Gå til innhold

Dieselforbudet: Luftkvaliteten i norske byer kan være langt dårligere enn dagens målesystem fanger opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror de som er forbannet over å ikke kunne bruke dieselbilen, heller skal tenke på at de er med på å redder liv idag.

 

Ettersom fokuset går fra død ved trafikkulykker, er det på tide å ta tak i det som er forurensingen som er nye værre for folkehelsa.

 

Helsebyrde:

Lenke til Artikkelen:

https://www.fhi.no/publ/2016/sykdomsbyrde-luftforurensing-oslo/

Link til rapporten:

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/sykdomsbyrde-som-folge-av-luftforurensning-i-oslo_rapport-2016.pdf

 

Akutt luftforurensing tar liv:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-miljoe/farlig-luftforurensing-i-oslo-her-lyste-det-roedt/a/23357385/

 

Luftforurensing gir demens:

http://www.dagensperspektiv.no/samfunnsansvar/2017/a-bo-naer-mye-trafikk-oker-sjansen-for-demens

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, forbudt og forbudt ...

 

Dieselforbudet i Oslo gjelder ikke for:

 

a) tunge kjøretøy som benytter Euro VI-teknologi

 

b) bil klassifisert som diesel ladbar hybrid og som har en elektrisk rekkevidde uten bruk av forbrenningsmotor på minimum 40 km, så fremt bilen utelukkende kjører på elektrisk energi

 

c) kjøretøy som brukes i næringsvirksomhet og som kan dokumentere kjørebehov den aktuelle dagen i forbudsperioden, herunder kjøretøy som leverer varer til Oslo. Kjørebehov kan dokumenteres ved hjelp av f.eks en oppdragsbekreftelse fra arbeidsgiver/oppdragsgiver, fraktseddel, avtale e.l.

 

d) kjøretøy som transporterer en forflytningshemmet person og som har med gyldig parkeringsbevis for forflytningshemmede (HC-kort)

 

e) utrykningskjøretøy

 

f) kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste

 

g) pasienttransport, dvs. transport av pasienter til eller fra sykehus eller lege. Det skjer enten ved at transport rekvireres av sykehuset eller legen, eller ved at pasienten reiser ved egen hjelp. Legetimer må kunne dokumenteres, f.eks ved å fremvise timeavtale.

 

h) kjøring til og fra fergetransport. Unntaket er ment å gjelde de som skal ha med bilen på fergen, samt de som har parkert bilen på parkeringsplass ved fergeleie før forbudet inntrådte.

 

i) kollektivtrafikk

 

j) kjøretøy med persontransportløyve

 

k) bil med kjennemerke med gule tegn på blå bunn, dvs. diplomatbiler.

 

Blir det da noen endring i utslippene?

Lenke til kommentar

Tja, forbudt og forbudt ...

 

Dieselforbudet i Oslo gjelder ikke for:

 

a) tunge kjøretøy som benytter Euro VI-teknologi

 

b) bil klassifisert som diesel ladbar hybrid og som har en elektrisk rekkevidde uten bruk av forbrenningsmotor på minimum 40 km, så fremt bilen utelukkende kjører på elektrisk energi

 

c) kjøretøy som brukes i næringsvirksomhet og som kan dokumentere kjørebehov den aktuelle dagen i forbudsperioden, herunder kjøretøy som leverer varer til Oslo. Kjørebehov kan dokumenteres ved hjelp av f.eks en oppdragsbekreftelse fra arbeidsgiver/oppdragsgiver, fraktseddel, avtale e.l.

 

d) kjøretøy som transporterer en forflytningshemmet person og som har med gyldig parkeringsbevis for forflytningshemmede (HC-kort)

 

e) utrykningskjøretøy

 

f) kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste

 

g) pasienttransport, dvs. transport av pasienter til eller fra sykehus eller lege. Det skjer enten ved at transport rekvireres av sykehuset eller legen, eller ved at pasienten reiser ved egen hjelp. Legetimer må kunne dokumenteres, f.eks ved å fremvise timeavtale.

 

h) kjøring til og fra fergetransport. Unntaket er ment å gjelde de som skal ha med bilen på fergen, samt de som har parkert bilen på parkeringsplass ved fergeleie før forbudet inntrådte.

 

i) kollektivtrafikk

 

j) kjøretøy med persontransportløyve

 

k) bil med kjennemerke med gule tegn på blå bunn, dvs. diplomatbiler.

 

Blir det da noen endring i utslippene?

 

Det er riktig at alle disse har unntak, som jo er forståelig nok.

Men min helt lokale erfaring på Nordstrand i morges var at gatene fremsto som en spøkelsesby sammenlignet med en vanlig dag. Det var svært stille og ikke noe tilløp til kø i gater som til vanlig er svært travle rundt kl 08. Så jeg tror ikke vi skal undervurdere hvor stor andel av trafikken som er vanlige privatbiler som skal "kjøre til jobben".

 

Når det er sagt så vet jeg ikke hvordan det har sett ut i andre områder av Oslo, og ikke minst mer sentralt nærmere sentrum. Kollektivtilbudet på Nordstrand er også svært godt med trikkerute og T-bane med 5 minutters avganger (selv om trikken vanligvis er smekkfull likevel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var veldig lite biler på de kommunale veiene jeg kjørte i dag tidlig, men så fort jeg kom på E6/E18 var det ingen merkbar endring fra tidligere. Forøvrig dro naboen 1 minutt før meg med dieselsuven sin, endel folk ga nok blanke dessverre...

 

Også litt "synd" at det snødde i dag tidlig, det kunne vært spennende å fått målinger som var sammenlignbare. Dog veldig bra for lufta, så kan vel ikke klage!

Lenke til kommentar

Så la oss gjøre tiltak som faktisk fungerer da, istedet for å straffe noen få stakkars bileiere som ikke alltid kjører bil bare for moro skyld. 

Forby vedfyring i sentrum f.eks. Vi har masse tilgang på ren strømenergi, så la oss varme husene med det istedetfor å brenne skoger i tettbygd sentrum. 

Merkelig ideologi det der egentlig. Varme hus med strøm: ikke bra, rød energikarakter. Fyre med ved: bedre. Bil kjøre på strøm: Grønt og fint! Biodrivstoff: Tommel opp. Dyrke drivstoff til rike nordmenn på dyrkbar mark i fattigere land slik at de ikke får mat: Klimatiltak. 

 

Og tilbake til dieselforbud: Hvorfor er offentlig tjeneste unntatt forbudet? Burde ikke kommune og stat gå foran som et godt eksempel? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd jeg ikke bor i byen lenger, da skulle jeg tatt en hjemmekontordag og fyrt opp 10 sekker ved i den gamle åpne peisen

 

Vedfyring produserer ikkje nemneverdig med NOx. I dag er det NOx-nivået dei vil ha ned.

 

Har ikkje Oslo kommune ei støtteordning for å skifte ut den gamle peisen med ein reintbrennande omn som fyrer meir for deg enn for kråkene, forresten? Dei hadde det før.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte både E6, Ring 3 og på flere kommunale veier for å komme på jobb i dag - ingen nevneverdig endring i trafikken. Men fint at forbudet fikk oslobeboere til å ta trikken - de har ihvertfall et dugbart kollektivt alternativ og burde holde kjeft om dette forbudet.

 

Det er to hovedkilder til redusert luftkvalitet i norske byer: Svevestøv (PM10, PM2,5) og nitrogendioksid N02.
Opp mot 50 prosent av svevestøvet kommer fra vedfyring, mens 70 prosent av NO2- utslippet kommer fra tungtrafikk som lastebiler, busser og varebiler (som er unntatt fra forbudet). 27 prosent kommer fra personbiler som går på diesel.

Ifølge tall fra Sintef og Norsk institutt for luftforskning (NILU) er vedfyring en mye større kilde til svevestøv på landsbasis, enn utslipp fra veitrafikk.

28 prosent av det totale partikkelutslippet på landsbasis (TSP) stammer fra vedfyring, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå. Til sammenlikning står veitrafikken for 4 prosent av det totale partikkelutslippet, og «andre kilder» og «industri» står for henholdsvis 38 og 23 prosent.

Ser vi på utslippet av PM10 (Svevestøv), som er støvpartikler med diameter på 10 µm og mindre, stammer 46 prosent fra vedfyring og bare 2 prosent fra veitrafikk.

Ifølge samferdselsminister Ketil Solvik Olsen tilsvarer én eneste vedkubbe som brenner i en åpen peis, over 60 mil med bilkjøring. Peiskos er noe alle liker, men det kan veldig enkelt erstattes med et mer miljøvennlig tiltak: En elektrisk ovn som er plugget inn i stikkontakten.

Samtidig viser beregninger utført av Norsk Institutt for luftforskning at tiltak mot diesel personbil ikke vil redusere svevestøvet og at det i beste fall vil redusere N02-utslippene med 10 prosent.

Lenke til kommentar

Dårlig luftkvalitet i Norge fører til at 1900 mennesker dør for tidlig i følge Miljødirektoratet i 2016.

Samme statistikk fra 2015 sa 1500, så problemet øker.

Norge stryker også på EUs ren luft direktiv, så noe må vi faktisk gjøre.

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2016/Januar-2016/Helseskadelig-luft-pa-kalde-dager/

 

Helt enig i at noe må gjøres.

Det holder ikke at folk i 40 åra med god helse klager over at det er problematisk for dem å levere i barnehage og kjøre til jobben. For barn, eldre og kronisk syke er jo dette helt lammende, og hensynet til dem må gå foran.

 

Men dette tiltaket holder ikke alene. Forslag til hva som kan gjøres:

- Restriksjoner på vedfyring bør gå hånd i hånd med slike kjøreforbud.

- Eventuelt forbud mot eldre ikke-rentbrennende ovner, og gode incentiver for å bytte ut ildsted med mer moderne ovner.

- Differensierte bompenger kan kanskje være et alternativ til kjøreforbud. Dette bør uansett innføres som tiltak for bedre trafikkflyt, men satsene kan i tillegg økes ekstra på dager med høy forurensing.

- Dette er åpenbart ikke en tid for å fase ut incentiver for nullutslippskjøretøy. Salget av elbiler går ganske bra, men hastigheten i utskiftningen må opp.

- Bilavgiftene må bli mer progressive i utformingen. Brattere kurve for CO2-utslipp, og ikke minst en kraftig komponent også for lokalt utslipp (svevestøv og NOx). Dette vil også fungere som en indirekte subsidiering av nullutslippskjøretøy.

- Kraftig satsing på kollektivtrafikk.

- Smart byutvikling, slik at folk ikke bosetter seg slik at de får et stort transportbehov (svært vanskelig i praksis da mange nordmenn absolutt skal oppfylle hus/hage-drømmen, selv om de pådrar seg lang pendling inn til jobb på kjøpet).

 

Uansett en veldig vanskelig sak å løse. Men tiltak vil komme, og folk kan ikke forvente at tiltakene "ikke skal påvirke dem på noen som helst måte". Selvsagt vil de det.

Lenke til kommentar

Bomringen melder at 3 av 10 dieselbileiere lot bilen stå. Samtidig melder forskere at tiltaket har hatt kjempeeffekt og at sammenlignet med i går (som var en mandag, kjent for ekstra trafikk fra lastebiler og at det var ti grader kaldere) så var dette et effektivt tiltak som bedret luftkvaliteten betraktelig. Alternativt drivstoff økte dog så det kan tyde på at flere har en annen bil i tillegg til diesel og kjørte denne til jobb.

Synd. Jeg hadde håpet på raskere reisevei til jobb - håper flere tar til vettet og lar bilen stå slik at jeg kommer fortere frem i el-bilen min.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Jeg kjørte både E6, Ring 3 og på flere kommunale veier for å komme på jobb i dag - ingen nevneverdig endring i trafikken. Men fint at forbudet fikk oslobeboere til å ta trikken - de har ihvertfall et dugbart kollektivt alternativ og burde holde kjeft om dette forbudet.

 

Det er to hovedkilder til redusert luftkvalitet i norske byer: Svevestøv (PM10, PM2,5) og nitrogendioksid N02.

Opp mot 50 prosent av svevestøvet kommer fra vedfyring, mens 70 prosent av NO2- utslippet kommer fra tungtrafikk som lastebiler, busser og varebiler (som er unntatt fra forbudet). 27 prosent kommer fra personbiler som går på diesel.

Ifølge tall fra Sintef og Norsk institutt for luftforskning (NILU) er vedfyring en mye større kilde til svevestøv på landsbasis, enn utslipp fra veitrafikk.

28 prosent av det totale partikkelutslippet på landsbasis (TSP) stammer fra vedfyring, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå. Til sammenlikning står veitrafikken for 4 prosent av det totale partikkelutslippet, og «andre kilder» og «industri» står for henholdsvis 38 og 23 prosent.

Ser vi på utslippet av PM10 (Svevestøv), som er støvpartikler med diameter på 10 µm og mindre, stammer 46 prosent fra vedfyring og bare 2 prosent fra veitrafikk.

Ifølge samferdselsminister Ketil Solvik Olsen tilsvarer én eneste vedkubbe som brenner i en åpen peis, over 60 mil med bilkjøring.

Du og mange andre er veldig opptatt av vedfyring, men SSB sier at vi i Oslo hadde (i 2010) et forbruk på 80kg ved per innbygger mot et snitt på landsbasis på 300 kg per innbygger, så du må nesten dele alle dine andeler av utslipp som kommer fra vedfyring med en faktor på 3.75, så lenge du snakker om Oslo. Du ser også på grafen for utslipp av svevestøv fra vedfyring fordelt på fylke at Oslo er et av de fylkene som slipper ut minst, kun slått av folketomme finnmark og sørlandsfylkene som knapt ser minusgrader gjennom hele vinteren.

 

Kilder:

https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/vi-brenner-stadig-mer-ved

https://www.ssb.no/a/magasinet/miljo/tab-2011-11-15-05.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...