AnonymDiskusjon Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Hei, jeg er en student som har en deltidsjobb i bar,og selvfølgelig blir jeg som regel ferdig etter at sistebussen hjem er gått. Jeg har derfor måttet ta taxi, fordi om jeg går tar det meg 45-50min å gå. Jeg hørte fra en bekjent at man kunne få tilbake på skatten for slike ting. Og har derfor prøvd på dette i år. Fra august 2016 til desember 2016 har jeg tatt taxi på natten for 4500 allerede. Tallet vil dobble seg når skoleåret er ferdig. Jeg lurer da på om det er sant at jeg får tilbake disse på skatten? Og hva som er reglene for dette? Sliter med å finne svaret på regjeringen sine nettsider. 4500 er veldig mye for en student, men å gå hjem i 50 min på natten er også uaktuelt. Jeg bor ca 5km unna jobben om det har noe å si. Anonymous poster hash: fabb0...500 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Du får ikke fradrag for skatten for å ikke nå bussen, nei. Du kan dog få for utgifter om en pendler. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Du må tjene mye om du har råd til å ta taxi fra arbeid og 45 minutter er god trim og 5 km er ikke langt Har du vurdert å skaffe deg sykkel? Lenke til kommentar
Lefse123 Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Det er mye snø, og sykkel fungerer bare om sommeren for min del. Ja 45 min er en fin trim, men etter en 8-9 timers arbeidsdag på et fullt utested? Har to jobber, så kan ta meg rå til taxi kl 2 om natten, når sistebussen går 12. Det er derfor ikke snakk om å ikke rekke bussen. Akkurat nå er det vanskelig å finne en jobb med bedre arbeidstider siden jeg bor i en studentby og valgene er få. Trengte et konkret svar, siden det er vanskelig å finne noe på nett. Altså et nei/ja, grensen på å få det dekt er sånn og sånn så derfor får du/får ikke dekt kostandene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Det er mye snø, og sykkel fungerer bare om sommeren for min del. Ja 45 min er en fin trim, men etter en 8-9 timers arbeidsdag på et fullt utested? Har to jobber, så kan ta meg rå til taxi kl 2 om natten, når sistebussen går 12. Det er derfor ikke snakk om å ikke rekke bussen. Akkurat nå er det vanskelig å finne en jobb med bedre arbeidstider siden jeg bor i en studentby og valgene er få. Trengte et konkret svar, siden det er vanskelig å finne noe på nett. Altså et nei/ja, grensen på å få det dekt er sånn og sånn så derfor får du/får ikke dekt kostandene. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/Fradrag-for-reiser-hjem--arbeid/ Lenke til kommentar
Sir Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Det er mye snø, og sykkel fungerer bare om sommeren for min del. Ja 45 min er en fin trim, men etter en 8-9 timers arbeidsdag på et fullt utested? Har to jobber, så kan ta meg rå til taxi kl 2 om natten, når sistebussen går 12. Det er derfor ikke snakk om å ikke rekke bussen. Akkurat nå er det vanskelig å finne en jobb med bedre arbeidstider siden jeg bor i en studentby og valgene er få. Trengte et konkret svar, siden det er vanskelig å finne noe på nett. Altså et nei/ja, grensen på å få det dekt er sånn og sånn så derfor får du/får ikke dekt kostandene. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/Fradrag-for-reiser-hjem--arbeid/ Du får gå sakte. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Det er mye snø, og sykkel fungerer bare om sommeren for min del. Ja 45 min er en fin trim, men etter en 8-9 timers arbeidsdag på et fullt utested? Har to jobber, så kan ta meg rå til taxi kl 2 om natten, når sistebussen går 12. Det er derfor ikke snakk om å ikke rekke bussen. Akkurat nå er det vanskelig å finne en jobb med bedre arbeidstider siden jeg bor i en studentby og valgene er få. Trengte et konkret svar, siden det er vanskelig å finne noe på nett. Altså et nei/ja, grensen på å få det dekt er sånn og sånn så derfor får du/får ikke dekt kostandene. Nei du får ikke fradrag for Taxi-regningen hjem. Det spiller ingen rolle hvordan du transporteres til/fra jobb (du kan godt sitte på gratis med en kompis eller ta bussen), men fradraget er utelukkende beregnet pr. km + eventuelt bompengeutgifter. Alle som må reise til jobb kan føre opp pendlerfradrag, men pendlerfradraget har et bunnfradrag på 16.000 kr. Det betyr at dine totale reiseutgifter må overstige 16.000 kr for at du skal få noe igjen på skatten. For deg som reiser 5 km hver vei vil det si 10 km om dagen, ganget med km satsen som er 1,5 kr pr. km. Gang denne summen (15 kr) med antall arbeidsdager (snitt er 230 arbeidsdager pr. år, heltid) så ender du opp på 3450 kr, som ikke er i nærheten av bunnfradraget. Selv jeg som kjører over 100 km tur/retur jobb hver dag får ikke mer enn ca. 2500 kr igjen på skatten. Dette fordi jeg ikke sparer mer enn 2 timer vs. å reise kollektivt og dermed ikke får refundert bompengeutgiftene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå