Redaksjonen. Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 NILU mener forbudet virker.Over 50 mikrogram mindre NO2 her ved Sinsenkrysset Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg skulle likt å se mandag og tirsdag fra forrige uke i samme graf. Jeg skulle også likt å vite hvordan dagens graf hadde sett ut dersom det ikke var dieselbiler som var fjernet fra trafikken, men tilsvarende antall bensinbiler. 2 Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 En enorm virkning må jo være at ingen som bor i Oslo vil kjøpe dieselbil fremover nå. Derfor vil jo andelen som kjører dieselbil i Oslo falle betraktelig fremover, og absolutt alle dager vil ha litt mindre NO2 7 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) Kjapt ute med konklusjonene ser jeg. Det er ikke mer enn hva man forventer av sosialistiske regimer.Dette blir bare for dumt... Hadde forøvrigt vert mer interesant å sett på klokka 7 tallene. Men det taler jo for at tiltaket ikke virker for da var målingene høyere enn i går. Men man velger som kjent sine "fakta" med omhu. Endret 17. januar 2017 av EremittPåTur Lenke til kommentar
cbrr6 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Kjapt ute med konklusjonene ser jeg. Det er ikke mer enn hva man forventer av sosialistiske regimer. Dette blir bare for dumt... Hadde forøvrigt vert mer interesant å sett på klokka 7 tallene. Men det taler jo for at tiltaket ikke virker for da var målingene høyere enn i går. Men man velger som kjent sine "fakta" med omhu. Klokken 7 var uansett nivået så lavt at det ikke blir ansett som helseskadelig, så hvorfor er det mer interessant å se på de tallene? 1 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg skulle likt å se mandag og tirsdag fra forrige uke i samme graf. Jeg skulle også likt å vite hvordan dagens graf hadde sett ut dersom det ikke var dieselbiler som var fjernet fra trafikken, men tilsvarende antall bensinbiler. De meteorologiske forholdene var ikke sammenlignbare forrige tirsdag. De var jo ikke helt like mandag og tirsdag uansett, men det er iallefall et OK sammenligningsgrunnlag hvis en hensyntar den normale forskjellen i trafikk på en typisk mandag vs en tirsdag. 3 Lenke til kommentar
0D33XOD5 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Hvorfor denne fokusen på NO2 - Jeg har prøvd å forstå dette og finner at den egentlige faren er at NO2 reagerer fotokjemisk med reaktive organiske forbindelser og danner O3 OZON som er både giftig og irriterende - Men som trenger høy temperatur og Sollys/UV som vi alle vet er relativt beskjedent på 60 grader nord i januar. Fra et WHO document jeg fant muligens ikke det nyeste men:http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/112199/E79097.pdf The current WHO guideline values for NO2 are a 1-hour level of 200 µg/m3 and an annual average of 40 µg/m3 . Since the previous review, only a small number of additional human exposure studies have been carried out. These do not support the need to change the 1-hour guideline value. With regard to the annual average, there have been some new epidemiological studies reporting associations of longer-term exposure with lung function and respiratory symptoms. The former group that proposed the annual guideline value of 40 µg/m3 acknowledged that “although there is no particular set of studies that clearly support the selection of a specific numerical value for an annual average guideline the database nevertheless indicates a need to protect the public from chronic nitrogen dioxide exposures”. Because of a lack of evidence, the former group selected a value from a prior WHO review. The new evidence does not provide sufficient information to justify a change in the guideline value. Given the role of NO2 as a precursor of other pollutants and as a marker of traffic related pollution, there should be public health benefits from meeting the current guidelines. Thus the present working group did not find sufficient evidence to reconsider the current 1-hour and annual WHO guidelines for NO2. 1 Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Kjapt ute med konklusjonene ser jeg. Det er ikke mer enn hva man forventer av sosialistiske regimer. Dette blir bare for dumt... Hadde forøvrigt vert mer interesant å sett på klokka 7 tallene. Men det taler jo for at tiltaket ikke virker for da var målingene høyere enn i går. Men man velger som kjent sine "fakta" med omhu. De såkalte sosialistene er nok heller for forsiktige,trege og beslutningsvegrede. Frp passer nok bedre til beskrivelsen din.. Det er heller ikke noen konklusjon men heller et motsvar på rask forhånsdømming Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Kjapt ute med konklusjonene ser jeg. Det er ikke mer enn hva man forventer av sosialistiske regimer. En liberalist som ikke leser før han kommenterer? Nå står ikke verden til påske... 1 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 En enorm virkning må jo være at ingen som bor i Oslo vil kjøpe dieselbil fremover nå. Derfor vil jo andelen som kjører dieselbil i Oslo falle betraktelig fremover, og absolutt alle dager vil ha litt mindre NO2 Denne virkningen har vi hatt i over tre år nå. Det har vært et "hysteri" rundt dieselbilene og de mulige tiltakene som kunne blitt innført. Inntil nå har ingenting skjedd. Det er fortsatt lavere avgifter på selve drivstoffet diesel kontra bensin. Det har heller ikke blitt gjort noen endringer i modellen for engangsavgift som har gjort det mer gunstig å kjøpe bensindrevne biler. Likevel har nybilsalget vridd seg voldsomt mot bensin de siste årene. Ladbare hybrider har naturligvis påvirket vridningen noe, men også uavhengig av disse har dieselandelen sunket. At de nå endelig gjør et faktisk tiltak, kan være et lite skudd i luften bare for å opprettholde hysteriet, i motsetning til et tiltak for å faktisk bedre luftkvaliteten akkurat disse dagene. Jeg er ikke noen tilhenger av denne type tiltak, men jeg må innrømme at jeg tror det vil ha en effekt i lengden. 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Ved datokjøring i bergen i fjor var politikere tidlig ute med å si at tiltaket haddet virket, det ble også laget en rapport. https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00257/Oppsummering_av_eff_257094a.pdf Der er det ikke nevnt noe om vinddata, eller modeller over inversjonen. I den perioden kan man selv gå inn på Yr og man ser at det blåste mer den dagen det hadde vært god virkning av datokjøring. Pussig at ikke det ble nevnt i rapporten. Gjør man dette i Oslo i dag ser vi at det har blåst mindre i dag enn i går, så sånn sett er det ikke like lett å sette spørsmåltegn i margen denne gangen. Alikevel; raske uttalelser uten sikkelig datagrunnlag gjør at jeg blir kritisk. Iallefall i pretisjesaker som dette. 2 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 For å vite om dette har noen effekt må man egentlig kjøre flere perioder med fjorten dager av og på. Alt før den tid er populistisk klikkhoring... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Folk vil jo vite om det virker, derfor tidlige resultater, så får man ta det som det er ,nemlig foreløpige tall. AtW 2 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Det er der populismen kommer inn... Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Kjapt ute med konklusjonene ser jeg. Det er ikke mer enn hva man forventer av sosialistiske regimer. Hva mener du med «sosialisme»? Hvis du med «sosialisme» mener alt du ikke liker, blir begrepet meningsløst. Og i tillegg til mindre forurensninger har dieselforbudet ført til at busser og trikker har kommet lettere frem. Pål Jensen 2 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 snip Det er vel ikke bare NO2 i eksosen bare men NOx gasser, hvor fleste av dem er giftige. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Det kan vel ikke være slik at man ikke har godt statistisk materiale for dette? Dobbelt grafen (eller 1,5 dobbelt grafen) viser jo bare 1 og 0,5 mer eller mindre tilfeldige dager og kan egentlig ikke brukes til noe som helst. Men hvis man har mulighet til å krysskoble slike målinger med værforhold, bompasseringer, og type kjøretøy over lengre tid burde det jo være muligheter. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Det jeg reagerer på er at forrige regjering oppfordret folk å kjøpe dieselbiler. Det er betalt fulle avgifter (hundretusener per bil) samt full årsavgift. Når folk får forbud av det offentlige å kjøre bilene, bør de få kompensasjon for dette, dvs. redusert engangsavgift og redusert årsavgift. I tillegg er det mange som taper både tid og penger fordi de ikke har transportmiddel som er lovlig å bruke. Det er ikke slik at folk bare kan skrote dieselbilen og kjøpe ny bil. Kanskje kommunen kan ta hele utgiften for dem? Det er tusener av gamle bensinbiler som oser halvforbrent bensin og olje som forurenser kraftig. Hadde disse fått kjøreforbud, ville nok dette merkes på luften. Jeg stiller meg sterkt tvilende til at det er lov å forby kun dieselbiler. I alle fall ikke uten avgiftsreduksjon. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Det jeg reagerer på er at forrige regjering oppfordret folk å kjøpe dieselbiler. Det er betalt fulle avgifter (hundretusener per bil) samt full årsavgift. Når folk får forbud av det offentlige å kjøre bilene, bør de få kompensasjon for dette, dvs. redusert engangsavgift og redusert årsavgift. I tillegg er det mange som taper både tid og penger fordi de ikke har transportmiddel som er lovlig å bruke. Det er ikke slik at folk bare kan skrote dieselbilen og kjøpe ny bil. Kanskje kommunen kan ta hele utgiften for dem? Det er tusener av gamle bensinbiler som oser halvforbrent bensin og olje som forurenser kraftig. Hadde disse fått kjøreforbud, ville nok dette merkes på luften. Jeg stiller meg sterkt tvilende til at det er lov å forby kun dieselbiler. I alle fall ikke uten avgiftsreduksjon. Oppfordringen kom vha lavere avgifter i sin tid, de har fått kompensasjon. Man trenger ikke å skrote bilen, man kan selge den. AtW 2 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Ideen om at en avgjørelse som er tatt på feilaktig grunnlag for ti år siden skal være politisk bindene på noe som helst vis er skadelig. Vi må som samfunn komme dit at vi kan endre mening når det fremkommer nye data. Hvis noen skal være erstatningspliktige her så er det bilprodusentene. Særlig fordi det har vist seg at de har hatt en ekstremt lemfeldig omgang med sannheten. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå