Orlando2017 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hei alle sammen Jeg virkelig trenger hjelp eller gode råd til min økonomi. Etter alt som har skjed klarer jeg ikke å løse mine problemer og har ingen løsninger. Jeg er i en kjempe vanskelig situasjon og vet ikke hva kan jeg gjøre. Jeg har to konkrete spørsmål. Den første gjelde min gjeld og løsning der, og den andre gjelder nedbetalig og mulighet for å tjene litt ekstra penger hver måned i forhold til min nåværende situasjon. Situasjon er veldig komplisert. Som sagt, er jeg i en veldig vanskelig situasjon. Jeg har mye gjeld som er opparbeidet i flere år nå. Jeg vet at alt er apsolutt min feil, og at jeg er den som er skyldig her. Endelig har jeg sagt at nok er nok, men det kan være for sent. Jeg er klar for store endringer og håper at jeg kan gjøre noe. År etter år har jeg brukt alt for mye penger uten at jeg har tenkt eller paset på min økonomi. Jeg har brukt penger mest for luksus liv, akkurat som alle andre fra luksusfellen. Det var reiser, uteliv, gambling, unøfdvendig forbruk..alt mulig...Jeg har lånt med og mer penger fra banker og ettrhver skjonte jeg at det ikke går riktig veien. Det var alltid en håp at jeg skal en dag få noe ekstra penger for å nedbetale en del av in gjelde, men det skjedde ikke dessverre. Nå har jeg flere forbrukslån og samlet beløp utgjor nesten maksimum beløp som banker kan refinansiere. Jeg har søkt i forigge uke om refinansiering for å samle alle lpn hos en bank og vestemt for å ikke lpn mer penger fra banker, aldri..Men det kan være for sent fordi færste runde med banker var ikke sukses, jeg fill avsøag. I dag søkte jeg hos andre bank og venter på svar. Men jeg fikk panikk fordi jeg vet ikke hva skal jeg gjøre hvis jeg får ny avslag. Jeg er fast ansatt og jobber fulltid men min gjeld er alt for stor. Jeg er kommet i en situasjon da jeg ikke kan betale alle mine regninger. Det er klart at jeg trenger mer penger hver mpned, og det skal være min neste spørsmål. Nå tenkger jeg bare om hvordan kan jeg samle min gjeld hos en bank å begynne bare å nedbetale gjeld. Så min første spørsmål er om hvilke alternativer har jeg hvis jeg ikke fpr mulighet fra banker for å refinansiere min gjelde? Å søke om sosial hjel er helt uaktuelt fordi jeg tjener relativt godt, for det først, og for det andre kan ikke gjøre det. Å slke om utsette frist for å betale ergninger er ikke heller noe god løsning fordi det må betales, før eller etter. Men jeg vet ikke hva kan jeg gjøre og trenger hjelp og råd. Min neste spørsmål da er om muligheer for å tjene litt ekstra penger hjemmefra. Jeg jobber fast og for å slke om andre jobb er ikke aktuelt akurrat nå pga familie og andre oppgaver i privat liv. Men jeg har cirka 2 timer hver dag hvor jeg kan jobbe hjemmefra for å tjenne litt eksta penger for å nedbetale min gjeld fortest mulig. Så jeg lurer på om noen har noe gode råd eller tips har. Kan jobbe forskjellige ting, nesten alt som gir muligher for å tjene litt ekstra penger. Beklager min kanskje dårlig norsk, men håper at dere kan fortstå mine spørsmål. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 For det første, få en oversikt over gjelden din. Hva haster å få betalt og hva kan "utsettes". Selg unna det du ikke trenger for å få bukt med det som haster. Gå til nav, se på ordninger som gjeldsordning og slikt. Du trenger ikke å ta det, men få en oversikt over mulighetene som finnes. Ang jobbe hjemmefra, ikke ta noe som låver gull og grønne skoger. Det kommer til å gå skeis. Tenk på hva du kan, er det noe du kan tjene penger på? Vanskelig for oss å vite hva du kan gjøre for å få inn ekstra penger. Lenke til kommentar
Zarah1 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hei alle sammen Jeg virkelig trenger hjelp eller gode råd til min økonomi. Etter alt som har skjed klarer jeg ikke å løse mine problemer og har ingen løsninger. Jeg er i en kjempe vanskelig situasjon og vet ikke hva kan jeg gjøre. Jeg har to konkrete spørsmål. Den første gjelde min gjeld og løsning der, og den andre gjelder nedbetalig og mulighet for å tjene litt ekstra penger hver måned i forhold til min nåværende situasjon. Situasjon er veldig komplisert. Som sagt, er jeg i en veldig vanskelig situasjon. Jeg har mye gjeld som er opparbeidet i flere år nå. Jeg vet at alt er apsolutt min feil, og at jeg er den som er skyldig her. Endelig har jeg sagt at nok er nok, men det kan være for sent. Jeg er klar for store endringer og håper at jeg kan gjøre noe. År etter år har jeg brukt alt for mye penger uten at jeg har tenkt eller paset på min økonomi. Jeg har brukt penger mest for luksus liv, akkurat som alle andre fra luksusfellen. Det var reiser, uteliv, gambling, unøfdvendig forbruk..alt mulig...Jeg har lånt med og mer penger fra banker og ettrhver skjonte jeg at det ikke går riktig veien. Det var alltid en håp at jeg skal en dag få noe ekstra penger for å nedbetale en del av in gjelde, men det skjedde ikke dessverre. Nå har jeg flere forbrukslån og samlet beløp utgjor nesten maksimum beløp som banker kan refinansiere. Jeg har søkt i forigge uke om refinansiering for å samle alle lpn hos en bank og vestemt for å ikke lpn mer penger fra banker, aldri..Men det kan være for sent fordi færste runde med banker var ikke sukses, jeg fill avsøag. I dag søkte jeg hos andre bank og venter på svar. Men jeg fikk panikk fordi jeg vet ikke hva skal jeg gjøre hvis jeg får ny avslag. Jeg er fast ansatt og jobber fulltid men min gjeld er alt for stor. Jeg er kommet i en situasjon da jeg ikke kan betale alle mine regninger. Det er klart at jeg trenger mer penger hver mpned, og det skal være min neste spørsmål. Nå tenkger jeg bare om hvordan kan jeg samle min gjeld hos en bank å begynne bare å nedbetale gjeld. Så min første spørsmål er om hvilke alternativer har jeg hvis jeg ikke fpr mulighet fra banker for å refinansiere min gjelde? Å søke om sosial hjel er helt uaktuelt fordi jeg tjener relativt godt, for det først, og for det andre kan ikke gjøre det. Å slke om utsette frist for å betale ergninger er ikke heller noe god løsning fordi det må betales, før eller etter. Men jeg vet ikke hva kan jeg gjøre og trenger hjelp og råd. Min neste spørsmål da er om muligheer for å tjene litt ekstra penger hjemmefra. Jeg jobber fast og for å slke om andre jobb er ikke aktuelt akurrat nå pga familie og andre oppgaver i privat liv. Men jeg har cirka 2 timer hver dag hvor jeg kan jobbe hjemmefra for å tjenne litt eksta penger for å nedbetale min gjeld fortest mulig. Så jeg lurer på om noen har noe gode råd eller tips har. Kan jobbe forskjellige ting, nesten alt som gir muligher for å tjene litt ekstra penger. Beklager min kanskje dårlig norsk, men håper at dere kan fortstå mine spørsmål. Det er så lett å gå i luksusfellen. Føler at jeg har havnet delvis i den selv. Bestillt 3 ferier på avbetaling. Har nå betalt ned en av dem , og har to ferier igjen å betale ned. Helt sykt. Vet. Jeg klarer å betale mine regninger ennå, men jeg lever veldig sparsommerlig pga situasjonen. Spent på å følge med på tips i tråden. Har du noen gjenstander, møbler å selge? Jeg har solgt en del ting som jeg ikke behøvde. Det gjorde det lettere. Ellers har jeg fått stigning i lønn. Og det hjelper på også. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Det er vel også greit å sortere ut hva slags type gjeld du har. Dersom du har mange smålån/forbrukslån/kreditt, så er vel den beste planen å gå til banken med lua i handa og spørre om man får samlet alt i ett enkelt banklån. Men litt avhengig av størrelsen på gjelden din og hva du eventuelt måtte ha eller ikke ha av sikkerhet for banken å låne på så er det ikke sikkert det er en aktuell løsning. Om du ikke får samlet alt i ett, så gjør som Salvesen sier å fokuser på det som haster mest og ta deg av det først. Ting som går langt over forfall blir fort veldig dyrt, spesielt kreditt og forbrukslån. En bank har muligens rådgivere du kan booke et møte med slik at de kan gå gjennom din situasjon sammen med deg og finne en slagplan. Økonomer har nok tross alt bedre peiling enn en alminnelig forumbruker. Det er selvfølgelig lett å være etterpåklok, og ingen av oss har gått i dine sko, men det er et viktig prinsipp å leve etter at man ikke bruker penger man ikke har. Tar man et lån eller kreditt så er ikke det penger en selv har, det er penger man har lånt og skal tilbakebetales med renter. Får håpe at det ordner seg for deg. Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Har du satt opp et budsjett? Jeg ville begynt med å sette opp et budsjett for hver måned Budsjettet må være satt opp slik at du vet hvor alle pengene skal gå. Det er viktig å sette opp et godt budsjett slik at du kan bruke så mye penger som mulig på nedbetaling av gjeld. Når det kommer til nedbetaling av gjeld bør du fokusere på et lån om gangen. Betal kun det du må på alle lån(rentene på kredittkort, hus/billån ihht nedbetalingsplan). Betal kun ned på det minste lånet. Du vil da om ikke så lenge være kvitt et lån, og du kan fortsette på neste. Har du mulighet til å få avdragsfrihet på huslån/bilån hvis du har dette? Det kan hjelpe deg til å få mer penger til å betale ned på andre lån. Metoden ovenfor forutsetter at du sitter igjen med mer penger til å betale lån med, en de totale renteutgiftene dine. Hvor mye lån er det snakk om? Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Si opp småting som Netflix, Spotify og ekstra TV pakker hvis du har det. Nedgrader internetthastighet, og mobilabbonoment. Dette kan fort utgjøre opp til 1000,- i mnden avhengig av hva du har idag. Som flere andre sier er det lurt å få en oversikt over hvilke lån du har. Hvor mye skylder du hvor, og hvilken rente har det. - Men siden du sliter med å betale regningene dine idag regner jeg med det er minstebeløpene du sliter med å betale. Eier du hus/leilighet? Bil? Har du billån? Kan du ta buss/sykkel/gå istedenfor bil? Kan dere kjøpe first price istedenfor dyrere merker? Har du noe du kan selge? TV, PC, lydanlegg, møbler dere ikke trenger? Få det unna. Når det kommer til å finne en jobb hjemmeifra er jeg litt usikker. Har du spørt med sjefen på din eksisterende jobb om du kan jobbe flere vakter evt overtid? Har du kanskje muligheter for å gå opp i lønn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå