kof356 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hei Noen som har kjørt over grensen for å ta service på bilen i det siste? Lurer litt på prisforskjellen og om det lønner seg å kjøre fra Bergen. Snakk om hovedservice og registerreim på en 2011 mod Opel Insignia. Opel i Bergen skulle ha i overkant av 15.000 for jobben Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Husk på verdigrensa, om tjenesta har en verdi på over 3000 eller 6000 kr alt etter om du er ute av landet i meir eller mindre enn 24 timar, så må du betale 25% i moms. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Vanskelig å ta folk for dette. Men lurt å ikke ha kvitteringen fra verkstedet liggende å slenge i bilen når du kjører over grensa og kan bli stoppet. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Moderatormelding Trådtittel er endret til noe mer beskrivende, i henhold til retningslinjene punkt 2.Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hei Noen som har kjørt over grensen for å ta service på bilen i det siste? Lurer litt på prisforskjellen og om det lønner seg å kjøre fra Bergen. Snakk om hovedservice og registerreim på en 2011 mod Opel Insignia. Opel i Bergen skulle ha i overkant av 15.000 for jobben Oss Bergensere har nok ikke samme perks som folk på østlandet dessverre. I kronebeløp sparer du nok noen tusenlapper på selve servicen, men husk også at det man sparer i penger mister man gjerne i tidsbruk for å kjøre, hotellopphold (dersom servicen går over flere dager), ca 1500-2000 i bompenger og drivstoff tur/retur, vrien garanti og risiko for at billige uorginale deler blir brukt. Med mindre du har en hytte/familie/kjente du kan bo hos der borte mens servicen pågår, og samtidig kombinerer oppholdet med en real harry-handeltur så er det ikke mye gevinst på å reise bort kun for servicen alene. Samtidig må jeg få ut hvor frustrerende det er at folk som bor så nære grensen at de kan handle på daglig/ukentlig basis har samme dagskvote å handle for på polet/svinesund som det folk som reiser fra andre siden av landet og kun handler der 1 dag har. 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg ville nok ringt rundt til forskjellige verksted og hørt i ditt nærområde. Ring gjerne noen småverksted et par mil fra byen også, disse er ofte veldig konkurransedyktige på pris. Og husk, uansett hvor du er så kan ting prutes på, alltid. Bare hold en fin tone så blir ingen sur for det. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Sjekk med Ågotnes Auto! Lenke til kommentar
kof356 Skrevet 17. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2017 Har sendt mail til en del verksted i Sverige, så jeg håper på å få en del priser idag. Om noen er interessert, kan jeg poste prisene jeg får her. Har tenkt litt på det med reise og opphold. Det blir garantert en overnatting, men de hyttene vi pleier å sove på tar 250kr pr natt utenom sesongen. En tank diesel holder fint tur/retur og. Bompenger er jeg ikke helt sikker på. Får se hva de sier angående pris og ta det derfra Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Tar man det som en ferie og handler i samme slengen så kan det være lønnsomt, men kun for å reparere bilen så blir det nok bare en utgift Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) Hei Noen som har kjørt over grensen for å ta service på bilen i det siste? Lurer litt på prisforskjellen og om det lønner seg å kjøre fra Bergen. Snakk om hovedservice og registerreim på en 2011 mod Opel Insignia. Opel i Bergen skulle ha i overkant av 15.000 for jobben Oss Bergensere har nok ikke samme perks som folk på østlandet dessverre. I kronebeløp sparer du nok noen tusenlapper på selve servicen, men husk også at det man sparer i penger mister man gjerne i tidsbruk for å kjøre, hotellopphold (dersom servicen går over flere dager), ca 1500-2000 i bompenger og drivstoff tur/retur, vrien garanti og risiko for at billige uorginale deler blir brukt. Med mindre du har en hytte/familie/kjente du kan bo hos der borte mens servicen pågår, og samtidig kombinerer oppholdet med en real harry-handeltur så er det ikke mye gevinst på å reise bort kun for servicen alene. Samtidig må jeg få ut hvor frustrerende det er at folk som bor så nære grensen at de kan handle på daglig/ukentlig basis har samme dagskvote å handle for på polet/svinesund som det folk som reiser fra andre siden av landet og kun handler der 1 dag har. Edit: Lest feil. Endret 17. januar 2017 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
kof356 Skrevet 17. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2017 Fått to svar så langt, meca skulle ha 10.000 SEK og noen andre skulle ha 9900. Altså rundt 9500 norske kroner. Det er ca 6000 billigere enn her i Bergen, og jeg bruker ikke 6000 kr på å kjøre til Sverige. Med andre ord så blir det nok en tur bort der. Om man ikke vil betale moms på grensen, så er det jo bare å hive servicehefte i en konvolutt og sende den hjem. Det kommer jo til å stå dato og sånn i servicehefte Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Regnestykket er litt mer komplisert enn å bare tro at det koster deg en tank med diesel for å kjøre tur/retur Sverige for å ta service på bilen. Du vil få slitasje på dekkene så de må byttes ut litt tidligere. Du vil få økt slitasje og verditap på bilen pga. økt kjørelengde. Du vil også bruke en del av den årlige kjørelengden på forsikringen og må kanskje øke kjørelengden. Må du bytte registerreim nå med en gang eller kan nøye deg med f.eks et oljeskift her i byen nå og så heller utsette bytte av registerreim m.m. til en eventuelt ferietur i sommer som går innom Sverige, Danmark eller et annet land? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) Regnestykket er litt mer komplisert enn å bare tro at det koster deg en tank med diesel for å kjøre tur/retur Sverige for å ta service på bilen. Du vil få slitasje på dekkene så de må byttes ut litt tidligere. Du vil få økt slitasje og verditap på bilen pga. økt kjørelengde. Du vil også bruke en del av den årlige kjørelengden på forsikringen og må kanskje øke kjørelengden. Må du bytte registerreim nå med en gang eller kan nøye deg med f.eks et oljeskift her i byen nå og så heller utsette bytte av registerreim m.m. til en eventuelt ferietur i sommer som går innom Sverige, Danmark eller et annet land? Og det regnestykket går gjerne mer i pluss med tanke på at han garantert kommer til å handle endel mat, drikke, alkohol og gjerne røyk/snus. Samtidig er det gjerne en erfaring rikere, jeg liker hvertfall en lang biltur over fjellet en gang i året. Endret 17. januar 2017 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
toffo Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg skulle ha stor-service på min bil nå, med regreimbytte++ Merkeverksted i Sverige og den lokale Meca-verkstedet på hjemstedet mitt i Gjøvik-området (utenfor byen) havnet ganske nøyaktig likt på pris. Sparte ca 5.000 i forhold til Mekonomen i Oslo-området, og Bertel O. Steen gadd ikke en gang svare på forespørsel om pristilbud. Lenke til kommentar
kof356 Skrevet 17. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2017 Regnestykket er mer komplisert enn jeg skrev ja, men mente at det uansett ikke kommer til å koste 6000 kr. Siste sesong på vinterdekkene og, så kanskje jeg finner noen billigere der borte og. Pluss at jeg kommer til å handle annet billig greier som man gjør på harrytur hehe. Får ta det som en liten ferie tidlig på året Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Om man ikke vil betale moms på grensen, så er det jo bare å hive servicehefte i en konvolutt og sende den hjem. Det kommer jo til å stå dato og sånn i servicehefte Dette minker sjølvsagt sannsynlegheita for å bli tatt, men tollvesenet er ikkje avhengig av å stoppe deg på grensa med ei kvittering i bilen for å straffe deg med forelegg basert på verdien av momsundragelsen. Husk også at det du kjøper med deg av billig alkohol og tobakk på samme turen også teller mot den same verdigrensa. Så blir du stoppa og tollvesenet kan påvise at du har kjøpt tjenester for ca 10 000 kr, pluss at du har mat og drikkevarer for tusenvis av kroner, så er det dette samla beløpet som avgjer kor stor bota blir. Så du bør gjere ei avvegning mellom sannsynlegheita for å bli tatt, kontra kor mykje det svir dersom du blir tatt. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Bompengekalkulatoren sier 780,- tur/retur Svinesund via Rv7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) Bompengekalkulatoren sier 780,- tur/retur Svinesund via Rv7 Derfor kjører man ikke Rv7, spess ikke nå midt i vinteren. Endret 17. januar 2017 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Bompenger er en ting, så kan man regne rundt 4,- pr km i kostnader og verditap.. Rundt 5000,- er nok ikke så ille anslag for hva det koster å kjøre over.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Med den analogien så lønner det seg ikke å jobbe for mange, da de vil ha mer utgifter på en dag enn det de tjener på en måned Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå