Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pc med ny harware fryser

Anbefalte innlegg

God kveld godt folk! 

Jeg har nettopp kjøpt nytt hovedkort, GPU og Cpu.

Men det virker over hodet ikke som det skal. Jeg har holdt på en uke nå og prøvd alle mulige triks som har dukket opp i google. 

jeg har formatert, kjørt minnetest, sjekket harddiskene. Men ingen resultat. Det skal sies at før jeg formaterte kom jeg ikke inn i windows en gang. Jeg måtte sette ssd disken fra sata til ahci, da kom jeg inn i windows. (Mulig dette ikke har noe med problemet å gjøre! Slenger det bare med ettersom det hører med til problemhistorien:P)

Det virker som problemet oppstår når cpu'en eller gpu'en kommer opp i litt temperatur. Jeg kan fint surfe på nett og drive på skrivebordet, kjøre virus scan. 

Men når jeg starter et spill, tar det ca 3 min, eller til cpu og gpu kommer opp i 60 grader. Da fryser bildet og hard reboot er eneste mulighet.

Jeg håper virkelig noen her inne har kompetanse eller tips som kan hjelpe i en kjip situasjon.

Her er specs:

Hovedkort: Asus pro gaming/aura 970
Cpu: AMD FX9590 (den er ikke vannkjølt, men har coolermaster luftkjøler som holder den godt avkjølt DVS. Pcen fryser når den når rundt 60- 62 grader)
GPU: Sapphire Radeon RX480 4Gb
PSU: en 500w cooler master
Ram: 20 gb fordelt på 4 brikker DDR3
Edit: Jeg bruker windows 10

Ny PSU og vannkjøling er allerede bestilt. Men setter stor pris på alle råd og tips smile.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å forstå deg rett, du satt ikke bare inn OS disken med Windows fra den gamle pcen og startet opp derfra?

Du startet med blanke ark og tok en clean install (altså formaterte OS disken og la inn Windows fra bunnen av?)

Startet du ikke med blanke ark på OS disken, så kan det være gammel morro fra drivere osv fra den gamle pcen som krangler med den nye hardwaren. Men om du startet fra nytt av, så er det ikke det.

Lenke til kommentar

det skal sies at de har jobbet sammen i to år

Men ikke på det hovedkortet.

Får GPU nok strøm? Det er vel en 8-pin connector på RX480 om jeg ikke tar feil. Hvordan er din PSU?

Det er åtte pin ja. PSUen min er nok heller dårlig. Det er en tre-fire år gammel cool master 500watt. Men ny er bestillt Så får se hva som skjer når den komme i hus. Det er  Corsair RM750X 750W

Lenke til kommentar

Altså hvis den infoen jeg fant er rett, så drar Sapphire Radeon RX480 4GB opp til 225W og FX9590 opp til  220W, det gir ca 445W og med en PSU på 500W gir det ikke mye ekstra "guffe". Og etter som PC'en fryser når du skal spille, så mistenker jeg at PSU'en din ikke er kraftig nok til å dra det oppsettet ditt under høy belastning som spilling er i blant.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Oh dang, jeg la ikke merke til FX9590 i listen der. RX480 har en offisiell TDP på 150W, jeg vet ikke hvor du får 225W fra, men jeg holder likevel en knapp på at strømforsyningen er problemet. Du har rett og slett gått hen og kjøpt en CPU som trekker nesten dobbelt så mye strøm som den nest mest strømkrevende prosessoren på markedet, og det er slett ikke sikkert en hvilken som helst kjip 500W PSU takler det. Vi får bare håpe det fungerer med RM750x.

Lenke til kommentar

Update! Jeg har sendt tilbake hele skiten... Etter alle problemer og negative reviews jeg har lest fikk jeg nok av denne prosessoren. Nytt hovedkort og cpu (Intel Core i5-7600K Kaby Lake) er bestilt. Denne gruser amd 9590 i hvertfall i spill. Det er god nok grunn for at jeg legger amd på hylla ei stund. Takk for all hjelp og råd folkens! 

Lenke til kommentar

Kan ikke si noe annet enn, well done, du har nok gjort riktig valg.

Enig. FX 9590 er Piledriver - essensielt samme prosessor som FX 8350/8370, bare med høyere klokk og dertil høyere strømforbruk. Disse er igjen i det store og hele mye det samme som Bulldozer som er over fem år gammel nå.

FX 9590 er som en blodtrimmet Fiat når en forventer en splitterny Porsche.

Lenke til kommentar

Når den i tillegg har så høy strømforbruk at hovedkortet ikke støtter den (HK støtter opptil 125W cpu) så er det også en grunn for å gjøre noen endringer. Ja, godt valg å bytte ut hele "driten"  :)

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...