Gå til innhold

Om batteriet begynner å brenne, slukkes brannen på 0,4 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er foreløpig ingenting som tilsier at elbiler brenner oftere enn fossilbiler"

Nei, det er vel heller mye som tilsier det stikk motsatte...

Litt tidlig å si det foreløpig er det ikke? Brorparten av fossilbilene på norske veger er gamle og dermed oftere rammet av elektronikkfeil mens elbilene er helt nye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem vil ha en brannfelle i sin bil. Slik teknologi bør vel komme på plass snarest mulig. Mulig eldre EL-biler da mister litt av sin verdi, men bedre det enn at bilene ikke blir sikrere.

 

Tenk om du kolliderer også får EL-bilbatteriet en så stor trøkk, at både du blir bevisstløs og ikke kan komme deg ut, eller du er fastklemt også sitte du der og blir grillet på "heksebålet".

Lenke til kommentar

Hvem vil ha en brannfelle i sin bil. Slik teknologi bør vel komme på plass snarest mulig. Mulig eldre EL-biler da mister litt av sin verdi, men bedre det enn at bilene ikke blir sikrere.

 

Tenk om du kolliderer også får EL-bilbatteriet en så stor trøkk, at både du blir bevisstløs og ikke kan komme deg ut, eller du er fastklemt også sitte du der og blir grillet på "heksebålet".

 

Det kunne vært verre. Det kunne vært bensin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

"Det er foreløpig ingenting som tilsier at elbiler brenner oftere enn fossilbiler"

Nei, det er vel heller mye som tilsier det stikk motsatte...

Litt tidlig å si det foreløpig er det ikke? Brorparten av fossilbilene på norske veger er gamle og dermed oftere rammet av elektronikkfeil mens elbilene er helt nye.

Elektronikkfeil, og elektrikkfeil, er ikke det samme. På førstnevnte blir det stort sett bare "mørkt", mens sistnevnte kan gi brann. Og forøvrig, så har man behørig testet flammehemming på fossilt drivstof (fly), med dårlig resultat. Nå ser det ut som brannsikkerheten mht batterier løses på en grei måte :-)

Lenke til kommentar

Hvem vil ha en brannfelle i sin bil. Slik teknologi bør vel komme på plass snarest mulig. Mulig eldre EL-biler da mister litt av sin verdi, men bedre det enn at bilene ikke blir sikrere.

 

Tenk om du kolliderer også får EL-bilbatteriet en så stor trøkk, at både du blir bevisstløs og ikke kan komme deg ut, eller du er fastklemt også sitte du der og blir grillet på "heksebålet".

 

Ja, for ingen har omkommet i bilbrann så langt, siden bilen ble oppfunnet?? Fare for batteribrann blir nå løst. Det blir fossilbrann også..når fossilene er borte ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvem vil ha en brannfelle i sin bil...

 

...får EL-bilbatteriet en så stor trøkk...   ...blir grillet på "heksebålet".

 

Ja takke seg til eksplosjonen med bensintank der du slipper seigpiningen...  :confused:

Omvendt, jo hvor mer effekt du klarer å få inn i et batteri jo mer vil det ligne på eksplosiver eller i beste fall krutt. Du trenger ikke luft for at de skal brenne og en termisk runaway vil være vanskeligere å håndtere med høyere energitetthet.

Et litium-luft eller tilsvarende batteri vil ikke ha dette problemet på samme måte.

Lenke til kommentar

Omvendt, jo hvor mer effekt du klarer å få inn i et batteri jo mer vil det ligne på eksplosiver eller i beste fall krutt. Du trenger ikke luft for at de skal brenne og en termisk runaway vil være vanskeligere å håndtere med høyere energitetthet.

Det største batteriet til Tesla har 100 kWh energlagring, fordelt på 16 brannceller, og feil på en individuell battericelle klarer ikke å påvirke nabocellene.

 

En tank med 60 liter bensin inneholder ca 570 kWh, og har ingen brannsikring.

Et litium-luft eller tilsvarende batteri vil ikke ha dette problemet på samme måte.

Litium-luft er betydelig verre enn li-ion. I et li-ion batteri er litiumet bundet i katoden og anoden, mens i et litium-luft batteri har du større mengder ren litium. Litium er *svært* reaktivt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

"Det er foreløpig ingenting som tilsier at elbiler brenner oftere enn fossilbiler"

Nei, det er vel heller mye som tilsier det stikk motsatte...

Litt tidlig å si det foreløpig er det ikke? Brorparten av fossilbilene på norske veger er gamle og dermed oftere rammet av elektronikkfeil mens elbilene er helt nye.

 

 

Det er vel derfor de skrev "foreløpig"?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så nå skal batteriene bli enda mindre miljøvennlige?

Dette lille miljøforspranget som elbilen har (etter å ha passert ett 5 til 6 siffret antal kilometer avhengig av strømmens opprinnelse) blir stadig mindre.

 

Missforstå meg rett, jeg vil gjerne ha elbil, men promoter den nå i det minste på de rette premisser og ikke haus opp elbilen som miljøets redning. Vi er omtrent like langt.

 

På tide å rette fokus mot energihøsting og ikke lagring. https://focusfusion.org/

Lenke til kommentar

Hvem vil ha en brannfelle i sin bil. Slik teknologi bør vel komme på plass snarest mulig. Mulig eldre EL-biler da mister litt av sin verdi, men bedre det enn at bilene ikke blir sikrere.

 

Tenk om du kolliderer også får EL-bilbatteriet en så stor trøkk, at både du blir bevisstløs og ikke kan komme deg ut, eller du er fastklemt også sitte du der og blir grillet på "heksebålet".

 

Pass deg - med det utgangspunktet bør du i alle fall aldri sette deg inn i en bensinbil.

De e falig - de!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...