Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Partikkelfilterlampe lyser og glødelampe blinker Audi A4 2.0 TDI 2009

Flyygel

Anbefalte innlegg

Heisann, her om dagen oppdaget jeg at glødelampen begynte å blinke og bilen gikk i nødmodus(ingen effekt av turbo å bilen gikk langsomt fremover). Ringte verksted som sa det kunne være mye rart og sa jeg kunne kjøre videre. Feilen gikk bort etter jeg slo av bilen å lot den stå en liten stund. Etter dette så blinket ikke lampen frem til idag. Først begynte lampen å blinke, tenkte ikke så mye over det så tok å slo av motoren å ventet, da gikk den bort. Var 1 time å 30 minutter unna hjemme så kjørte hjem uten problemer. Først når jeg kom hjem å startet bilen utenfor butikken så begynte glødelampen igjen, men denne gangen så lyst partikkelfilterlampen samtidig. Kjørte hjem å har latt bilen stå siden. Var nede å sjekket nå nettopp å glødelampen blinket ikke, men partikkelfilterlampen lyser både når motor er av(tenning på), og når motor går. Noen som har en teori om hva dette kan være, kan det hende at jeg kan prøve å brenne DPF? Har ikke turt i tilfelle det er noe alvorlig og jeg ender opp med å ødelegge noe som gjør at jeg må ut med mye penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen fasit. kan være mye rart.

Er bilen gått langt? har gløde plugger skiftet?

Anbefaler å lese inn feil koder før videre feilsøking.

Bilen er gått uhyre langt, 240k tror jeg cirka, det vet jeg faktisk ikke, har ikke hørt med forrige eier. Ja har tenkt på å lese inn feilkoder, men har ikke utstyr til det dessverre å er kjedelig å gå å få diagnose hvis noen visste hva det kunne være, men ser vell mer ut som jeg må ta den 2 timers lange kjøreturen for å få en diagnose hehe.

Lenke til kommentar

Vanlig årsak er defekt turbo, eller tett partikkelfilter. 
Men det er komplett umulig å svare på, du må få tatt diagnose på bilen.
Det finnes mange grupper på facebook for VW/Audi, som oftest finnes det noen i nærheten som kan gjøre det for deg.

Lenke til kommentar

Alle som har sett på bilen, spurt om den sier alltid at den har gått for langt osv, derfor har jeg vell bare kommet frem til at den har det, men merker ikke at bilen bærer preg av det utenom dette da.

Hæ, er 240 000km uhyre langt nå?
Har hatt biler som har gått lengere en det uten at det var motor eller drivverk som var problemet.

Lenke til kommentar

Det finnes mange grupper på facebook for VW/Audi, som oftest finnes det noen i nærheten som kan gjøre det for deg.

Hm ja får prøve å finne noen, oppdatering på bilen så langt, har kjørt i 2 dager nå uten noen lamper, så vet ikke om kanskje det kan være noen sensorer som tuller, tenker uansett å få tatt diagnose å få sett hva som er galt.

Lenke til kommentar

Hm ja får prøve å finne noen, oppdatering på bilen så langt, har kjørt i 2 dager nå uten noen lamper, så vet ikke om kanskje det kan være noen sensorer som tuller, tenker uansett å få tatt diagnose å få sett hva som er galt.

Har bilen stått i ro lenge?

Jeg hadde samme problem, da var det dieseldyr i tanken siden bilen ikke hadde vært i bruk på en god stund. Ny diesel og langtur løste det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem, da var det dieseldyr i tanken siden bilen ikke hadde vært i bruk på en god stund. Ny diesel og langtur løste det.

Nei bilen er i daglig bruk, men tror kanskje det kan være partikkelfilteret pga at den blir brukt til mye bykjøring, altså 4 km til byen så 4 km tilbake å kanskje en ekstra 3 km til jobb daglig.

Lenke til kommentar

Nei bilen er i daglig bruk, men tror kanskje det kan være partikkelfilteret pga at den blir brukt til mye bykjøring, altså 4 km til byen så 4 km tilbake å kanskje en ekstra 3 km til jobb daglig.

Du har i hvert fall feil type motor for ditt bruk da. Motoren blir ikke varm på så korte avstander. Vil sterkt anbefale deg bensin eller el i stedet.

Lenke til kommentar

Du har i hvert fall feil type motor for ditt bruk da. Motoren blir ikke varm på så korte avstander. Vil sterkt anbefale deg bensin eller el i stedet.

Jo har jo kommet fram til det, har en bensiner som er EU til mars 2017 så kan jo bruke den, men jeg er jo 19 år å har tatt lån på denne bilen så vil jo bruke den mest mulig.

Lenke til kommentar

du kan først prøve en god biltur på to tre timer. bare for å ha gjort det.

Skal kjøre i 2 timer på mandag for å få bilen på verksted. Ikke på grunn av dette men pga dieselskandalen som var, må inn på utbedring siden min var med i det.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

du kan først prøve en god biltur på to tre timer. bare for å ha gjort det.

Ja, og bruk friskt turtall. Gjerne 3. gir i rundt 100.

Hmm kan prøve det ja.

Hei. Lurer spent på om du har funnet noe ut av den blinkende glødelampen og motorlampen? Har samme problem på en 140 hk 2liter VW Golf.

Lenke til kommentar

Alle som har sett på bilen, spurt om den sier alltid at den har gått for langt osv, derfor har jeg vell bare kommet frem til at den har det, men merker ikke at bilen bærer preg av det utenom dette da.

Hæ, er 240 000km uhyre langt nå?

Har hatt biler som har gått lengere en det uten at det var motor eller drivverk som var problemet.

Motoren er jo så vidt innkjørt på 240K. Null stress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...