Gå til innhold

Norske «pirater» får trusselbrev fra dansk advokatfirma

Anbefalte innlegg

Nå er det vel urimilig med 2000-2500 kr i krav til en film som kan kjøpes på blueray til 100 kr.

Når man bruker BitTorrent så laster man ikke bare med, men også opp. Det er altså ikke helt det samme som å bare kjøpe filmen. Man bidrar nemlig til å spre den videre også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan har de fått tilgang til Navn og Adress til eier av IP adresse?

Det er vel ikke offentlig informasjon?

Er de en av de som er offentlig godkjennte private snokere?

Dette skal allerede være dekket både i artikkelen og tråden her, tenker jeg, men når rettighetshaver har et IP-nummer i forbindelse med en krenking, kan de få en kjennelse fra en domstol som gir tilbyder plikt til å levere ut abonnementsinformasjonen til rettighetshaver. 

Når "saksøker" vet dette ikke holder i en rettssal blir det vel sannsynligvis ingen prosess å belastes med.

Beslaglegging av maskinvare er nok lite realistisk i en sånn sak, og hvaslags ytterligere bevis skulle dét bidra med? ip-adressen beskriver i de fleste slike tilfeller en router, ikke en pc eller en person. Har maskinen som ble brukt hatt en offisiell ip-adresse og det ikke har vært brukt proxy kan man ... spore, tja ... hva da egentlig? I beste fall en maskin, om den har fast ip. Ikke en person. 

Når dette skal gjennom det du kaller en "menneskelig vurdering" så dreier det seg om juridiske vurderinger basert på tidligere saker, lignende saker også videre, ikke synsing.

Prosessen er jo allerede startet for din del når du mottar et slik brev. Du kan velge å ignorere det, men det får jo ikke prosessen til å forsvinne. I en ikke-relatert sak så ble noen slektninger av meg med dårlig sikret trådløsnett hacket av en nabo og noen sendte persontrusler fra deres nettverk. Det ble da en ganske ekkel prosess for dem, med bl.a. politiavhør, og det er kanskje noen som synes det er helt greit, men mange vil ønske seg langt bort fra en slik prosess, om de er skyldige eller ikke.

Angående beslaglegging av maskinvare så er det realistisk nok til at det er omtalt i de lovendringene fra 2011-2013 som jeg snakket om. Sitat: 

Videre vil flertallet vise til at bakgrunnen for at det åpnes for tidsforsinkelse fra identiteten utleveres til personen varsles, er at rettighetshaveren – nettopp for å sikre bevis for at en bestemt person har foretatt krenkelsen – ønsker å foreta såkalt bevissikring, eksempelvis beslag av datautstyr. Umiddelbart varsel til abonnenten vil kunne føre til risiko for ødeleggelse av slike bevis.

Det jeg regner med de ville vært mest interessert i der er vel den nedlastede fila, eller spor etter den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel urimilig med 2000-2500 kr i krav til en film som kan kjøpes på blueray til 100 kr.

Når man bruker BitTorrent så laster man ikke bare med, men også opp. Det er altså ikke helt det samme som å bare kjøpe filmen. Man bidrar nemlig til å spre den videre også.

Mange har DSL\Coax eller mobilt bredbånd som begrenser opplastingen.

Så er det mange litt proffe som også gjør det.

Så det betyr folk som laster ned fra nettleseren slipper å betale eller risikere krav?

Lenke til kommentar

Ulempen med 4k er det ikke kan kopieres\leses på pc.

Så kan være piraten vil kun lagre filmen på nettbrettet.

Men får ikke lov da de må leie filmen i tilegg.

Jeg synes det er rimelig at rettighetshavers kostnader dekkes. 

Og rettferdiggjøringen du kommer med vil ikke påvirke noe, det forklarer bare en av grunnene til at folk fristes til å gjøre ulisensiert forbruk av innhold framfor å bruke lisensierte betalingstjenester. Det bryr ikke advokater seg om og det bryr ikke domstolen seg om. 

Misforstå meg rett, jeg er ikke en fan av noe som helst med dette og mener at lovverket er alt for sterkt i favør av rettighetshavere, men dette er tydelige lovbrudd og da må man forvente minst en reaksjon som skal dekke kostnaden for prosessen. 

Lenke til kommentar

Så det betyr folk som laster ned fra nettleseren slipper å betale eller risikere krav?

Dette er tidligere her og fortsatt i flere andre land en helt vesentlig forskjell, og forskjellig grad av lovlighet. Det er de siste 10-15 årene gjort grep som har ulovliggjort rent forbruk av ulisensiert innhold i noen former. I Japan var det sist jeg sjekka et forslag som ville gjort deg til en lovbryter om du klikket på en lenke til en youtube-video som ikke hadde lisensene i orden. Det er også forskjell rundt streaming, bl.a. en dom rundt Popcorn Time i Danmark, mener jeg å huske. 

Avhengig av nøyaktig ordlyd i gjeldende lov på et gitt tidspunkt, så kan nedlasting eller strømming være lovlig, uklart, eller klart ulovlig i et land, og det kan være forskjell mellom de to måtene å hente ned innhold på. Det er nok generelt ansett for å være fildeling når man laster ned med fildelingsverktøy, og tydeligere ulovlig i flere land. Også i Norge, etter min oppfatning av gjeldende situasjon...? 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Uberettiget" vinning går jo på at de driver på med utsending av trusselbrev en masse, og at de ikke kan bevise at eierne av alle IP-adressene har begått bruddet - de har ikke til hensikt å saksøke, men vil bare presse folk for penger. Problemet som sådan heller er ikke meldingen om søksmål - det er meldingen om at hvis personen ikke betaler, blir han/hun anmeldt. Straks penger kommer inn i bildet, blir det noe annet. Hvis du ser at jeg stjeler en snickers fra kiosken du eier, og deretter sier at jeg må overføre 2500 kroner til kontoen din, hvis ikke så anmelder du meg, er det regelrett utpressing for eksempel.

Det er ikke uberettiget vinning når de representerer den som sitter med rettighetene til filmen. Du kan ikke bare omdefinere ting som det passer deg.

Det er uberettiget vinning når de sender krav til personer som de ikke kan bevise har lastet noe ned. Problemet er masseutsendelsene som garantert kommer til å ramme uskyldige - de har ikke rett til å kreve deg for penger for noe du ikke har gjort (eller som de ikke kan bevise at du personlig har gjort). De gjør dette kun for vinningens skyld, for å tjene penger på trusler til folk som sannsynligvis ikke har tid eller penger til en kostbar rettssak, og heller bare betaler for å slippe unna bryet, uansett om de er skyldige eller ikke. Hadde de ikke nevnt de 2700 kronene, ville jeg ikke hatt noe problem med dette - da forsvinner vinningen og det hele foregår som det skal, med varsling om mulig søksmål osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selskapet kalles Maverickeye og har base i Tyskland. Maverickeye har tapt utrolig mange rettsaker i verden på grunn av manglende bevis i retten. Kun norsk domstol kan dømme deg til å betale pengene. Ikke betal penger uten dom. 

De prøver å omgå domstolen og dømme folk uten rettsak. 

Expert witness testimony from Daniel Macek, a technical analyst for piracy download identification firm Maverick Eye UG in Germany, has been heavily questioned in court

http://www.itwire.com/it-industry-news/telecoms-and-nbn/67015-iinet-success?-australian-court-might-not-buy-dallas-buyers-club-llc-evidence

Yet Another Court Says IP Addresses Are Not Enough To Positively Identify Infringers

https://www.techdirt.com/articles/20130218/21462222020/yet-another-court-says-ip-addresses-are-not-enough-to-positively-identify-infringers.shtml

The federal government publicly acknowledged the problem. "There is no obligation for Canadians to pay these settlements," then Industry Canada spokesman, Jake Enwright told Metro News last year. 

http://www.cbc.ca/news/business/piracy-copyright-infringement-canada-1.3640434

Pirate Hunter integrity under fire.

http://www.smh.com.au/digital-life/digital-life-news/pirate-hunter-daniel-maceks-evidence-integrity-under-fire-in-australian-landmark-web-piracy-case-20150217-13hlnd.html

Endret av Spyhunter9808
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit lesestoff om saken her: http://www.antipiratgruppen.dk/

Jeg har selv fått brevet, og etter råd fra nettsiden over så skrev jeg til dem at "Jeg har aldri sett eller hørt om den filmen, men hva mine venners maskiner gjør når de er innom meg på besøk kan jeg ikke svare for".

Fikk svar i dag at de legger saken død.

Så rådet fra nettsiden over er - svar dem. De legger saken død, og som artikkelen sier - dette er et tilbud om du har dårlig samvittighet. Det vil ikke fungere i en rettsak og advokatkostnadene blir for dyre til å forfølge enkeltmennesker uansett. En advokattime e jo gjerne nærmere 2000 kr timen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje jeg forresten skulle sende mail til tilfeldige mailadresser: "Du ble observert i 95 km/h i 80 sone. Dersom du betaler inn 1.000 på konto xxxxx, så anser vi saken som avsluttet"

Det er ikke det samme i det hele tatt. Du er ikke den som er satt til å håndheve fartsgrensene og har ingen sanksjonsmyndighet. Advokatfirmaet er derimot satt til å representere filmskapernes interesser.

I brevet (som er lagt ut et annet sted i forumet) står det vel forøvrig at man kan bestride kravet dersom man mener at noen andre enn en selv har brukt internettlinjen til å laste ned.

Men hvordan fungerer dette, dersom en ikke har kontroll på hvem som har brukt internettlinjen i det tidsrommet i egne logger. F.eks. dersom man setter opp et åpent WiFi-nettverk som er gratis i bruk (kanskje dumt men..), eller om man setter opp en betalingsløsning ala det en finner på flyplasser og andre steder, men da hjemme hos seg selv, slik at nabolaget kan betale seg til å kunne bruke internettet ditt.

Pålegges man da tilsvarende datalagringspåbud som ISP'ene har på seg?

Lenke til kommentar

Og hvordan skal det hjelpe å velge å betale dem egentlig? Betaler du dem så viser du frykt, og blir et dertil større matfat, som de vil forsøke å presse mer penger ut av. Det tenker ihvertfall jeg. Gribber det er det de er  :devil:

Etterpå første betaling så kan du vente deg et brev med en sånn noenlunde formulering: "Vi har i ettertid gått ekstra grundig igjennom loggene for din IP-adresse, og funnet ut at du har lånt/stjålet mer enn hva vi initiellt krevde betaling for". "Her er hva vi fant om din bruk. Den 25.xx.201x lastet du ned bla-lba-lab-bla-bla, så bla-lba-lab-bla2, så bla-bla3". "Vi krever DKK xx.xxx,- av deg betalt innen 3 uker."

Kursen er i skrivende stund ca. 121 DKK vs. NOK.

Endret av G
Lenke til kommentar

Selskapet kalles Maverickeye og har base i Tyskland. Maverickeye har tapt utrolig mange rettsaker i verden på grunn av manglende bevis i retten.

Så man kan komme vinnende ut av det dersom man kan legge fram plausible nok "bevis" for at man gjerne ikke kan ha utført handlingen. For så på forhånd besøke ymse nettsteder og la seg infisere av noen trojanere. Så drasser man PC'en med seg som bevis, og forteller retten at det er stor sannsynlighet at PC'en din kan ha blitt til en fjernstyrt enhet (zombie-PC).

Dersom man da ikke kan klandres så vil det ha to utfall. Enten så frifinnes du med grunnlag i mangel på bevis, og du får en artig runde i retten hvor du får "spank'et" saksøker litt den rettslige veien.

Du vinner med bevismaterialets styrke, og saksøker taper. Kanskje du er heldig og får saksøker til å lide et tap ved å måtte dekke dine saksomkostninger?

Og la oss si at Maverickeye velger å seile i brott sjø / farlig farvann. La oss si de har irritert deg så mye med trussler, at du på tross av at de skulle gi opp saken, faktisk motsaksøker dem. Også vinner man på samme vis i norsk rettsvesen? Dersom nok folk gjør dette så blir rettsvesenet lei av antallet slike saker, og Maverickeye blir kanskje stemplet som en useriøs part på permanent basis. Slik at nye saker i fra Maverickeye blir droppet av rettsvesenet. Vinn-vinn-vinn for folket, men også rettsvesenet som slipper å bruke mer tid på sånn tull.

Vet ikke om gruppesøksmål er særlig vanlig i Norge, men det er vel også et virkemiddel, hvor flere slår seg sammen om å knekke Maverickeye?

Endret av G
Lenke til kommentar

Greit lesestoff om saken her: http://www.antipiratgruppen.dk/

Jeg har selv fått brevet, og etter råd fra nettsiden over så skrev jeg til dem at "Jeg har aldri sett eller hørt om den filmen, men hva mine venners maskiner gjør når de er innom meg på besøk kan jeg ikke svare for".

Fikk svar i dag at de legger saken død.

Så rådet fra nettsiden over er - svar dem. De legger saken død, og som artikkelen sier - dette er et tilbud om du har dårlig samvittighet. Det vil ikke fungere i en rettsak og advokatkostnadene blir for dyre til å forfølge enkeltmennesker uansett. En advokattime e jo gjerne nærmere 2000 kr timen.

Hadde det ikke vært artigere at du ikke besvarte dem, og heller så hvor langt de orket å gå. Så kan du bruke tilsvarende unnskyldinger når tampen brenner, eller brenner ut alt etter som.

Hvorfor bruke tid og krefter på dem. La heller dem bruke tid og krefter, så de får smake sin egen medisin, møte seg sjæl i døra.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ulempen med 4k er det ikke kan kopieres\leses på pc.

Så kan være piraten vil kun lagre filmen på nettbrettet.

Men får ikke lov da de må leie filmen i tilegg.

Jeg synes det er rimelig at rettighetshavers kostnader dekkes. 

Helt klart. Ikke missforstå meg her. Jeg betaler gjerne for produktet. Men synes ikke det er riktig at rettighetshaver kun skal få lov til å gjøre f.eks halvparten av en serie tilgjengelig for salg og la resten kun være tilgjengelig via en strømmetjeneste. Synes det er rimelig at det stilles visse krav til rettighetshaver også.

Blir litt lettere forbannet når en har kjøpt og betalt for (i mitt tilfelle) dag sesong 1-3 på BD. Hvor får jeg tak i sesong 4? At enkelte får tak i det på en annen måte kan jeg faktisk forstå. Nå har jeg snart ventet i 1.5 år så regner med den er rett rundt hjørnet. 

Lenke til kommentar

Kanskje jeg forresten skulle sende mail til tilfeldige mailadresser: "Du ble observert i 95 km/h i 80 sone. Dersom du betaler inn 1.000 på konto xxxxx, så anser vi saken som avsluttet"

Det er ikke det samme i det hele tatt. Du er ikke den som er satt til å håndheve fartsgrensene og har ingen sanksjonsmyndighet. Advokatfirmaet er derimot satt til å representere filmskapernes interesser.

I brevet (som er lagt ut et annet sted i forumet) står det vel forøvrig at man kan bestride kravet dersom man mener at noen andre enn en selv har brukt internettlinjen til å laste ned.

Men hvordan fungerer dette, dersom en ikke har kontroll på hvem som har brukt internettlinjen i det tidsrommet i egne logger. F.eks. dersom man setter opp et åpent WiFi-nettverk som er gratis i bruk (kanskje dumt men..), eller om man setter opp en betalingsløsning ala det en finner på flyplasser og andre steder, men da hjemme hos seg selv, slik at nabolaget kan betale seg til å kunne bruke internettet ditt.

Pålegges man da tilsvarende datalagringspåbud som ISP'ene har på seg?

Nå er datalagrings direktivet skrinlagt etter det jeg vet. 

Det er selvsagt lovlig med åpene trådløse nettverk, dette er også default i mange routere. 

Hackere kan også ha gjettet at passordet er 12345678 :) Du ga også passord til naboen den gangen hans modem var defekt. 

Du skal selvsagt bestride et slik krav. Etter det jeg vet er det ikke vært noen privat rettelige saker mot småpirater i Norge, sjansen for at du blir den første er liten, gjetter det er mer trolig å vinne i lotto. 

Og dette advokatfirmaet regner jeg driver med ren svindel ala en privat fartskontroll. 

Lenke til kommentar

Blir litt lettere forbannet når en har kjøpt og betalt for (i mitt tilfelle) dag sesong 1-3 på BD. Hvor får jeg tak i sesong 4? At enkelte får tak i det på en annen måte kan jeg faktisk forstå. Nå har jeg snart ventet i 1.5 år så regner med den er rett rundt hjørnet. 

I feel your pain, man. Kan ikke se noen fornuftig måte å kreve det på, men det er ikke kult når de først gjør deg avhengig av deres shit og så begynner å endre på dealen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...