Gå til innhold

Hva er grunnverdiene i det Norske samfunnet nå?

Anbefalte innlegg

Jeg har diskutert mye med folk angående samfunnets utvikling osv, og har ofte brukt argumenter som at "Norske verdier har endret seg fra de som var sentrale på 1990 tallet som "samhold, solidaritet og fred" til å bli noe slik som "egoisme, grådighet og hat".

Norske verdier har vært i utvikling i alle tider, men grunnverdiene har ofte og lenge vært de samme. Min følelse er at folk ikke lenger er i kontakt med verdier og ikke bryr seg om det, at de blir visket ut i en stressende hverdag hvor penger er det aller viktigste og aller helligste.

Jeg kommer ofte med kritikk mot dagens samfunn og bruker en drøss av negative verdier som kjernen i dagens samfunn. Men tar jeg da helt feil?

Jeg lister ofte opp en rekke (negative) 'verdier' som jeg mener råder i dagens samfunn og sammenlikner disse med positive verdier som tidligere har rådet, eller som teoretisk sett bør råde. Jeg nevner også hyppig noen få verdier som jeg mener er sentrale (anti)verdier i dagens samfunn.

Kan dere gjøre det samme?

Nevn gjerne hva slags verdier du mener råder i dagens samfunn. Lag gjerne en setning med en rekke verdier som du mener er rådende og fremtredende i dagens samfunn. De kan være både negative og positive.

Deretter, list opp de verdiene du mener er de absolutt sentrale i dagens samfunn. Gjerne 3 stk.

Inspirasjonen for innlegget er tidligere innlegg om sentrale verdier i samfunnet, men ble utløse av at jeg tok meg selv i å poste følgende idag:

Og nå er Norge en Satanistisk nasjon, hvor folk kun bryr seg om seg selv, om penger, hvor de lyger og manipulerer, hvor de tråkker på andre, driver nasjonale kriger og drap mot andre, tyranniserer og terroriserer andre nasjoner, dyrker grådighet, bruker drap og vold som underholdning, ler av andres lidelse, taler feigt bak ryggen på andre, driver hor og utroskap osv osv.

Mener du Norge har gått fra å være en Kristen nasjon til å bli en Satanistisk nasjon? Eller er det ateisme du snakker om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frihet, likhet og brorskap.

Selv om jeg ikke kan fordra dine ufyselige holdninger, så står jeg opp for din rett til å si dem. At kvinner er likedan menn, og at alle hudfarger er likedan, er en selvfølge – og er en rettslig bestemmelse for oss alle. Jeg skatter over en tredjedel av min inntekt, slik at vi i fellesskap kan bygge et bedre samfunn for oss alle. Dette er til stor kontrast til din historieløse skildning om tidligere samfunns moralske overlegenhet gjort i en annen tråd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Frihet, likhet og brorskap.

Selv om jeg ikke kan fordra dine ufyselige holdninger, så står jeg opp for din rett til å si dem. At kvinner er likedan menn, og at alle hudfarger er likedan, er en selvfølge – og er en rettslig bestemmelse for oss alle. Jeg skatter over en tredjedel av min inntekt, slik at vi i fellesskap kan bygge et bedre samfunn for oss alle. Dette er til stor kontrast til din historieløse skildning om tidligere samfunns moralske overlegenhet gjort i en annen tråd.

Helt greit. Men i motsetning til hva du tror så sammenlikner jeg IKKE hovedsaklig med tidligere samfunn eller en teoretisk overlegenhet der. Jeg sammenlikner med hvordan samfunnet BØR være og forhåpentligvis vil utvikle seg i fremtiden.

Poenget med første posten, er at jeg håper jeg tar feil.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Fremmedfientlig, Familie, Økonomi

Tror desverre dette er mye av det mange nordmenn har i bakhodet i dag..

Frykten av Terror funker som faen.. IS vinner, vi lager ett mer segregert og strengt samfunn, vi frykter fremmedfiendtlige mer en noen gang tidligere.. Internett og Media er viktig media for IS som skaper unaturlig frykt for fremmede her i landet..

Familie.. Dette tror jeg er veldig viktig for folk flest.. Noen å betro seg til, støtte seg til, og søke tilflukt hos når man kanskje ikke er på topp..

Økonomi..  Umulig å unngå, Norge er ett av verdens dyreste land, samt det rikeste.. Man drømmer om en tur til syden, hyttetur til fjellet titt og ofte.. Eller kanskje bare å ha nok penger til å gi mat til familien..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Krozmar, bra innlegg. Det med terror er noe som har vært åpenbart siden 2001, det har gått fra frykt til paranoia. Når vi selv bomber samfunn skaper vi kun nye terrorister og problemet øker. Samfunnet har sluttet å leve, fokuserer kun på terror og driver global krig.

Alt dette har bygget et hat for fremmede, spesielt muslimer, siden 2001. Jeg vil si det var noe som kom fra USA og nå har vokst seg sterkest i Europa. Det var helt unødvendig. Men det var også all innvandringen.

Det jeg er uenig i er "familie". Jada, det du skriver er noe jeg selv kan identifisere meg med, og for min del har familie blitt viktigere nå enn det var tidligere, men for samfunnet som helhet virker det som familieinstitusjonen er i full oppløsing og i ferd med å bli erstattet av egoet, jeg'et og meg'et. Folk får færre og færre barn, kjernefamilien er ruinert og erstattet av altslags rare konstellasjoner, det neste blir nok at barn blir designet i test-tuber og at familien som vi har kjent den i vår livstid blir erstattet med designbabyer som skal tilfredstille egoet og egne behov. Sex er allerede under angrep som noe farlig og snart "unødvendig", sånn at den nærheten med andre mennesker også skal forsvinne. Da blir vi sittende igjen som sterile individuelle egoer med designbabyene våre, mens "familien" forsvinner.

• Liker 2
Lenke til kommentar

«Jeg har diskutert mye med folk angående samfunnets utvikling osv, og har ofte brukt argumenter som at "Norske verdier har endret seg fra de som var sentrale på 1990 tallet som "samhold, solidaritet og fred" til å bli noe slik som "egoisme, grådighet og hat".»

Kanskje det er en reaksjon på stimuli? Vet ikke.

Endret av OleNord
Lenke til kommentar

«Jeg har diskutert mye med folk angående samfunnets utvikling osv, og har ofte brukt argumenter som at "Norske verdier har endret seg fra de som var sentrale på 1990 tallet som "samhold, solidaritet og fred" til å bli noe slik som "egoisme, grådighet og hat".»

Tja, si det. Iallefall var Norge "fredsmegler" tidligere, mens vi idag er en aggressiv krigsmakt.

Solidaritet var et grunnprinsipp i samfunnet, mens vi idag forfølger romerfolk, plager tiggere og mobber de trengende.

Det er ikke en særnorsk trend. Solidaritet er stort sett på vei å kollapse i hele Europa. Det sosiale systemet blir lagt ned og vanskeliggjort. Mange samfunn i Europa som kaller seg sosialistiske er ikke lenger sosialistiske i praksis. Det systemet er i min formening i ferd med å nedbygges i hele Europa og blir erstattet med økt fattigdom, flere uteliggere og større sosiale forskjeller. Noe jeg anser som en svært uheldig utvikling.

Selv føler jeg folk har blitt fryktelig egoistiske og at samholdet i samfunnet er i ferd med å kollapse. Det er mating av ego'et, jeg'et og meg'et som virker å være folks hovedprioritet idag. Penger virker å være en av de få tingene som teller. Det er direkte trist og en utvikling jeg finner er høyest reel og en stor endring blant folk flest i Norge, selv mange av de jeg kjenner og bryr meg om. Folk har på en måte blitt kaldere, mer kyniske, og mange er svært grådige. Som om penger løser alt og som om det ikke finnes noe annet viktig i livet enn penger og kjøping av ting.

Hat er jo en relativt ny trend, som jeg vil si blir mer og mer synlig. Behring Breivik er bare å skrape på overflaten av et sterkt hat som man finner hos altfor mange individer. Jeg ser det hatet hele tiden her på forumet f.eks. Folk som er så hatefulle, fulle av forakt og svært intolerante for andre ting enn deres egne holdninger og deres egen oppfattelse av ting.

Jeg håper på et bedre samfunn og mener vi er på feil vei sammen. Norge har jeg hatt en unik mulighet til å observere utenifra over lengre tid, og merker nok forskjeller folk flest i Norge ikke er bevisst på selv. Som å observere en frosk i kaldt vann, mens varmen sakte skrus opp. Den venner seg jo til det, frem til den dør.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Tja, si det. Iallefall var Norge "fredsmegler" tidligere, mens vi idag er en aggressiv krigsmakt.

Solidaritet var et grunnprinsipp i samfunnet, mens vi idag forfølger romerfolk, plager tiggere og mobber de trengende.

Det er ikke en særnorsk trend. Solidaritet er stort sett på vei å kollapse i hele Europa. Det sosiale systemet blir lagt ned og vanskeliggjort. Mange samfunn i Europa som kaller seg sosialistiske er ikke lenger sosialistiske i praksis. Det systemet er i min formening i ferd med å nedbygges i hele Europa og blir erstattet med økt fattigdom, flere uteliggere og større sosiale forskjeller. Noe jeg anser som en svært uheldig utvikling.

Selv føler jeg folk har blitt fryktelig egoistiske og at samholdet i samfunnet er i ferd med å kollapse. Det er mating av ego'et, jeg'et og meg'et som virker å være folks hovedprioritet idag. Penger virker å være en av de få tingene som teller. Det er direkte trist og en utvikling jeg finner er høyest reel og en stor endring blant folk flest i Norge, selv mange av de jeg kjenner og bryr meg om. Folk har på en måte blitt kaldere, mer kyniske, og mange er svært grådige. Som om penger løser alt og som om det ikke finnes noe annet viktig i livet enn penger og kjøping av ting.

Hat er jo en relativt ny trend, som jeg vil si blir mer og mer synlig. Behring Breivik er bare å skrape på overflaten av et sterkt hat som man finner hos altfor mange individer. Jeg ser det hatet hele tiden her på forumet f.eks. Folk som er så hatefulle, fulle av forakt og svært intolerante for andre ting enn deres egne holdninger og deres egen oppfattelse av ting.

Jeg håper på et bedre samfunn og mener vi er på feil vei sammen. Norge har jeg hatt en unik mulighet til å observere utenifra over lengre tid, og merker nok forskjeller folk flest i Norge ikke er bevisst på selv. Som å observere en frosk i kaldt vann, mens varmen sakte skrus opp. Den venner seg jo til det, frem til den dør.

Har deres rikdom påvirket det norske samfunn på negative måter?
Lenke til kommentar

Har deres rikdom påvirket det norske samfunn på negative måter?

Nja, det har nok mye sammenheng med det. At samfunnet har endret seg fra et menneskelig samfunn til et konsumsamfunn. Det er kanskje det osm har gjort folk til 'sløve kniver'?

Hvis man er mer ivrig etter å ivareta image og status, så er det vanligvis lite rom for å søke å skjerpe hjernen og utvide sine horisonter. Men det er ingen korrelasjon mellom intelligens og rikdom som tilsier at de som er mer velstående, eller mindre, eller middelklasse bryr seg mindre om å være intelligente. Intelligente folk og folk som oppsøker kunnskap og det å utvide sine horisoner kommer fra alle lag av samfunnet.

Det verste med Norge og jeg skal fortelle og du ikke er så kjent med tilstandene i Norge lenger er flokkmentaliteten. Som en gjeng sauer som alle gjør det samme, på samme måte, med en slags mangel av individualisme og integritet. Men slik er det flere plasser.

Jeg blir ofte frustert når folk reiser, og ikke er interessert i å oppleve reisen, men kun ta masse bilder rundt seg hele tiden. Uforklarlig oppførsel. Store deler av disse mister hele opplevelsen og får ikke med seg det som foregår rundt seg når de reiser. De kunne like gjerne ha sett bilder på en VR-skjer som å faktisk reise en plass, når det eneste de gjør er å se ting gjennom en skjerm alikevel.

Mote er jo en annen ting. Nå går haugevis av menn i bukser som ser ut som de har tatt dama sine bukser istedenfor sine egne. Mote er et veldig passende konsept for et land som Norge hvor folk er så lite selvstendige.

Det verste av alt, er at det hele er overfladisk. Bokmessig sett har nordmenn aldri vært fattigere. De må slite seg gjennom hverdagen for å betjene de enorme lånene de har tatt opp for å kjøpe en bolig i et marked som minner mest om et marked hvor folk kjører papirpenger i trillebårer. Tatt i betraktning hvor rik staten er, så finner jeg det merkelig, men ikke overraskende at flokken ikke har reist seg og protestert mot situasjonen som har oppstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...