Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt for tyveri av søppel fra hittegodslager

abamilen

Anbefalte innlegg

Har havnet i en situasjon hvor jeg har blitt anmeldt for tyveri. Jobber på et hotell. Hadde tidligere ansvar for hittegodslageret på hotellet. Regelverket for hittegods er at gjenstandene tas vare på i 30 dager , deretter kastes/destrueres dette om ikke rett eier gjør krav på dette.Disse gjenstandene legges på merket og egnet sted.

Har ikke nå ansvaret for dette lageret, annen avdeling har overtatt. Men var inne på dette lageret for en stund siden, og tok med meg noe fra sekken med gjenstander som er merket " skal kastes "

Har nå blitt anmeldt av av hotellet for tyveri. Har fått et forelegg i posten. Bot subsidiært fengsel 6 dager.

Spørsmålet mitt er, bør jeg godta dette ? Eller bør jeg ta denne saken videre ? Jeg var jo i god tro om at dette var ting som skulle kastes, og det var det jo også...

Håper noen har gode svar på dette. Må bestemme meg om jeg skal godta forelegget eller ikke 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enten tyveri eller skattesnyteri. Så gal er verden. Mulig mer juridiske folk vil kime inn, men jeg tror det bare er å betale, og samtidig begynne å se etter nye jobber. At arbeidsgiver går rett til politiet med det som tydeligvis er tilstrekkelig bevis til å unngå henleggelse sier ganske mye om hva slags arbeidsplass det er. Skikkelige folk ville tatt det opp med deg først.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har havnet i en situasjon hvor jeg har blitt anmeldt for tyveri. Jobber på et hotell. Hadde tidligere ansvar for hittegodslageret på hotellet. Regelverket for hittegods er at gjenstandene tas vare på i 30 dager , deretter kastes/destrueres dette om ikke rett eier gjør krav på dette.Disse gjenstandene legges på merket og egnet sted.

Har ikke nå ansvaret for dette lageret, annen avdeling har overtatt. Men var inne på dette lageret for en stund siden, og tok med meg noe fra sekken med gjenstander som er merket " skal kastes "

Har nå blitt anmeldt av av hotellet for tyveri. Har fått et forelegg i posten. Bot subsidiært fengsel 6 dager.

Spørsmålet mitt er, bør jeg godta dette ? Eller bør jeg ta denne saken videre ? Jeg var jo i god tro om at dette var ting som skulle kastes, og det var det jo også...

Håper noen har gode svar på dette. Må bestemme meg om jeg skal godta forelegget eller ikke 

Vel... Selv om det er merket som "skal kastes" så er det fortsatt ikke ditt. Vet av flere som er anmeldt og fått bot for å ha stjålet el-avfall hos Elkjøp/Lefdal/Expert også.

Om du godtar boten er det vel bare du som kan ta stilling til, men om du ikke vedtar boten så kan det bli tatt ut tiltale og du må møte i retten. I retten vil det nok bli lagt ned påstand om en høyere bøtesum (denne summen skal stå på forelegget du har fått) og om du taper så risikrerer du å måtte betale saksomkostninger også.

Alternativt så kan saken bli henlagt også dersom påtalemyndigheten anser bevisene som for dårlige eller på grunn av prosessøkonomiske årsaker (at de ikke har ressurser til å føre en slik sak i retten)

Anonymous poster hash: 6aff1...c0f

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet ditt her er at hotellet risikerer straff for ulovlig tilegnelse av hittegods hvis de lar ansatte forsyne seg av hittegodset, jf. hittegodsloven § 12. Det slipper de hvis ansatte stjeler (hotellet er ikke ansvarlig for ansattes tyveri av hittegods).

Den strafferettslige definisjonen av tyveri er:

For tyveri straffes den som tar en gjenstand som tilhører en annen, med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved å selge, forbruke eller på annen måte tilegne seg den.

Straffen for tyveri er bot eller fengsel inntil 2 år.

Kravet for å dømmes er at:

1) Du må ta en gjenstand,

2) som du holder for sannsynlig at tilhører noen andre,

3) og du må holde det sannsynlig at du får en vinning du ikke har krav på (uberettinget vinnings forsett).

Her er det mulig å argumentere for at du ikke var klar over at du fikk noen uberettiget vinning - men det er lite sannsynlig at du vil bli trodd. Selv om du blir trodd på dette vil påtalemyndigheten omsubsumere forholdet til at du ulovlig har tilegnet deg hittegods, men dette straffebudet har lavere strafferamme.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det å vedta forelegg for tyveri fra arbeidsplass kan få betydning for ditt arbeidsforhold. Regner du har en dialog med arbeidsgiver rundt dette? Jeg synes det ville vært merkelig hvis ikke en slik episode ville fått betydning for ditt arbeidsforhold.

Lenke til kommentar

Kravet for å dømmes er at:

1) Du må ta en gjenstand,

2) som du holder for sannsynlig at tilhører noen andre,

3) og du må holde det sannsynlig at du får en vinning du ikke har krav på (uberettinget vinnings forsett).

Her er det mulig å argumentere for at du ikke var klar over at du fikk noen uberettiget vinning - men det er lite sannsynlig at du vil bli trodd. Selv om du blir trodd på dette vil påtalemyndigheten omsubsumere forholdet til at du ulovlig har tilegnet deg hittegods, men dette straffebudet har lavere strafferamme.

Burde være mulighet for å argumentere med at gjenstanden ikke tilhørte noen andre om den allerede var lagt i søppelkorga.

På den annen side, hadde jeg nok sparket vedkommende ettersom han ikke spurte før han forsynte seg, uansett utfall av saken.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg antar du har allerede snakket med politiet og innrømmet noe, siden du fikk forelegg?

1. Om du vil få saken overstått og trur ikke noe slik på rullebladet kommer til å skade deg, så kan du vurdere å godta den. Evt. ringe til politiadvokat og prute litt på boten, få den ned.

2. Du kan nekta for alt. Bevisbyrden ligger hos politi/jobb. Men det kommer veldig ann på gjenstanden du tok, hvordan du kan forsvarsgjøre det.

3. Om du vil "kjempe", gjør deg selv en tjeneste og skaff advokat. Det er eneste/beste rådet du kan få her på forumet. Om det er ein viktig sak for deg - la enn proff på gjøre jobben. Alt du sier til jobben/politi kan bli brukt mot deg senere.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har en kamerat som jobbet på et verksted hvor de reparerte elektronikk.

(Pc, tv og denslags).

Der hadde de en søppelkasse hvor alt som skulle kastes havnet.

Det var tyveri å forsyne seg fra denne. Det var et såpass stort problem at de var nødt til å ha låsbart gitter rundt søppelet og kameraovervåking.

Ettersom jeg forstår så er dette fordi de fleste gjenstandene har gått igjennom forsikringsselskap og blitt beordret destruert mot at eier får erstatning og det brukte objektet ikke skal tilbake på markedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...