Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gå ned i lønn? Lovlig?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

La oss si jeg hadde 160kr i timen fra 2012-2014. I 2014 fikk jeg butikksjef stilling og gikk opp til 180kr i timen. I 2016 sa jeg fra meg butikksjef stillingen da jeg gikk på en smell og var sykemeldt en liten stund. Nå er jeg tilbake i jobb og har fått ny kontrakt med 144kr i timen.

Er dette lovlig? Jeg har samme stilling som når jeg tjente 160kr timen, jeg er den eneste i bedriften som har fagbrev innen salg og service og har jobbet der i 10år (gikk der i læring tiden min også)

 

Anonymous poster hash: 5fa09...6f1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si jeg hadde 160kr i timen fra 2012-2014. I 2014 fikk jeg butikksjef stilling og gikk opp til 180kr i timen. I 2016 sa jeg fra meg butikksjef stillingen da jeg gikk på en smell og var sykemeldt en liten stund. Nå er jeg tilbake i jobb og har fått ny kontrakt med 144kr i timen.

Er dette lovlig? Jeg har samme stilling som når jeg tjente 160kr timen, jeg er den eneste i bedriften som har fagbrev innen salg og service og har jobbet der i 10år (gikk der i læring tiden min også)

 

Anonymous poster hash: 5fa09...6f1

 

Så lenge du ikke har en annen avtale så er dette helt innenfor. Om dere følger en tariff så skal du ha betalt etter denne. 

Lenke til kommentar

Det er ingenting som er til hinder for at du kan bli tilbudt ei ny lønn i eit nytt arbeidsforhold. Det er heller ingen regel som seier at ved lønnsregulering så skal lønna gå opp.

På fint heiter det seg at arbeidstakaren skal ha sin del av verdiskapninga i virksomheita, som då i utgangspunktet betyr høg lønn når det er gode tider, og lavare lønn når det er dårlige tider.

Men i praksis så må ei virksomheit som slit med lønnsomheita permitere eller seie opp ansatte for å regulere lønnsutgiftene sine sidan arbeidstakarane vanligvis ikkje er villige til å gå med på ein lønnsnedgang.

 

 

Det du må sjekke opp er om du får lønn etter det som var avtalt, og om det eventuelt foreligger ein tariffavtale i virksomheita som seier noke om kva lønn du skal ha.

 

Ellers burde du ha eit godt utgangspunkt for å forhandle lønn. Reknar med at med relevant fagbrev og arbeidserfaring så er det nok andre butikkar som er villige til å betale meir for din arbeidskraft enn det som du har no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke prinsippene lik lønn for likt arbeid, og lønn etter kompetanse et godt utgangspunkt? Hvis du har høyest kompetanse så bør du jo ikke havne under de andre i lønn, forutsatt at dere utfører samme jobb med samme ansvar? Du hadde 160/time i 2012. Det hadde kanskje de andre ansatte også. Har det vært ei negativ lønnsutvikling i bedriften?

 

Hva sier fagforeningen til ei sånn forskjellsbehandling? For meg høres det ut som sjefen ser på deg som et problembarn, og prøver å fremprovosere ei avslutning av arbeidsforholdet.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Som krikkert sier, så står arbeidsgiver fritt til å avtale nye arbeidsvilkår når du må overta en ny stilling. Nå vet jeg ikke om du oppgir reell timelønn, men er det snakk om en butikk? Etter tariff (Virke/HK) skal ansatte med fagbrev i salgsfaget/butikkfaget til enhver tid ha lønnstrinn 6 (190,26 kr) + fagbrevtillegget på 9,50. Dersom din arbeidsgiver er uten tariffavtale, og fortsatt er gnien, så burde det ikke være veldig vanskelig å finne en jobb som lønner deg adskillig mer.

Lenke til kommentar

Om du jobber i butikk uten tariff, er vel beste løsningen å få med seg andre ansatte og fagorganisere seg. Om over 10 prosent av ansatte er fagorganisert i samme organisasjon, kan de kreve tariff. (Dette forutsetter at bedriften du er ansatt i er med i NHO eller lignende)

Alternativt kan du bytte jobb, men om du trives der er det bedre å prøve å rydde opp.

Lenke til kommentar

Sålenge tariffen ikke er allmenngjort og bedriften heller ikke har tariffavtale med de ansatte, står arbeidstaker/arbeidsgiver fritt til å avtale lønn. At man ikke kan settes ned i lønn ved stillingsendring er en usannhet som har smittet over fra Hovedtariffavtalen for statlig ansatte.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...