Gå til innhold

Jobb I Norge


Mozzie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et familiemedlem som bor i Pakistan og ønsker å finne seg jobb her i landet, ettersom det er veldig tøft å få jobb der. Samt at han ser flere muligheter her. Han er utdannet som kjemiingeniør og ønsker deg sa en relevant jobb.

 

Det jeg trenger hjelp til eller lurer på er hvordan man kan få dette til.

 

Har lest litt rundt på nettet og der står det at han må søke om oppholdstillatelse, men må ha en stilling "klar" til han. Slik at når/hvis tillatelsen blir godkjent kan han settes i arbeid med engang. Det er også mulig å få oppholdstillatelse her i landet hvis han har et eget enkeltpersonforetak som tjener minst 236 406 kroner i året før skatt. 

 

Så mine to spørsmål i første omgang er hvordan finner jeg/han en relevant stilling som han kan søke på slik at han kan få tilbudt jobb her, og evt. hvordan vil intervju prosessen da foregå?

 

Nummer to; Hvordan kan han opprette et enkeltpersonforetak her i landet hvis han bor der, og hvis det evt. er mulig hvordan kan han dokumentere en inntekt på så mye i året uten å ha jobbet med selskapet i et år. 

 

Har dere evt. noen nettsider/lenker jeg kan granske litt nærmere i, evt. andre kanaler jeg bør oppsøke. 

 

Tusen takk på forhånd! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du må gå kritisk gjennom hvor realistisk dette er.

 

Markedet for kjemiingeniører er trangt allerede i dag, og norske selskaper vil i høy grad prioritere nyutdannede/nylig arbeidsløse nordmenn som allerede kan språket, fremfor å importere arbeidskraft fra en annen kultur-  og språkbakgrunn (som i tillegg krever at man går gjennom en større papirmølle).

 

Enkeltmannsforetak krever D-nummer, som ikke er mulig å få visst man ikke er EØS-borger - med mindre man har oppholdstillatelse (som igjen krever invitasjon fra en norsk bedrift og mye arbeid med UDI). 

Lenke til kommentar

Ja skjønner godt hvor vanskelig dette vil være, men tenker bare å undersøke det litt nærmere for hans skyld. 

 

Så da er det ingen muligheter for og få dette til? Hvis jeg f.eks opprettet et enkeltpersonforetak og søker om han kan komme å jobbe for meg, må den stillingen han skal besitte være relevant til hans utdanning? Eller kan jeg ansette han som en vaktmester og fortsatt søke om oppholdstillatelse? Tviler egt. på at det går, ettersom du kan finne den arbeidskraften her i landet, men barer lurer.

Lenke til kommentar

Du må ha et konkret jobbtilbud om en konkret stilling som krever fagkompetanse (f. eks. som ingeniør). Det er bare å søke. 

 

Å komme hit som selvstendig næringsdrivende for å søke lykken er det bare å glemme. Det må være virksomhet som krever fagkompetanse, og det må være sannsynlig at virksomheten vil gi deg et overskudd (næringsinntekt) på minst 236 406 kroner i året før skatt. UDI vil be fylkeskommunen vurdere om dette er sannsynlig. Da må du ha konkrete planer på nivå med kravet til jobbtilbud. Videre mister du fort oppholdstillatelsen igjen, og du kan ikke gjøre noe annet enn å drive denne næringsvirksomheten. 

 

Kort fortalt: Bare glem det. 

Lenke til kommentar

Å komme hit som selvstendig næringsdrivende for å søke lykken er det bare å glemme. Det må være virksomhet som krever fagkompetanse, og det må være sannsynlig at virksomheten vil gi deg et overskudd (næringsinntekt) på minst 236 406 kroner i året før skatt. UDI vil be fylkeskommunen vurdere om dette er sannsynlig. Da må du ha konkrete planer på nivå med kravet til jobbtilbud. Videre mister du fort oppholdstillatelsen igjen, og du kan ikke gjøre noe annet enn å drive denne næringsvirksomheten. 

 

Kort fortalt: Bare glem det. 

Stemmer vel ikke helt, tror det er relativt lett for den som er villig til å investere noen millioner i Norge å få opphold, uansett hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...