Ragnar Skj Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Håper da inderlig at småfuglene har overlevd kulda på dine trakter, og at de snart er på forplassen hos deg. Nydelig portrett av rødstrupen, skarp over det hele, og fine naturlige farger. Som du vet har jeg begynt å knipse småfugler jeg også, og bruker dine bilder som mal hvordan det hele bør være. Fortsatt mye å lære for meg. Å få topp resultat er ikke enkelt, men øvelse gir jo mester heter det. Må fortsatt øve mye. Mvh Ragnar Hei, Ragnar. Mange takk for hyggelig tilbakemelding ! I likhet med deg har også jeg en lang vei å gå for å bli en god fuglefotograf. Er du så langt fornøyd med Fujifilm X-T2 med tilhørende teleobjektiv, og egner det seg godt til fuglefotografering ? Dette kameraet var så absolutt et av fjorårets best omtalte fotoprodukter, og fargebehandlingen er vel bare ett av høydepunktene når det gjelder Fujifilms toppkamera ! Vennlig hilsen Albert. Hei Albert, noen ord angående erfaring med Fuji XT2, seriefotografering og objektiver 100-400mm. Kortversjon her: Skuddtakt og følgefokus er imponerende selv om de speilløse systemene ikke 100% matcher de beste speilrefleksene jf tester, men nå er det ikke langt unna. Objektivet Fuji 100-400mm f4 med extender får meget gode kritikker og matcher så langt det jeg kan se om tilsvarende produkter fra Canon og Nikon. Likevel to forhold som ikke er 100%. På seriefoto og følgefokus over 5 bilder/sek (8/11/14bilder/sek) følger ikke søkeren helt med. Blir hengende litt etter med følge at ikke hele motivet blir med på de ferdige bildene. Med litt øvelse kompenserer jeg dette med å ligge litt i forkant ved raske bevegelser mot høyre eller venstre. De aller fleste bildene blir skarpe og ikke langt unna speilrefleksen så vidt jeg har forstått når det gjelder treffprosent. Punkfokus henger ikke alltid helt med i følgende tilfelle: Du skal for eksempel fotografere en liten fugl inne i et tornekratt. Selv innstilt på minste fokuspunkt så hender det at kamera sliten med å treffe motivet, men fokuserer i stedet for på kvister i forkant. Må noen ganger gjenta fokuseringen flere ganger, men da kan jo småfuglen være vekk. Du vet jo selv hvor kvikke disse småtassene er. Her vet jeg ikke helt hvordan de beste kameraene fra Nikon og Canon er, det har kanskje du erfaringer om med din Nikon 810 ? Ellers mange godord om XT2 med uovertruffen betjeningsvennlighet etter min mening. (Har jo selv Nikon D600 å sammenligne med) Håper du kan ha nytte av mine erfaringer/betraktninger Albert. Skj Hei igjen, Ragnar. Det er kjempefint å få høre om de erfaringene du har gjort med dette kameraet. Om du husker det, så hadde jeg Sony A7 R II en kort periode for nesten nøyaktig ett år siden, og det ble raskt byttet til Nikon D810. Slik jeg opplevde det, oppførte autofokussystemet på Sonykameraet seg omtrent slik du beskriver at Fujifilm X-T2 gjør, og for meg var det uforenlig med fuglefotografering. Nikon D810, derimot, har et mer "forutsigbart" autofokussystem, og "treffer" som oftest fokus der det var tenkt. Ulempen med Nikon D810 er vekt og størrelse, og det er ikke Nikons beste kamera når det gjelder autofokus i dårlig lys. Nikon D500 kan være et bedre alternativ, og jeg har sett artikler der bildekvaliteten synes å være like god som på Nikon D810. Vennlig hilsen Albert. Utviklingen går raskt, særlig på speilløs-fronten, og de helt nye speilløse fra for eksempel Sony, Olympus og Fuji er betydelig bedre enn for et år siden. Nå finnes det beskrivelser og sammenligninger mellom akkurat Fuji XT2 og Nikon D500, eks "Fuji XT2 vs Nikon D500 Epic Shootout" på 30 min og 27 sek. Meget fyldig og grundig test. Søk på Google så finner du testen (som går på You Tube) Regnes som de to beste kameraer i APC størrelse på markedet i dag. Close race med noen fordeler og ulemper på hver av disse. Til akkurat seriefoto og fuglemotiver tar imidlertid Nikon D600 en knepen seier. Skj Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Håper da inderlig at småfuglene har overlevd kulda på dine trakter, og at de snart er på forplassen hos deg. Nydelig portrett av rødstrupen, skarp over det hele, og fine naturlige farger. Som du vet har jeg begynt å knipse småfugler jeg også, og bruker dine bilder som mal hvordan det hele bør være. Fortsatt mye å lære for meg. Å få topp resultat er ikke enkelt, men øvelse gir jo mester heter det. Må fortsatt øve mye. Mvh Ragnar Hei, Ragnar. Mange takk for hyggelig tilbakemelding ! I likhet med deg har også jeg en lang vei å gå for å bli en god fuglefotograf. Er du så langt fornøyd med Fujifilm X-T2 med tilhørende teleobjektiv, og egner det seg godt til fuglefotografering ? Dette kameraet var så absolutt et av fjorårets best omtalte fotoprodukter, og fargebehandlingen er vel bare ett av høydepunktene når det gjelder Fujifilms toppkamera ! Vennlig hilsen Albert. Hei Albert, noen ord angående erfaring med Fuji XT2, seriefotografering og objektiver 100-400mm. Kortversjon her: Skuddtakt og følgefokus er imponerende selv om de speilløse systemene ikke 100% matcher de beste speilrefleksene jf tester, men nå er det ikke langt unna. Objektivet Fuji 100-400mm f4 med extender får meget gode kritikker og matcher så langt det jeg kan se om tilsvarende produkter fra Canon og Nikon. Likevel to forhold som ikke er 100%. På seriefoto og følgefokus over 5 bilder/sek (8/11/14bilder/sek) følger ikke søkeren helt med. Blir hengende litt etter med følge at ikke hele motivet blir med på de ferdige bildene. Med litt øvelse kompenserer jeg dette med å ligge litt i forkant ved raske bevegelser mot høyre eller venstre. De aller fleste bildene blir skarpe og ikke langt unna speilrefleksen så vidt jeg har forstått når det gjelder treffprosent. Punkfokus henger ikke alltid helt med i følgende tilfelle: Du skal for eksempel fotografere en liten fugl inne i et tornekratt. Selv innstilt på minste fokuspunkt så hender det at kamera sliten med å treffe motivet, men fokuserer i stedet for på kvister i forkant. Må noen ganger gjenta fokuseringen flere ganger, men da kan jo småfuglen være vekk. Du vet jo selv hvor kvikke disse småtassene er. Her vet jeg ikke helt hvordan de beste kameraene fra Nikon og Canon er, det har kanskje du erfaringer om med din Nikon 810 ? Ellers mange godord om XT2 med uovertruffen betjeningsvennlighet etter min mening. (Har jo selv Nikon D600 å sammenligne med) Håper du kan ha nytte av mine erfaringer/betraktninger Albert. Skj Hei igjen, Ragnar. Det er kjempefint å få høre om de erfaringene du har gjort med dette kameraet. Om du husker det, så hadde jeg Sony A7 R II en kort periode for nesten nøyaktig ett år siden, og det ble raskt byttet til Nikon D810. Slik jeg opplevde det, oppførte autofokussystemet på Sonykameraet seg omtrent slik du beskriver at Fujifilm X-T2 gjør, og for meg var det uforenlig med fuglefotografering. Nikon D810, derimot, har et mer "forutsigbart" autofokussystem, og "treffer" som oftest fokus der det var tenkt. Ulempen med Nikon D810 er vekt og størrelse, og det er ikke Nikons beste kamera når det gjelder autofokus i dårlig lys. Nikon D500 kan være et bedre alternativ, og jeg har sett artikler der bildekvaliteten synes å være like god som på Nikon D810. Vennlig hilsen Albert. Utviklingen går raskt, særlig på speilløs-fronten, og de helt nye speilløse fra for eksempel Sony, Olympus og Fuji er betydelig bedre enn for et år siden. Nå finnes det beskrivelser og sammenligninger mellom akkurat Fuji XT2 og Nikon D500, eks "Fuji XT2 vs Nikon D500 Epic Shootout" på 30 min og 27 sek. Meget fyldig og grundig test. Søk på Google så finner du testen (som går på You Tube) Regnes som de to beste kameraer i APC størrelse på markedet i dag. Close race med noen fordeler og ulemper på hver av disse.Til akkurat seriefoto og fuglemotiver tar imidlertid Nikon D600 en knepen seier. Skj Hei igjen, Ragnar. Takk for ytterligere opplysninger, - de vil bli lest / studert i kveld ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Nydelig bilde av "Robin"! Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Nydelig bilde av "Robin"! Hei, smort1. Mange takk for hyggelig tilbakemelding ! Ja, denne rødstrupen er ornt'li fin, - mange rødstruper virker svært oppblåste og en del er rett og slett "tynne og slaskete", men denne er nett og fin i kroppen og ser ut til å være i god form. Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Gunnar Fagerli Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 "Fugletørke" som du skriver, jeg ser det går i rødstruper. Ingenting å utsette på V2. Hvorfor bringer dere ikke inn kamera-/objektivprat heller til forumet hvor det sitter folk med god kompetanse. Mvh Gunnar Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 "Fugletørke" som du skriver, jeg ser det går i rødstruper. Ingenting å utsette på V2. Hvorfor bringer dere ikke inn kamera-/objektivprat heller til forumet hvor det sitter folk med god kompetanse. Mvh Gunnar Hei, Gunnar Fagerli. Takk for hyggelig og "belærende" (positiv mening !) tilbakemelding ! Det var jeg som tok initiativ til å utveksle erfaringer om kameraer og objektiver, og jeg er dessverre ikke kjent med forumet du refererer til. Det kan sikkert være nyttig å tre inn der, så det skal jeg vurdere. Takk for tipset ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Jimmyag Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Rødstrupen har vikke her, det var syn, kjempe fint bilde og fugl. V2 like best det har litt mer skarpe farger. :-) Lenke til kommentar
sussss Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Sød lille fyr..kan godt se det blev skarpere i v2 ...dejligt bilede vh Suss Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 19. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2017 Rødstrupen har vikke her, det var syn, kjempe fint bilde og fugl. V2 like best det har litt mer skarpe farger. :-) Hei, Jimmyag. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding ! Versjon 2 er "frisket" opp, etter forslag fra Rolf Kristensen. Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 19. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2017 Sød lille fyr..kan godt se det blev skarpere i v2 ...dejligt bilede vh Suss Hei, sussss. Mange takk for hyggelig tilbakemelding ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg