Gå til innhold

Server for liten konsulentbedrift

Maxflash

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ikke helt grønn på pc, men så grønn det kan få blitt på server. Det jeg lurte på var om det var noe enkelt oppsett for en "liten" server? Det er da snakk om at 4-6 personer skal kunne ha tilgang for å lagre og åpne filer (dokumenter og cad-tegninger) samt koble opp mot Outlook for å lagre mailer med vedlegg. Det er ikke noe behov for VPN og fjerntilgang, kun at de som sitter på kontoret kan jobbe opp mot server. Sånn størrelsesmessig så har vi brukt ca 200gb på 10-12 år, så det er ikke noe enorme mengder data. Men det må kunne taes backup på en fornuftig måte.

Setter pris på alle tilbakemeldinger ?

Max

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du tenker lagring(m/backup) + e-post server, tenker du også remoteapps siden du nevner 'åpne filer'?

Blir jo fort flere ting å sette opp her.

Ikke epostserver, slik jeg forstår ham. Kun filserver, om jeg leser ham rett. Han trenger knapt nok en server til dette bruket, en brukbar NAS kan fungere fint.

Lenke til kommentar

Ja, det er primært til å lagre filer på slik at flere medarbeidere kan åpne dokumenter og filer for å jobbe/tegne på. Og så ønsker vi også at man kan legge mailer i prosjektmapper slik at alle kan lese relevante mailer i et prosjekt. Er det da en epostserver?

Og så er backup viktig så vi ikke blir slått ut av crypto eller maskinfeil.

Tenker ikke noe behov for fjernbetjening for øyeblikket. Skal man jobbe med noe hjemme, så kan man lagre den ene filen på PCen og ta den med hjem tenker vi.

Endret av Maxflash
Lenke til kommentar

Usikker på hvordan det passer med ønsket om å lagre mailer, men har dere vurdert en form for skylagring? For eksempel Google Drive, med synkronisering av hele eller deler av prosjektarkivet til alle PC-er. Det fungerer fint for den lille bedriften jeg jobber i, i hvert fall.

This. Vil en løsning som Sharepoint være for dyrt for dere?

Lenke til kommentar

Vi har vurdert det, men var ikke kjempefornøyd med hvordan det har fungert med eksterne prosjekter. Vet et sted jeg jobbet tidligere så leide vi server gjennom et selskap. Men det tror jeg var mye penger ut vinduet for vårt bruk, så det var derfor jeg håpet det var noe ferdig man kunne kjøpe og bruke enkelt.

Lenke til kommentar

Det høres ut som det du trenger er en skyløsning. - Du trenger en tjeneste med felles lagring der de ansatte selv kan velge hvilke mapper de vil synkronisere til PCen. - Regner med at Dropbox for bedrifter og Jotta klarer sånt, og så har du jo Sharepoint.

Skulle du ønske noe for prosjektstyring så har du jo f.eks Prosjektportal for SharePoint løsningen til Puzzleparts. https://github.com/prosjektstotte/sp-prosjektportal

Denne er Open Source og gratis så lenge du klarer deg selv. - Enkel og installere og fungerer ut-av boksen.

En av de store styrkene til Sharepoint er jo indekseringen så det er enkelt å finne igjen dokumenter.

Lenke til kommentar

Hva er NAS for noe da, og dekker den da de enkle behovene med fillagring og Outlook kobling?

http://www.tek.no/artikler/test-synology-diskstation-ds216j/359383

Og du kan prøve dette for å se hvordan det ser ut på synology hjemmeside. 

Trykk på "try it now for free".

https://www.synology.com/en-global/dsm/live_demo

Bruker selv synology til å lagre videoer, musikk, dokumenter, bilder, video-overvåking/IP-kamera etc.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Høres ut som Office 365 Small business passer dere veldig bra. Både E-post/kalender, filsync og programvare+++ i samme pakke.

Slenger meg på denne. Veldig billig og du får fullverdig Office pakke. Exchange epost, skype for business, sharepoint, masse lagring på one drive osv osv.

Lenke til kommentar

Slenger meg på Office365, det er litt som med to skjermer, man vet ikke hva man går glipp av før man prøver det!

Om du derimot ønsker en server stående på stedet, så kan jeg anbefale en Fujitsu TX1320, den er på størrelsen litt større enn en ringperm, null støy og ikke alt for dyr. Hadde du kombinert dette med en Windows Server 2012R2 Essentials så hadde du fått med dashboard hvor du kan legge til brukere, delte mapper, sette opp VPN og remotewebaccess med "wizards".

Men ønsker du skylagring så vil jeg somsagt anbefale office365, utrolig undervurdert av mange som ikke har prøvd det. Spesielt synkronisert e-post!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...