Gå til innhold

Hva skal autobilen gjøre hvis noen må dø?


Anbefalte innlegg

Først og fremst må det bevises at det var noe firmaet kunne forhindre. Og, hvorfor må boten være astronomisk? Det kan jo ikke være slik at om Kalles Frukt og Grønt gjør samme forbrytelse som Apple så skal Apple for mange tusen ganger straffen. Dom i seg selv er også en vesentlig faktor, og det skader omdømmet i langt større grad for en stor produsent målt i kroner og øre enn en liten bedrift noen knapt har hørt om.

 

Fordi en direktør og en lastebilsjåfør sannsynligvis får forskjellig domsutfall på tross av at begge får en dom. Da er det også naturlig at det må svi litt ekstra for bedrifter og spesiellt for større bedrifter, gitt at det er helt uakseptabelt med en slik svikt i en transportnæring (da ulykkesstatistikken vil kunne mulitipliseres med antall kjøretøy på veien som ikke oppfører seg i trafikken), så får bedriften en bot høy nok til at det faktisk kjennes/merkes.

 

La oss si du som privatperson fikk en fartsbot til kr 5000, så vil en fartsbot i samme størrelsesorden for en transportbedrift være som peanutter (billige). Er boten 500.000 kroner så merkes det mere. Er den på flere millioner kroner så merkes det heftigere, og det kan kanskje være aktuellt for bedrifter som har store nok overskudd å ta av. Ikke for at staten skal tjene seg rikere på de som er rike. Men, rett og slett for å formidle en beskjed om nulltoleranse, som jo også merkes når beløpene beveger seg mot det astronomiske.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordbruken din henger ikke på greip. "Svi LITT ekstra" sammen med "ASTRONOMISK"? Om man hiver på en faktor 10 eller noe slikt er det nok, mener jeg. Det kan ikke være slik at alle feil skal straffes med millionbot om firmaet er stort. Å få flere millioner i fartsbot er jo hinsides all fornuft, for eksempel.

Lenke til kommentar

@knopflerbruce:

Men du tok jo poenget om at det skal være mer straffbart for en bedrift å påta seg fartsbøter enn en hvilken som helst enkeltperson. Jeg synes det bare er rett og rimelig, i og med at et selskap gjerne driver en hel flåte av kjøretøy.

 

Selvsagt så kan retten drive med litt skjønnsmessig vurdering på det, når alle fakta ligger på bordet: Omsetning, antall kjøretøy i flåten med mere data.

 

Siden autonome kjøretøy heller ikke direkte er noe hvor ulykken kan forårsakes av et menneske som styrer et kjøretøy, så kan det fra bedriftsinnkjøper stilles spesielle krav til produsent, at kjøretøyet aldri under noen omstendigheter skal foreta forbikjøringer, kjøre fortere enn fartsgrensene med mere. Kanskje med unntak om bilen står midt oppå en jernbaneovergang da, og toget er på vei, og andre slike scenario som en kan tenke seg å programmere spesiellt for.

Endret av G
Lenke til kommentar

Mer, ja - men ikke så mye mer at det blir beløp hinsides fatteevnen bare fordi firmaet "har råd til det". Dog, om fartsbøter er egnet til dette spørs - i dag mener jeg sjåføren må ta dette på egen kappe, da det er sjåføren som styrer hastigheten bilen har. I en tenkt selvstyrt verden bør det ikke gå an at lastebilen kjører over fartsgrensen i det hele tatt, så om dette skjer må ansvaret gå direkte til produsent.

 

Man kan selvsagt trekke det videre til mangel på vedlikehold, men igjen må man nesten forvente at en bil som er istand til å analysere veien fremfor seg godt nok til å detektere mennesker samtidig er god nok til å nekte å starte om dekkene er for slitte, for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...