Gå til innhold

Gjør du bevisste etiske valg som forbruker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Handler det meste på nettet, helst fra ebay. Mesteparten er da fra Kina. Så nei.

Men hadde jeg ikke hatt IBS, så hadde jeg blitt vegeterianer. Synes kjøttindustrien er veldig makaber og jeg elsker dyr.

IBS dietten gir meg ikke stort utvalg. Mesteparten av maten jeg kan spise er rent kjøtt.

Lenke til kommentar

Hvor kommer mesteparten av storfe fra? (hint USA, sør Amerika og Australia) det er vell ca 90% av verdensmarkedet så hvor tror du kina får skinn fra til å lage sine produkter.

Skal man tro en tilfeldig graf jeg fant på en tilsynelatende pålitelig nettside, så har India klart flest kyr per nasjon, dobbelt så mange som neste på listen som faktisk var Brasil som igjen hadde dobbelt så høy stolpe som Kina. USA var vel en 10% under Kina igjen, og så fulgte landene på bakover med relativt små hopp.

Handler det meste på nettet, helst fra ebay. Mesteparten er da fra Kina. Så nei.

Men hadde jeg ikke hatt IBS, så hadde jeg blitt vegeterianer. Synes kjøttindustrien er veldig makaber og jeg elsker dyr.

IBS dietten gir meg ikke stort utvalg. Mesteparten av maten jeg kan spise er rent kjøtt.

Om du har informasjonen din om "kjøttindustrien" fra internett foreslår jeg at du tar en tur på et norsk slakteri og ser forholdene med egne øyne og åpent sinn. Vi har forholdsvis stramme regler her til lands, og jeg tror til og med at de som regel blir fulgt.

Du kan jo også vurdere å jakte selv, så vet du nøyaktig hvor kjøttet ditt kommer fra og du kan selv sørge for at avgangen til de evige marker blir så human som mulig.

Lenke til kommentar

Hvor kommer mesteparten av storfe fra? (hint USA, sør Amerika og Australia) det er vell ca 90% av verdensmarkedet så hvor tror du kina får skinn fra til å lage sine produkter.

Skal man tro en tilfeldig graf jeg fant på en tilsynelatende pålitelig nettside, så har India klart flest kyr per nasjon, dobbelt så mange som neste på listen som faktisk var Brasil som igjen hadde dobbelt så høy stolpe som Kina. USA var vel en 10% under Kina igjen, og så fulgte landene på bakover med relativt små hopp.

Et par ting.

Den indiske storfekjøtteksporten består i hovedsak av kjøtt fra vannbøffel, ikke okse og ku.  I India er vannbøffelen helt essensiell, både som traktorsubstitutt og som melkeprodusent, nettopp fordi så godt som alle stater i India har svært strenge reguleringer når det gjelder hva man kan gjøre med det vi normalt kaller storfe.

Ellers er det ikke slik at et stort antall storfe, uansett type, automatisk betyr en stor skinnproduksjon.  Om man fortsetter med Indiske forhold, så blir den jevne indiske vannbøffel utsatt for hard bruk.  Mengder av sår, rifter og hull fra insektstikk fører til at skinnet ved reisens slutt helt enkelt ikke kan brukes til klær, sko eller møbler som er tiltenkt for salg i i-land, til tross for at skinn fra vannbøffel i utgangspunktet er godt egnet til slik bruk.

Det samme, om enn i mindre grad, gjelder storfe fra diverse andre land hvor bruk av piggtråd er utbredt, noe som ikke er tilfelle i land som USA, Brasil, Argentina osv.  Sistnevnte er også derfor blant de største skinneksportørene, sammen med Kina som produserer klart mest.  Faktisk mer enn dobbelt så mye som Brasil, som befinner seg på andreplass.

Lenke til kommentar

At man har det så bra her i den vestlige verden at dette faktisk er en problemstilling, det å se hvor læret/kjøttet/bananen/olabuksa kommer ifra så man kan velge dyrere produkter som kommer fra rikere strøk for å føle at man har sitt på det rene er i det store og hele små komisk.

Cirka 7.500.000 barn sulter til døde hvert år, eller mellom 20.000 og 21.000 barn hver dag, eller ca. 1 barn hvert fjerde sekund.

Men man må jo tenke på hvor stofehuden i spille stolen/bilen sin kommer ifra og velge et vestlig alternativ så man ikke støtter den økonomiske veksten i land som India, Kina og div Afrikanske nasjoner <3

53756279.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, den er jo ikke helt uten logisk sammenheng. Hvorvidt det lar seg overføre til virkeligheten vil kreve en del undersøkelser som jeg ikke gidder å ta.

Jeg vil tro vannbøffel blir regnet i samme statistikker som "ku", all den dag det i praksis bare er den litt bøsere fetteren til den vanlige kua. Dog, jeg vet ikke. Men jeg fikk litt lyst til å få tak i noen vannbøffelskinn til hobby, takk for tipset :w00t:

Ellers er vi i følge WHO faktisk nede på 16.000 barnedødsfall (under fem år) daglig, så verden har da blitt litt bedre.

Lenke til kommentar

Tja, hva skal man svare på noe så konstruktivt. 

Du skal få lov til å synes min måte å se verden på er barnslig barnslig og naiv..?

Finner det forøvrig meget spesielt at du påstår å kjenne mitt verdenssyn utfra en formening jeg ga om akkurat dette.

Jeg kildesorterer, jeg panter, jeg jakter, jeg spiser kjøtt, jeg misliker organisk mat, jeg liker GMO, jeg misliker nøyes ferger, jeg misliker oppdrett av dyr, jeg donerer ytterst sjeldent til behjelpelige organisasjoner, jeg betaler skatt, jeg har aldri benyttet nav, jeg misliker våpenproduksjon, jeg misliker religion, jeg misliker antiteister, jeg liker Hitchen, jeg liker likestilling mellom kjønnene, jeg synes kvinner skal få være hjemmefruer om de måtte ønske det og at de passer godt med det, jeg misliker islam, jeg misliker anti muslimske holdninger. Jeg misliker kommunisme, jeg misliker kapitalisme, men mest av alt misliker jeg ideologisk ekstremisme.

Jeg er full av kognitiv dissonans, jeg er full av selvmotsigende tanker - ikke fordi jeg ikke er klar over mange av dem - men fordi det er idiotisk å tro at med mine begrensede ressurser har mulighet til å utgjøre en forskjell.

Jeg har besøkt sørøst Afrika, Asia og ønsker å ta en reise rundt om i sør-amerika, jeg har sett folk på grensen til sultedøden, 30kg kvinner som er fødeklare og industriell kynisme på nært hold.

Å velge det mest humane produserte hud-produktet på stolen sin, og tro det faktisk har en effekt med vår nåværende verdensøkonomi som føyer seg etter landegrensene i det store internasjonale kapitalistiske systemet finner jeg irrasjonelt på sitt beste. 

Ikke at jeg har en bedre løsning, jeg også føyer meg etter alternativer som hjelper på samvittigheten, selv om jeg har liten tro på at det egentlig er noe hjelp i det.

Menneskets teknologiske eksplosjon og fremskritt samt industrialisme i den den tredjeverden + India, Kina, USA og Russland ser jeg på som en av 2000-tallets største utfordringer, mye grunnet lidelsen dette medfører under den ekstreme veksten men for det meste effekten og skaden det har og vil medføre på det globale miljøet 20-30 år frem i tid.

Du forstår ikke og kjenner ikke mitt syn på verden, men du skal så klart få lov til å synes jeg er naiv og barnslig. Mulig kommentaren var så overfladisk at den fremsto barnslig og naiv, men jeg syntes det passet godt inn i en tråd som dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...