Pheobe1996 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Hei. Jeg trenger en ny PC til studiene, men har egentlig ikke så god råd. Vil ikke bruke mer enn 5000 kroner, og ser helst at den ikke veier for mye og at den er lydløs. På Expert anbefalte de ASUS VivoBook E403SA til 4999 kroner: https://www.expert.no/data/pc-og-mac/barbar-pc-og-mac/asus-vivobook-e403sa-fa0064t-14-laptop/p-429296/?q=Asus. De sa at den kom godt ut i en test på Tek.no, men jeg kunne ikke finne den der. Noen som vet hvilken test de refererte til? Jeg må helst kjøpe en ny PC denne uken, så jeg blir veldig glad for alle råd og tips dere kan komme med. Takk på forhånd. :-) Endret 17. januar 2017 av søb Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Tror du blir lurt her: Intel® Quad-Core Pentium® N3710 128GB EMMC lagringsplass 4 GB RAM arbeidsminne Det er nesten bedre å kjøpe brukt i3 laptop og 8 GB ram og samsung 830 SSD. I dette tilfellet. F.eks HP 250 G5 15.6" HD Core i3-5005U, 8GB RAM, 128GB SSD, DVD±RW, Windows 10 Pro Men den har litt liten SSD disk. Lenke til kommentar
Pheobe1996 Skrevet 17. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2017 Mulig det.... Fant testen her: http://www.tek.no/artikler/samletest-baerbare-pc-er-til-rundt-5000-kroner-vi-har-testet-fem-rimelige-baerbare-med-stor-skjerm/365426. "Vakker på utsiden, tilnærmet tom på innsiden." Det lyder vel ikke så bra? Kom gjerne med forslag til andre PC-er i samme prisklasse. :-) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) På Expert anbefalte de ASUS VivoBook E403SA til 4999 kroner: https://www.expert.no/data/pc-og-mac/barbar-pc-og-mac/asus-vivobook-e403sa-fa0064t-14-laptop/p-429296/?q=Asus Kjøp heller https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/13-14-tommer/asus-eeebook-e403sa-fa0032t/234043.10996/ isåfall. Sånn ca. identiske spesifikasjoner, men 1200 billigere. edit: Det er jo faktisk omtrent samme modellnummer, men den heter "VivoBook" hos Expert og "EeeBook" hos Netonnet. Ellers er den eneste forskjellen jeg klarer å se at den kommer med Pentium N3700 istedenfor Pentium N3710, og den eneste forskjellen jeg klarer å se på disse er at N3710 har boost clock på 2.56 GHz kontra 2.4 GHz på N3700. Begge har base clock på 1.6 GHz. Med andre ord er dette langt fra noen monstre, men de er samtidig svært strømgjerrige, som burde bidra til å redusere varmeutviklingen og følgelig støynivået. "Batteritid på inntil 14 timer" bør du likevel ta med en spiseskje salt. Såvidt jeg kan se er RAM ikke oppgraderbar, som vil si at du er stuck med 4 GB (både N3700 og N3710 støtter i seg selv maksimalt 8 GB). Jeg er også stygt redd at eMMC-disken kan være vanskelig å få skiftet, slik at du effektivt er stuck med 128 GB lagring med mindre du tyr til ekstern disk og/eller minnekort. Men hvis mengden RAM og lagring holder for deg, og prosessor ikke blir for treg, er det usannsynlig at du finner en annen maskin som er så liten, lett og nett som denne, og som samtidig har så god oppløsning på skjermen. Disse tingene er vanskelig for deg å bedømme før du kjøper, men både Expert og Netonnet tilbyr 30 dager åpent kjøp slik at du kan teste den i en måned før du bestemmer deg og kan evt. returnere den om du ikke er fornøyd. Evt. returporto dekker du selv. Endret 17. januar 2017 av srbz 1 Lenke til kommentar
Pheobe1996 Skrevet 17. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2017 Takk for svar! Han jeg snakket med på Expert sa at alle PC-er under 5000 kroner vil være av ganske dårlig kvalitet. Jeg er redd jeg ikke har så god peiling på base clock, RAM og andre databegreper, men mener du at den til 4999 kroner er bedre enn den billigere varianten? Finnes det ingen alternativer ute på markedet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) Ikke noe som er uten vifter, og i en prisklassen. Kvaliteten trenger ikke nødvendigvis være dårlig, men ytelsen kan man ikke forvente bedre en chromebook eller noe som kun egnes med windows XP eller linux. Så blir feil å ha windows 10 eller windows 7 på en maskin som knapt består mistekravene til operativsystemet. Ulempen med åpenkjøp er maskinen må ikke bli tatt i bruk. Så fjerning av rekoverypartisjon eller kopiering over data kan fort åpenkjøp bli borte eller du må ta kostnaden selv å tilbakestille pcen. Som fort kan bli en tusenlapp. Nå kan man vel egentlig ikke forvente penger tilbake noe tilfeller kan man få gavekort. Så test mest mulig i butikk først før du vurder er tungvint å bruke åpenkjøp. Endret 17. januar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) mener du at den til 4999 kroner er bedre enn den billigere varianten? Jeg mener at den du linker og den jeg linker er i bunn og grunn identiske, bortsett fra 1200 kr prisforskjell. Ulempen med åpenkjøp er maskinen må ikke bli tatt i bruk. Uhh... Nei? Angrerettloven spesifiserer at varen kan prøves for å "fastslå varenes art, egenskaper og funksjon". Det er nettopp dette angreretten er til. Lovfestet angrerett ved fjernsalg er 14 dager, og de fleste forhandlere som tilbyr utvidet åpent kjøp (30 dager, 45 dager osv) tilbyr stort sett de samme vilkårene som angrerettloven, bare med forlenget frist (og noen ganger et par ekstra klausuler som at den utvidete fristen ikke gjelder mobiltelefoner og varer solgt med abonnement etc). Fra Netonnet sine kjøpsbetingelser: Vi tilbyr våre kunder en utvidet returrett på 30 dager fra varen er mottatt. For å kunne angre ditt kjøp kan du bruke produktet i inntil 30 dager før det må returneres. Ved eventuelt verditap som oppstår ved bruk av produktet ut over avdekking av varens art, egenskaper og funksjon må du som kunde dekke. Dersom du ønsker å returnere produkt må dette meldes til NetOnNet senest 30 dager etter at du har mottatt produktet. Om du velger å benytte deg av din angrerett, ber vi deg tenke på at produktet skal være i vesentlig uforandret stand, dvs. ikke ødelagt eller skadet. Tenk på at du står for transportrisikoen tilbake til oss. Vær nøye når du pakker ned produktet, og bruk helst original produktkartong/produktemballasje og medfølgende innpakkingsemballasje, samt evt. ytterkartong eller minst likeverdig fraktemballasje som varen ankom med. Et tips er derfor å ta vare på all original emballasje samt kartonger til du er sikker på om du ønsker å beholde varen. Varen skal returneres i komplett stand, det innebærer at alt tilbehør som f.eks. fjernkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. skal inngå i returen. Installerer du en nettleser og litt programvare for å sjekke at maskinen klarer å kjøre dette uten å hikke er det definitivt noe en kan argumentere som nødvendig for å "fastslå varenes art, egenskaper og funksjon". Fjerner du recoverypartisjon har du derimot "tatt varen i bruk som din egen" og følgelig fraskrevet deg angreretten. Alt dette forutsetter at du handler som privatperson. Handler du på bedrift har du ingen lovfestet angrerett, og Netonnet tilbyr 10 dagers åpent kjøp ved ubrutt emballasje. Nå kan man vel egentlig ikke forvente penger tilbake noe tilfeller kan man få gavekort. Er du helt på viddene? Klart du skal ha pengene tilbake om du oppfyller kriteriene for angrerett. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27/KAPITTEL_6#%C2%A724 Den næringsdrivende skal tilbakeføre alle betalinger som er mottatt fra forbrukeren. Endret 17. januar 2017 av srbz 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) Butikkene ønsker helt klart ikke man får ubegrenset prøverett eller at de får for mye folk som er interisert i å prøve produktet. Har selv spurt komplett\elkjøp om man kan ta med produktene på ferie, eller installere programvare på enheten, ofte svar man får da forsvinner åpenkjøp da de antar produktet er tatt i bruk, selv om de ofte antakelig ikke kan bevise dette. Men om man vil få samme svar om men fysisk prøver det er vel annen sak. Ekstra vanskelig kan være mobildeksel som har eske som er smeltet sammen da man må ødlegge esken for å prøve produktet. Generielt er det dårlig også reklamasjonsrettigheter på slike ting på slitedeler. Husk på i butikk er det det ikke lovpålagt med åpenkjøp. Så i butikk kan de være vanskelige. Bruker åpenkjøp kun salgstriks, særlig mobil\ eller varer som som bvare er ofte ikke returrett på. Så langt har jeg ikke sett noen butikker ta seg betalt\ nedskrivet vareverdien på grunn av åpenkjøp. Men man vet jo aldri, da butikkene taper jo penger på ordningen. Endret 17. januar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) Husk på i butikk er det det ikke lovpålagt med åpenkjøp. Så i butikk kan de være vanskelige. Det er sant, men om butikken inkluderer åpent kjøp/angrerett i sine kjøpsvilkår kan de ikke uten videre gå tilbake på dette, naturlig nok. Både Elkjøp, Lefdal og Expert har dette, med visse ekstravilkår som nevnt. Men man vet jo aldri, da butikkene taper jo penger på ordningen. På den enkelte varen, ja. Fra et bredere perspektiv er ikke dette så sikkert. Det er ofte lettere å handle hvis du vet at du kan gå tilbake på det, noe som gjerne øker omsetningen. God kundetilfredshet er god bedriftsøkonomi. edit: Men dette er feil kategori for denne diskusjonen. Ta det i forbrukerrett om du vil vite mer. Trådstarter kan fint kjøpe en PC hos Expert, Netonnet eller en hvilken som helst forhandler som tilbyr åpent kjøp eller er omfattet av angrerettloven, gjøre tester som er nødvendige for å "fastslå varenes art, egenskaper og funksjon", og evt. returnere den etterpå om h*n ikke er fornøyd. Her er det ikke mer å diskutere. Endret 17. januar 2017 av srbz Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Hadde eg hatt 5000kr i lomma, og skulle kjøpt pc trur eg at den kunne blitt denne: HER Mulig at 15.6' er litt stort, med i3, 256GB SSD og 8GB ram skulle holdt. Lenke til kommentar
Pheobe1996 Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Da har jeg endelig kjøpt ny PC. Det ble den Expert anbefalte meg. :-) Ser at det ikke er noe CD-rom på PC-en. Er dette vanlig på nyere PC-er, eller er det bare jeg som ikke har fått det med meg før jeg kjøpte den? Hva er egentlig alternativene? Lenke til kommentar
C64C Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Da har jeg endelig kjøpt ny PC. Det ble den Expert anbefalte meg. :-) Ser at det ikke er noe CD-rom på PC-en. Er dette vanlig på nyere PC-er, eller er det bare jeg som ikke har fått det med meg før jeg kjøpte den? Hva er egentlig alternativene? Man har gått bort fra CD-ROM og fysiske medier nå. Spill lastes ned og installeres, Windows lastes ned og legges inn via USB-pinne. Lenke til kommentar
Pheobe1996 Skrevet 19. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2017 Da har jeg endelig kjøpt ny PC. Det ble den Expert anbefalte meg. :-) Ser at det ikke er noe CD-rom på PC-en. Er dette vanlig på nyere PC-er, eller er det bare jeg som ikke har fått det med meg før jeg kjøpte den? Hva er egentlig alternativene? Man har gått bort fra CD-ROM og fysiske medier nå. Spill lastes ned og installeres, Windows lastes ned og legges inn via USB-pinne. Skjønner. Bare jeg som ikke har fulgt med i timen med andre ord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå