Carpe Dam Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 At skinn utelukkende kommer fra Kina og India er i beste fall usannsynlig. I India er jo kua hellig, så at de skal være en stor leverandør av kuskinn tviler jeg på. Vi har jo også stor produksjon av slaktedyr de aller fleste steder i verden, at alt skinn fra disse skulle bli vraket tviler jeg på. Norske huder er visstnok ansett for å ha særdeles høy kvalitet på grunn av få bitende og stikkende insekter som lager arr og sår. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 De fleste får dun og skinn fra Kina og India, dyrene har det helt forferdelig der. De blir plukket og flådd levende. Kuene får chili gnidd inn i øynene for å forhindre at de legger seg ned å sove når de transporteres til fabrikken. Mange ender får også dunen rivd av levende og blir kastet blødende tilbake for å gro tilbake dunen og så repeteres prosessen. Dette er noe jeg ikke vil ha noe som helst å gjøre med, derfor nekter jeg å bruke slike produkter. Jeg er ikke veganer, jeg spiser kjøtt, men det er bare fordi kroppen min skriker etter det. Jeg bruker masse dunprodukter da det hovedsaklig er et biprodukt fra deg som kun spiser kjøttet. I noens øyne opptrer du uetisk da du kun bruker en liten del av dyret(kjøttet), mens andre bruker en større del(dun, skinn osv). Ellers ålreit at du orker å bry deg. Dyr bør også ha et ålreit liv. Sørg for at du kjøper dunprodukter der de får dunen fra Norge. Mange får fra Kina og dyrene lider der. Skinn kommer utelukkende fra Kina og India og er meget uetisk. Ikke at jeg ikke tror deg, men hva gjøres med skinn av dyr som blir slaktet i alle andre land enn Kina? At skinn utelukkende kommer fra Kina og India er i beste fall usannsynlig. I India er jo kua hellig, så at de skal være en stor leverandør av kuskinn tviler jeg på. Vi har jo også stor produksjon av slaktedyr de aller fleste steder i verden, at alt skinn fra disse skulle bli vraket tviler jeg på. Norske huder er visstnok ansett for å ha særdeles høy kvalitet på grunn av få bitende og stikkende insekter som lager arr og sår. Jeg orker ikke sitte her å bevise ting jeg vet. Det er opp til dere som forbrukere å gjøre utdannede valg. Du vil bli overrasket hva folk gjør for penger. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Vet eller "vet"? For at alt skinn skal komme fra Kina og India er i beste fall meeeget pessimistisk. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Sørg for at du kjøper dunprodukter der de får dunen fra Norge. Mange får fra Kina og dyrene lider der. Skinn kommer utelukkende fra Kina og India og er meget uetisk. Kjøper verken fra Norge, India eller Kina. At skinn utelukkende kommer fra Kina og India er så latterlig feil at tipsene du kommer med for øvrig vil jeg som forbruker nekte å høre på. 1 Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Sørg for at du kjøper dunprodukter der de får dunen fra Norge. Mange får fra Kina og dyrene lider der. Skinn kommer utelukkende fra Kina og India og er meget uetisk. Kjøper verken fra Norge, India eller Kina. At skinn utelukkende kommer fra Kina og India er så latterlig feil at tipsene du kommer med for øvrig vil jeg som forbruker nekte å høre på. ikke utelukkende, men mesteparten av skinn kommer fra India og Kina. Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) ikke utelukkende, men mesteparten av skinn kommer fra India og Kina. kilde? Endret 18. januar 2017 av VonMises Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Du, jeg er også veldig interessert i en kilde på dette. Helst en som ikke er PETA... 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Ikke at jeg ikke tror deg, men hva gjøres med skinn av dyr som blir slaktet i alle andre land enn Kina?Du vet at de/enkelte "plukker" dun og fjær før de dør også, gjerne flere ganger før de blir slaktet. Og nei, dun og fjær løsner ikke lett og er ikke lagd for å bli dratt av... Men for min del prøver jeg å velge mer bevisst mtp dyreplageri og lignende. Endret 18. januar 2017 av aklla Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Hvor omfattende er denne "levenderibbingen"? Altså i produksjonsvolum. Hvor mange fabrikker kan man regne med, tro eller anta holder på slik? Og hvor i verden foregår det? Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Ikke at jeg ikke tror deg, men hva gjøres med skinn av dyr som blir slaktet i alle andre land enn Kina?Du vet at de/enkelte "plukker" dun og fjær før de dør også, gjerne flere ganger før de blir slaktet.Og nei, dun og fjær løsner ikke lett og er ikke lagd for å bli dratt av...Men for min del prøver jeg å velge mer bevisst mtp dyreplageri og lignende.Her tror jeg vi missforstår hverandre jeg tenker på kyr/okser sauer osv.. Og det var bare et spørsmål fra min side. Har tydeligvis formulert meg klønete Innlegget var ikke ment som noe kritikk. Kanskje du skjønner hvis du leser spørsmålet mitt engang til Endret 18. januar 2017 av Gamer60 Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Hvor omfattende er denne "levenderibbingen"? Altså i produksjonsvolum. Hvor mange fabrikker kan man regne med, tro eller anta holder på slik? Og hvor i verden foregår det? Jeg vil tippe mesteparten av skinn og dun fra Kina og India er over grensen for dyreplageri. Det er nok ikke alle steder hvor de blir plukket levende og prosessen repetert, men det er nok ikke uvanlig. Jeg kjøper ikke dun, selv om det er fra Bergen Dun AS. Jeg liker ikke å ligge å kose meg i et dødt dyrs lidelse. Skinn kjøper jeg heller ikke, bare hvis jeg absolutt må. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Her tror jeg vi missforstår hverandre jeg tenker på kyr/okser sauer osv.. Og det var bare et spørsmål fra min side. Har tydeligvis formulert meg klønete Innlegget var ikke ment som noe kritikk. Kanskje du skjønner hvis du leser spørsmålet mitt engang til Ser jeg har sitert feil her, kanskje Det var ment som ren info, for der er ikke bare rester fra døde dyr som brukes til dun. Endret 18. januar 2017 av aklla 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Jeg er fremdeles interessert i å få vite hvor dere har denne informasjonen fra. Å søke på slikt selv fører bare ut i en hengemyr av tvilsomme kilder. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Jeg er fremdeles interessert i å få vite hvor dere har denne informasjonen fra. Å søke på slikt selv fører bare ut i en hengemyr av tvilsomme kilder. der kan du se at de gnir in chili i øynene til dyrene den siste her er også veldig bra Endret 18. januar 2017 av Janbanan123 Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) janbanan123: Jeg kan lett finne filmer på youtube fra slakting som får deg til å miste lysten på å spise kjøtt for resten av livet. Endret 9. mars 2017 av zero dawn 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Jeg orker ikke sitte her å bevise ting jeg vet. -The leather industry in 60 seconds Kappa Endret 18. januar 2017 av Noxhaven Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 janbanan123: Jeg kan lett finne filmer på youtube fra slakting/halalskakting som får deg til å miste lysten på å spise kjøtt for resten av livet. Jeg er muslim og her er en bra video om hvordan Halal egentlig skal være. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Nei, du virker være selvskadelig godtroen når det gjelder ting du ønsker at være sant. Du bør "slutte" med youtube før du ender opp som folka i Flat jord tråden. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Mulig jeg ikke spesifiserte det, men jeg ville ha kilder som ikke er PETA. Den gjengen er omtrent like pålitelige som Vigrid hva fakta angår. En person som gjør sitt levebrød av å "delta i ukentlige protester" (sic...) og ellers later til å ha samme businessmodell som Anita Sarkeesian putter jeg i samme båt som PETA. Og at skinnprodukter fra et shitty bakgårdsgarveri i Bangladesh skulle være normalen i et høykvalitetsmarked som Norge, det tror jeg bare ikke på... Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Mulig jeg ikke spesifiserte det, men jeg ville ha kilder som ikke er PETA. Den gjengen er omtrent like pålitelige som Vigrid hva fakta angår. En person som gjør sitt levebrød av å "delta i ukentlige protester" (sic...) og ellers later til å ha samme businessmodell som Anita Sarkeesian putter jeg i samme båt som PETA. Og at skinnprodukter fra et shitty bakgårdsgarveri i Bangladesh skulle være normalen i et høykvalitetsmarked som Norge, det tror jeg bare ikke på... Det er dessverre det, ta for eksempel da jeg skulle kjøpe gaming stol. Jeg tenkte å kjøpe Noblechairs sin ekte skinn stol, men jeg sendte mail og spurte hvor skinnet kom fra, Kina sa de. Det er du som er naiv hvis du tror Norge ikke har skinn fra Kina og India. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå