Enlightened Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Hei! Er det egentlig noe som heter innspilling av høytalere, eller er det bare ørene våre som venner seg til lyden? Er det virkelig slik at man kan ødelegge lyden i en høytaler med å dra for mye på i startfasen? Kjenner ingen som har opplevd det, ei heller meg selv. Mener da høytalere generelt, uansett om det er PC høytalere, lydplanke eller andre høytalere. Lenke til kommentar
magb Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Det skal veldig mye til for å ødelegge høyttalerne fordi de er nye. Det bevegelige elementer som lager lyden, så tviler ikke på at de låter litt annerledes når opphengene er myket opp litt (innspilt). Mener selv at mine tidligere høyttalere har forandret seg fra de var helt nye, men skal ikke 100% utelukke at det var ørene mine som ble innspilt. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Det er ørene / hjernen som venner seg til lyden. Når jeg lester tester som i starten skriver at lyden fra høyttalerne var forferdelig ut av boksen, men at lyden "plutselig" ble bedre etter et par uker, så ler jeg bare og dropper å lese videre. Artig bransje. Endret 18. januar 2017 av tommelfingerregel2 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Ikke noe fare for å ødelegge dem i starten. Men det sies at det vil ta litt tid før høyttalerne er spilt inn og vil da låte bedre. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 19. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2017 Jeg er også under den oppfatningen at det er ørene som spilles inn. Det er vel ikke bevist at innspilling faktisk virker på den fysiske høytaler? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Jeg er også under den oppfatningen at det er ørene som spilles inn. Det er vel ikke bevist at innspilling faktisk virker på den fysiske høytaler? Jeg har alltid hørt at det har med gummien på bassene å gjøre, det sammen med selve kassen med skruer osv. Men egentlig har det jo ikke noe å si, poenget er bare at det vil låte bedre for eieren etter en periode. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 (endret) Selv har jeg aldri hørt forskjell, men kan være det er sant på dyrere høytallere. Men jeg lest det på avforum enkelte mener dette. Tviler på det er snakk om Cervin vega, cambridge audio, Argon. Men hvis man skur ut elementene burde man inspille høytalleren på nytt. Kan jo være det krever noe høyere volum for å spille høytallerne nye, men i så fall er det ikke noe stort problem. Og elementene blir lettere å drive etter inspillingen. Endret 19. januar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Har hørt grei forskjell på nye høyttalerpar jeg har kjøpt med tradisjonelt oppheng/membranmateriale. I og med at innspillingen foregår ved å spille endel musikk og/elller white noise uten at jeg hører på høyttaleren mer enn korte øyeblikk innimellom (og hører på annen høyttaler i mellomtiden som ørene/hjernen da burde venne seg til ifølge kontra-teorien) så har jeg konkludert at det ikke er noe ørene/hjernen venner seg til. Hovedforskjellen jeg har merket er noe bedre bass. Dette kan komme i løpet av relativt få timer med spilling - og etter denne relativt korte perioden har jeg ikke klart å høre endring. Tipper materiale og størrelse på element har mye å si og da rimer det godt med større element og lange memranutslag som nettopp basselementet har. F.eks. en diamantdiskant (jfr B&W's modeller) vil jeg ikke tro endrer seg i det hele tatt pga at materialet er så hardt i kombinasjon med korte membranbevegelser. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Det er noe forskjell etter innspilling. Merket det når jeg utvidet fra 3.1 til 5.1 i stua. Har zensor 1 rundt om, og når kjøpte det siste paret, brukte jeg de jeg hadde fra før som surroundhøyttalere. Det tok litt tid før de nye låt som de gamle. Endret 27. januar 2017 av Gromle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå