ExpensiveGameFinder Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Hei! Har tenkt og begynne å sveise selv pg har 5-6000.- og bruke. Lurer på om dette er ett greit sveiseapparat til kaross/understell. Det er en boble så er stål og ikke alt for tykt metall. http://www.toolfarm.no/?PageID=302&ItemID=1658 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Ser lovende ut, men du bør finne ut hvordan du justerer strømmen ved MIG-sveising. Fra manualen: For justering av sveisestrøm 10- 200 Amp. Virker kun på elektrode /pinnesveis. I tillegg til apparatet vil du antageligvis ha gassflaske, slanger og regulator, du bør også sjekke at du har tilgang på nok strøm, det ser ut som en 16A kurs kan bli i minste laget. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Jeg har sånn blå stikkontakt ja, eller hva med lillebroren? http://www.toolfarm.no/?PageID=302&ItemID=119 Skal sveise med gass på bildene ser det ut sol alt er med bortsett fra gass/tråd? Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Står bare man kan justere volt virker dy som Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Feil link: http://www.toolfarm.no/?PageID=302&ItemID=1190 det er lillebroren Lenke til kommentar
toreae Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Jeg har et biltema sveiseapperat for rørtråd. Det er billig ved anskaffelse og billig i bruk (ingen bakgass). Og ved øvelse kan du sveise tynne plater. Så om du skal sveise litt på hobbybasis er rørtråd å anbefale. Gass er dyrt, og krever at det ikke er trekk der du jobber. Jeg vil anbefale lillebroren med rørtråd og en maske som skifter farge automatisk til nybegynner. Ikke bruk masken til sliping. Bakdelen med rørtråd og ingen bakgass er at det er lettere å få feil i sveisen. Men er du nybegynner blir det mange feil i sveisen uansett. Husk også avbiter til å klippe tråd før du starter på nytt (letter oppstart av sveise / mindre feil i sveis) og sprayflaske med middel som hindrer sveisesprut å feste seg. I tillegg til vanlig værktøy ved sveising. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Har ett Biltema rørapparat men kan jeg bruke Migatronicen med gass så blir verden betraktelig morsomere. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 (endret) Ser lovende ut, men du bør finne ut hvordan du justerer strømmen ved MIG-sveising. Fra manualen: For justering av sveisestrøm 10- 200 Amp. Virker kun på elektrode /pinnesveis. I tillegg til apparatet vil du antageligvis ha gassflaske, slanger og regulator, du bør også sjekke at du har tilgang på nok strøm, det ser ut som en 16A kurs kan bli i minste laget. På MIG, så henger strøm og trådmating sammen. Ikke bare på dette konkrete apparatet, men på alle jeg kjenner til. Både spenning og strøm/trådmating (de to øverste bryterne) må justeres samtidig; øker du spenningen må du også øke strømmen/matingen, og omvendt, for å få en stabil lysbue. Har du for mye mating/strøm i forhold til spenningen, så vil tråden skyve håndtaket lenger unna, fordi den smelter for sakte, og omvendt. Det er også sånn tålig bra forklart på side 3 i bruksanvisningen. Ved pinnesveising (som jeg ikke har testet, siden jeg hadde en 225A inverter fra før), og bare da, brukes (bare) den tredje bryteren. Det står riktignok "26A input current", men leveres med vanlig enfaseplugg for inntil 16A kurs, og jeg har enda tilgode å sprenge en sikring (eller overopphete apparatet så gul lampe lyser), selv ved forholdsvis langvarig sveising. 60% "duty cycle" har antakelig noe med saken å gjøre, kombinert med at en 16A sikring tåler betraktelig mer over kortere tid, når den får kjøle seg ned innimellom. Det har mulighet for polvending, og kan altså brukes med både gass og rørtråd (omvendt polaritet). Alt i alt et apparat jeg ikke har problemer med å anbefale. Endret 25. januar 2017 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå