Gå til innhold

Taskmanager, Performance, Kernel times?

Anbefalte innlegg

I "windows task manager" (oppgavebehandling) under fanen "Performance", så kan van velge "Show kernel times". Hva er det? og hvorfor får jeg bare opp en ekstra strek (rød) i tillegg til den vanlige grønne? Hva kan man tolke ut av denne røde streken dersom den ligger veldig lavt eller veldig høyt? (har aldri sett den høyere enn den grønne)

Er det noen plasser man kan se "performance" på harddisken eller ram? Det hadde vært nyttig for å se om det er flaskehals i blandt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, CPU opererer i 2 "modus", user og kernel. Applikasjonssoftware kjører i user mode, OS kjører i kernel mode. Du kan altså se om CPU bruker mest tid på brukerens eget program eller Windows kall.

Jeg tror den røde streken er slik at hvis den er lik den grønne så går all CPU til kernel, hvis den er halvparten av den grønne så er det 50/50.

Lenke til kommentar
Ja, CPU opererer i 2 "modus", user og kernel. Applikasjonssoftware kjører i user mode, OS kjører i kernel mode. Du kan altså se om CPU bruker mest tid på brukerens eget program eller Windows kall.

Jeg tror den røde streken er slik at hvis den er lik den grønne så går all CPU til kernel, hvis den er halvparten av den grønne så er det 50/50.

Den røde streken på jobb-PC'n viser som regel rundt 80% av den grønne. Bruker virkelig windows 4 ganger så mye CPU som alle de andre programmene til sammen? (Winamp + Word + Excel + Internett explorer + en del ikoner nede ved klokka)

Kan det være noe feil med oppsettet mitt?

(Celeron 766@766, 1,25 GiB SDram, 4GB + 20GB harddisk Via chipsett)

Lenke til kommentar

ikke nødvendigvis noe feil, men trolig er det at programmene du kjører bruker en del systemkall og disse utføres i kernelmodus

dersom du i taskmanager utvider processes til å vise page faults ov vm size får du litt innsikt i hvilke prosesser som bruker mest virtuellt minne og hvor mange pagefaults den bruker. pagefaults utføres i kernel. det samme med read og write.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...