Gå til innhold

Over 50 mikrogram mindre NO2 her ved Sinsenkrysset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjapt ute med konklusjonene ser jeg. Det er ikke mer enn hva man forventer av sosialistiske regimer.

Dette blir bare for dumt...

 

Hadde forøvrigt vert mer interesant å sett på klokka 7 tallene. Men det taler jo for at tiltaket ikke virker for da var målingene høyere enn i går. Men man velger som kjent sine "fakta" med omhu.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Kjapt ute med konklusjonene ser jeg. Det er ikke mer enn hva man forventer av sosialistiske regimer.

 

Dette blir bare for dumt...

 

Hadde forøvrigt vert mer interesant å sett på klokka 7 tallene. Men det taler jo for at tiltaket ikke virker for da var målingene høyere enn i går. Men man velger som kjent sine "fakta" med omhu.

 

Klokken 7 var uansett nivået så lavt at det ikke blir ansett som helseskadelig, så hvorfor er det mer interessant å se på de tallene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å se mandag og tirsdag fra forrige uke i samme graf. Jeg skulle også likt å vite hvordan dagens graf hadde sett ut dersom det ikke var dieselbiler som var fjernet fra trafikken, men tilsvarende antall bensinbiler.

 

De meteorologiske forholdene var ikke sammenlignbare forrige tirsdag. De var jo ikke helt like mandag og tirsdag uansett, men det er iallefall et OK sammenligningsgrunnlag hvis en hensyntar den normale forskjellen i trafikk på en typisk mandag vs en tirsdag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor denne fokusen på NO2 - Jeg har prøvd å forstå dette og finner at den egentlige faren er at NO2 reagerer fotokjemisk med reaktive organiske forbindelser og danner O3 OZON som er både giftig og irriterende - Men som trenger høy temperatur og Sollys/UV som vi alle vet er relativt beskjedent på 60 grader nord i januar.

Fra et WHO document jeg fant muligens ikke det nyeste men:http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/112199/E79097.pdf

 

The current WHO guideline values for NO2 are a 1-hour level of 200 µg/m3 and an annual

average of 40 µg/m3

. Since the previous review, only a small number of additional human

exposure studies have been carried out. These do not support the need to change the 1-hour

guideline value. With regard to the annual average, there have been some new epidemiological

studies reporting associations of longer-term exposure with lung function and respiratory

symptoms. The former group that proposed the annual guideline value of 40 µg/m3

acknowledged that “although there is no particular set of studies that clearly support the selection

of a specific numerical value for an annual average guideline the database nevertheless indicates

a need to protect the public from chronic nitrogen dioxide exposures”. Because of a lack of

evidence, the former group selected a value from a prior WHO review. The new evidence does

not provide sufficient information to justify a change in the guideline value. Given the role of

NO2 as a precursor of other pollutants and as a marker of traffic related pollution, there should be

public health benefits from meeting the current guidelines. Thus the present working group did

not find sufficient evidence to reconsider the current 1-hour and annual WHO guidelines for

NO2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapt ute med konklusjonene ser jeg. Det er ikke mer enn hva man forventer av sosialistiske regimer.

 

Dette blir bare for dumt...

 

Hadde forøvrigt vert mer interesant å sett på klokka 7 tallene. Men det taler jo for at tiltaket ikke virker for da var målingene høyere enn i går. Men man velger som kjent sine "fakta" med omhu.

 

De såkalte sosialistene er nok heller for forsiktige,trege og beslutningsvegrede. Frp passer nok bedre til beskrivelsen din..

Det er heller ikke noen konklusjon men heller et motsvar på rask forhånsdømming :)

Lenke til kommentar

En enorm virkning må jo være at ingen som bor i Oslo vil kjøpe dieselbil fremover nå. Derfor vil jo andelen som kjører dieselbil i Oslo falle betraktelig fremover, og absolutt alle dager vil ha litt mindre NO2 :)

Denne virkningen har vi hatt i over tre år nå. Det har vært et "hysteri" rundt dieselbilene og de mulige tiltakene som kunne blitt innført. Inntil nå har ingenting skjedd. Det er fortsatt lavere avgifter på selve drivstoffet diesel kontra bensin. Det har heller ikke blitt gjort noen endringer i modellen for engangsavgift som har gjort det mer gunstig å kjøpe bensindrevne biler. Likevel har nybilsalget vridd seg voldsomt mot bensin de siste årene. Ladbare hybrider har naturligvis påvirket vridningen noe, men også uavhengig av disse har dieselandelen sunket.

 

At de nå endelig gjør et faktisk tiltak, kan være et lite skudd i luften bare for å opprettholde hysteriet, i motsetning til et tiltak for å faktisk bedre luftkvaliteten akkurat disse dagene. Jeg er ikke noen tilhenger av denne type tiltak, men jeg må innrømme at jeg tror det vil ha en effekt i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved datokjøring i bergen i fjor var politikere tidlig ute med å si at tiltaket haddet virket, det ble også laget en rapport. https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00257/Oppsummering_av_eff_257094a.pdf

 

Der er det ikke nevnt noe om vinddata, eller modeller over inversjonen.

I den perioden kan man selv gå inn på Yr og man ser at det blåste mer den dagen det hadde vært god virkning av datokjøring. Pussig at ikke det ble nevnt i rapporten.

 

Gjør man dette i Oslo i dag ser vi at det har blåst mindre i dag enn i går, så sånn sett er det ikke like lett å sette spørsmåltegn i margen denne gangen.

 

Alikevel; raske uttalelser uten sikkelig datagrunnlag gjør at jeg blir kritisk. Iallefall i pretisjesaker som dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjapt ute med konklusjonene ser jeg. Det er ikke mer enn hva man forventer av sosialistiske regimer.

 

 

Hva mener du med «sosialisme»? Hvis du med «sosialisme» mener alt du ikke liker, blir begrepet meningsløst. Og i tillegg til mindre forurensninger har dieselforbudet ført til at busser og trikker har kommet lettere frem.

Pål Jensen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan vel ikke være slik at man ikke har godt statistisk materiale for dette? Dobbelt grafen (eller 1,5 dobbelt grafen) viser jo bare 1 og 0,5 mer eller mindre tilfeldige dager og kan egentlig ikke brukes til noe som helst.

 

Men hvis man har mulighet til å krysskoble slike målinger med værforhold, bompasseringer, og type kjøretøy over lengre tid burde det jo være muligheter.

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på er at forrige regjering oppfordret folk å kjøpe dieselbiler. Det er betalt fulle avgifter (hundretusener per bil) samt full årsavgift.

Når folk får forbud av det offentlige å kjøre bilene, bør de få kompensasjon for dette, dvs. redusert engangsavgift og redusert årsavgift.

I tillegg er det mange som taper både tid og penger fordi de ikke har transportmiddel som er lovlig å bruke.

Det er ikke slik at folk bare kan skrote dieselbilen og kjøpe ny bil.

Kanskje kommunen kan ta hele utgiften for dem?

Det er tusener av gamle bensinbiler som oser halvforbrent bensin og olje som forurenser kraftig.

Hadde disse fått kjøreforbud, ville nok dette merkes på luften.

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at det er lov å forby kun dieselbiler. I alle fall ikke uten avgiftsreduksjon.

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på er at forrige regjering oppfordret folk å kjøpe dieselbiler. Det er betalt fulle avgifter (hundretusener per bil) samt full årsavgift.

Når folk får forbud av det offentlige å kjøre bilene, bør de få kompensasjon for dette, dvs. redusert engangsavgift og redusert årsavgift.

I tillegg er det mange som taper både tid og penger fordi de ikke har transportmiddel som er lovlig å bruke.

Det er ikke slik at folk bare kan skrote dieselbilen og kjøpe ny bil.

Kanskje kommunen kan ta hele utgiften for dem?

Det er tusener av gamle bensinbiler som oser halvforbrent bensin og olje som forurenser kraftig.

Hadde disse fått kjøreforbud, ville nok dette merkes på luften.

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at det er lov å forby kun dieselbiler. I alle fall ikke uten avgiftsreduksjon.

 

Oppfordringen kom vha lavere avgifter i sin tid, de har fått kompensasjon.

 

Man trenger ikke å skrote bilen, man kan selge den.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ideen om at en avgjørelse som er tatt på feilaktig grunnlag for ti år siden skal være politisk bindene på noe som helst vis er skadelig. Vi må som samfunn komme dit at vi kan endre mening når det fremkommer nye data.

 

Hvis noen skal være erstatningspliktige her så er det bilprodusentene. Særlig fordi det har vist seg at de har hatt en ekstremt lemfeldig omgang med sannheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...