke forsvares på samme måte.

Lenke til kommentar

De har det neppe fordi det er tøft. Ambulanser kan vel ofte måtte parkere på litt spesielle plasser, bare bra at parklysene er ekstra synlig da.

Ekstralys skal monteres parvis, derfor ledbars og er ulovelig da der blir ansett som bare en lyskilde. Idiotisk regel men slik er det.

Lys er det lite man kan gjøre med i norge, annet enn å montere to stykker som er E merket og koblet på langlysene (trenger ikke egen bryter i tillegg lenger, men det er kjekt å ha)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

De har det neppe fordi det er tøft. Ambulanser kan vel ofte måtte parkere på litt spesielle plasser, bare bra at parklysene er ekstra synlig da.

Ekstralys skal monteres parvis, derfor ledbars og er ulovelig da der blir ansett som bare en lyskilde. Idiotisk regel men slik er det.

Lys er det lite man kan gjøre med i norge, annet enn å montere to stykker som er E merket og koblet på langlysene (trenger ikke egen bryter i tillegg lenger, men det er kjekt å ha)

Parklys på tusenmetere er lov sammen med kurve/tåkelys hvis jeg slår av de orginale parklysene

Lenke til kommentar

Parklys på tusenmetere er lov sammen med kurve/tåkelys hvis jeg slår av de orginale parklysene

På solskinnsdager ja.

Lenke til kommentar

På solskinnsdager ja.

Vell, det er ingen solskinnsdager nå for tiden der jeg bor. Ambulanse kjører med parklys i tusenmetere (mulig det går under drl, men det er hipp som happ), og at de parkerer på "spesielle" plasser kan ikke forsvare bykjøring med tente parklys. Hvordan kan de forvente at sivile borgere ikke gjør det, når ambulanser mer eller mindre reklamerer det? Alle firmabilene jeg har sett med tusenmetere, har kjørt med parklys i de. Jeg skal ikke nekte på at det er ulovlig, men når alle "profesjonelle" gjør det, må sjansen for å bli "tatt" være lik 0.

Lenke til kommentar

Slik har jeg forstått reglene: Det er ikke lov å koble fra originale parklys. De lysene bilen er utstyrt med, skal virke. Bilen har kun lov til å ha 2stk parklys, og de skal være hvite eller gul/hvit.

Det går an å slå av parklys uten å demontere parklys. Bilen har lov til å ha flere parklys, men ikke kjøre med mer enn 2stk.

Lenke til kommentar

Slik har jeg forstått reglene: Det er ikke lov å koble fra originale parklys. De lysene bilen er utstyrt med, skal virke. Bilen har kun lov til å ha 2stk parklys, og de skal være hvite eller gul/hvit.

https://www.ekstralys.no/pages/billys

• Du har kun lov til å ha to parkeringslys som brukes samtidig. Så hvis du har lyskastere med parkeringslys så må du sørge for at de vanlige parkeringslysene er slått av.
Lenke til kommentar

Det går an å slå av parklys uten å demontere parklys. Bilen har lov til å ha flere parklys, men ikke kjøre med mer enn 2stk.
På lovdata står dette om parklys:

"3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent."

Jeg tolker det dithen at man ikke kan skru av dette, og således er det ikke lov med et ekstra sett parklys.

Edit: hvordan løser du problemstillingen angående kravet om hvilke lamper som skal være tent samtidig? Ser du skriver man kan slå av parklysene. Har du en bilmodell som eksempel?

Endret av Minus
Lenke til kommentar

På lovdata står dette om parklys:

"3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent."

Jeg tolker det dithen at man ikke kan skru av dette, og således er det ikke lov med et ekstra sett parklys.

Edit: hvordan løser du problemstillingen angående kravet om hvilke lamper som skal være tent samtidig? Ser du skriver man kan slå av parklysene. Har du en bilmodell som eksempel?

Jeg ser ikke hvordan du kan tolke det slik, jeg leser at parklys alltid skal være tent når nevnte lys er på, ingenting om at nevnte lys skal være på når parklys er på. Skjønner du? F.eks det ble nevnt fjernlys, det er jo ikke krav om at fjernlys SKAL være tent for å kjøre med parklys. Det står egentlig bare at parklys alltid skal være tent når en eller flere av de nevnte lysene er på. 

Jeg har en Octavia 2011, og hvis jeg vrir "lysspaken" (den til venstre for ratte, usikker på hva den kalles..) helt til venstre, til "O" så slukker alle lys bortsett fra kurv/tåkelys. dvs. jeg kan kjøre med kun kurv/tåkelys + park i ekstralys

Lenke til kommentar

Men jeg tror vi legger diskusjonen død her. Jeg spurte, og fikk svar. Jeg er klar over hva som er ulovlig og ikke, men mange av de jeg kjenner, er ikke det. Derfor har de kjørt "ulovlig" i flere år uten problem, så loven vil ikke stoppe meg fra å kjøre med de. Takk for meg.

Lenke til kommentar

Du får sannsynligvis bare en advarsel om du blir stoppet så ville ikke bekymret meg så mye.

Så lenge du ikke kjører med feiljusterte nærlys eller tåkelys som lyser motgående bilister rett i fleisen så.

Tror du de er like greie på å gi advarsel hvis jeg kjører med 3 ekstralys?

Lenke til kommentar

Du får vel en mangel og må vise bilen med to lykter. Spørs sikkert på humøret til kontrolløren.

Du må også plukke av den en ene, evt alle hvis de har for høyt ref. tall, før EU kontroll.

Da har jeg hørt at man også må ta av braketten de er festet på, hvis du må vise bilen uten ekstralys.

Lenke til kommentar

Det er det dummeste jeg har hørt.. At politiet trimmet bilene sine kan forklares. At ambulanse kjører med "ulovlig" parklys fordi det er tøft, kan ikke forsvares på samme måte.

At politiet trimmet bilene sine så de ikke var i lovlig stand og i tillegg ikke betale avgift mener du er greiere å forklare enn at ambulansen har et par parklys som er ulovlige?

Er du seriøs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...