Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utspekulert boliglån

xinjian

Anbefalte innlegg

Er dette FULLSTENDIG 100% (sverger) hypotetiske scenarioet lovlig:

Jeg tar boliglån på 700k (med 50000 egenkapital) eller 750k og kjøper 2 hus i samme gate til 750k i samlet verdi. Jeg leier ut ett eller begge husene (med mindre jeg velger å bo i det ene en liten stund) til jeg finner en kjøper eller to (rett over månedprisen jeg betaler for lånet), og selger begge for 113,3% (850k til sammen) og gjør profitt på 100k og kan betale tilbake lånet med overskuddet. (Beklager hvis overslaget  ble litt ustabilt, matte er ikke hovedgreia mi... Men sånn ca. hvertfall og tok ikke rente i betraktning)

Hvis dette er litt utenfor grensen av det lovlige, hvordan kan jeg snu det om og likevel komme litt godt ut av det? Og hvor sannsynlig er det at noen vil gi meg ett slikt lån med inntekt på ca 22k i måneden hvis det skulle være lovlig?

Endret av xinjian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke få lån for å kjøpe en bolig og selge den dyrere, men det trenger du ikke si til banken... Du må betale skatt på overskudd av boligsalg hvis du ikke har bodd der selv et år, mener jeg å huske. Det kommer også andre utgifter. Enden på visa er at du kan gå med tap pga. utgifter. Å kjøpe og selge bolig på den måten lønner seg bare hvis det er snakk om en del hundretusen i ++. Må regne inn penger til eiendomsmekler også siden det blir et helvete hvis du selger selv og noe skjer.

Det er 100% lovlig å kjøpe og selge hus på den måten.

Lenke til kommentar

Du vil ikke få lån for å kjøpe en bolig og selge den dyrere, men det trenger du ikke si til banken... Du må betale skatt på overskudd av boligsalg hvis du ikke har bodd der selv et år, mener jeg å huske. Det kommer også andre utgifter. Enden på visa er at du kan gå med tap pga. utgifter. Å kjøpe og selge bolig på den måten lønner seg bare hvis det er snakk om en del hundretusen i ++. Må regne inn penger til eiendomsmekler også siden det blir et helvete hvis du selger selv og noe skjer.

Det er 100% lovlig å kjøpe og selge hus på den måten.

Ok. Det kompliserer det litt. Hva om man tar "litt ekstra" i lån for å renovere og man klarer å pushe opp den samlede prisen til ca 1.5mill (kanskje litt mer) ved å bruke kanskje 200k til max 250k? (Veldig grove overslag) Ja det er ett oppussingsprosjekt.

Endret av xinjian
Lenke til kommentar

Da blir det bra vettu. Det er rimelig små profittmarginer ved kjøp/salg på den måten og hvis du regner inn arbeid så er det ofte relativt dårlig timebetalt. Hvis du ser på det litt som en hobby og har det trivelig når du fikser opp så er det jo en super ting å drive med :)

Lenke til kommentar

Skatt av overskutt og utgifter ifm. boligsalg vil nok spise opp det meste om ikke all profitt.

Om du bruker megler kan du nok regne minst 50k pr bolig.

Så har man eventualiteter da, hva om du ikke får solgt og ikke leid ut?

Det høres jo ut som renoveringsobjekter når prisen er på 300-400k, noe som gjør at du fort kan finne større feil når du begynner å pusse opp, feil som kanskje verken selger eller megler vet om, men som du må fikse.

Det du snakker om er absolutt mulig, men det er jo ikke sikkert du tjener eller klarer å selge i det hele tatt.

Tar du mer lån må du jo tjene enda mer igjen. Pusser du opp en bolig for 200k må du jo minst få tilbake minst 200k ekstra.

Men hvorfor ikke starte med ett hus, pusse opp det mens du bor der, så selge? Så får du litt erfaring og testet det ut uten å gå "all in".

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er ikkje noke problem å selge ein bolig du har kjøpt med overskudd. Spørsmålet er berre om du klarer å få overskudd. Når du ikkje har budd i boligen minst eit år i løpet av dei siste to åra så må du også betale skatt. Bruker du meklar for å selge så skal det enda meir til for å få fortjeneste.

Men det er ikkje sikkert du får spesielt gunstig boliglån, eller lån i det heile tatt for å spekulere i boligkjøp. Kjøp og salg av bolig innebærer også ein del risiko. Her vil du fort kunne tape mykje pengar dersom det viser seg at boligane har store manglar, dersom boligprisane plutselig stuper, dersom du har ein leigetakar som ikkje betalar for seg og du ikkje klarer å følge opp, osv.

Men det er klart at om du gjer deg eit røvarkjøp, og kun med enkel overfladisk oppussing kan selge boligen til langt over takst så er det mulig å gjere seg godt med pengar på dette, men eg vil anbefale deg til å begrense deg til ein bolig som du bur i. Sannsynlegheita for å gå ut i pluss er langt høgare dersom du sjølv har budd i huset og dermed kan selge det skattefritt.

Eit anna grep som du kan gjere for muligens å få opp verdien er at dersom det er snakk om to nabohus så kan du slå saman tomtene og utvikle ein stor eigendom. Store sentrumsnære tomter i eit område der det kun er småtomter kan få høg verdi.

Lenke til kommentar

Nå må dere la vær å være så negative. Den som intet våger intet vinner.

Er lokasjonen bra, en middels til stor by, så er leiemarkedet helt flottners og en måned eller to uten leietagere må man selvfølgelig beregne. Må også beregne at man klarer å betale lånet uten leietager. Det beste er å bare leie det ut etter min mening, drit i å selge med det første.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Nå må dere la vær å være så negative. Den som intet våger intet vinner.

Er lokasjonen bra, en middels til stor by, så er leiemarkedet helt flottners og en måned eller to uten leietagere må man selvfølgelig beregne. Må også beregne at man klarer å betale lånet uten leietager. Det beste er å bare leie det ut etter min mening, drit i å selge med det første.

Bra lokasjon og middels til stor by er vel utelukket når man snakker 2 hus til 750.000

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...