BuffyAnneSummers Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Lagde en dårlig runde med pannekakerøre og helte det ned i vasken som jeg alltid har gjort, med varmt vann. Denne gangen gikk det ikke så bra siden det var mer mel tror jeg, og vasken er nå tett. Hva gjør jeg nå? Systemet er ikke helt tett, den andre siden av vasken fungerer fint og er ikke tett. Er plumbo løsningen eller burde jeg vurdere noe sånn her? https://www.jernia.no/Produktkatalog/Praktisk-hjem/Husarbeid/Avl%C3%B8ps%C3%A5pnere/Avl%C3%B8ps%C3%A5pner-1-liter/p/58009719Uaktuelt å ringe rørlegger i første omgang, har lyst til å løse dette selv, litt fordi rørlegger er dyrt, men mest så jeg vet hva jeg må gjøre neste gang det skjer. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Plumbo gel er bra greier og fungerer på det meste, koster rett under hundrelappen på Rema. 2 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Mye bedre å bare finne deg en bøtte, skru av vannlåsen og skyll den grundig. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Kvinnfolk og vannlås er ikke en bra ting. Du så at hun ikke ville ringe rørlegger, antagelig pga. pris, og det vil nok bli sabla mye mer jobb for rørleggeren hvis Buffy ødelegger avløpet. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2017 Mye bedre å bare finne deg en bøtte, skru av vannlåsen og skyll den grundig. Vil ikke det bryte noen lov? Mener å tro at en kjøkkenvask MÅ demonteres av en proff? Eller gjelder det bare montering av oppvaskmaskin? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2017 Kvinnfolk og vannlås er ikke en bra ting. Du så at hun ikke ville ringe rørlegger, antagelig pga. pris, og det vil nok bli sabla mye mer jobb for rørleggeren hvis Buffy ødelegger avløpet. Har skrudd rør før så det er ikke det skumleste. Må regelmessig åpne rørene som er koblet til vaskemaskinen og rense ellers blir det vann overalt Nå skal det sies at jeg har en del dyr også, blir mye hår. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Nei, er ikke akkurat vanskelig. Jeg regner med at du forsto at det var en dårlig spøk 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Mye bedre å bare finne deg en bøtte, skru av vannlåsen og skyll den grundig. Vil ikke det bryte noen lov? Mener å tro at en kjøkkenvask MÅ demonteres av en proff? Eller gjelder det bare montering av oppvaskmaskin? Fullt lovlig å demontere avløpsrør. Rør med vann under trykk skal du overlate til fagfolk. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2017 Blir en grisete dag på meg i morgen da! Jaja, vil gi beskjed om hvordan det gikk. Tusen takk for svar alle sammen <3 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Uaktuelt å ringe rørlegger i første omgang, har lyst til å løse dette selv, litt fordi rørlegger er dyrt, men mest så jeg vet hva jeg må gjøre neste gang det skjer. Neste gang du heller pannekakerøra i vasken???? 1 Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Du bryter ikke noen lov vannlåsen er de tykke plastrørene som vannet renner ut av. Ikke de tynne vannrørene, de må du ikke røre. Det er ikke så vanskeligt du finner endel på youtube om du søker på "tett vannlås" Bare følg med etterpå at det er tett og at du ikke mister noen gummipakninger eller at pakninger blir liggende skjevt. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg er bare 26, har flere tiår igjen på å fucke det opp igjen, så det er helt klart ja 2 Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Dette klarer du, jeg har troa på deg 1 Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg er bare 26, har flere tiår igjen på å fucke det opp igjen, så det er helt klart ja Vi må jo få høre hvordan det gikk når du ha gjort et forsøk 2 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Det å rense vannlåsen er noe en bør gjøre jevnlig, dvs. minst en gang i året. I dusjen må du gjerne gjøre det oftere. Ikke bryter du ingen lover, du sparer deg også for mye utgifter i det lange løp dersom du vedlikeholder boligen din. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Eg trur ikkje det er mjølet som var problemet denne gongen. Eg trur problemet var at pannekakerøra inneheld rå egg. Når du då spyler ned med varmt vatn så blir egga kokt og du får ein mjølete eggerøre som er alt anna enn flytande. Nå skal du egentleg ikkje slå ut mat i avløpet, mykje på grunn av at det lett blir tett, men også på grunn av at det tiltrekker seg rotter og at ein får ein bakterieoppvekst som gjer at kloakken lukter meir. Men dersom du absolutt ikkje vil kaste matavfallet på anna måte så må du være særlig påpasselig på kva temperatur vatnet som du spyler ned med har. Varmt vatn fungerer greit på på ting som blir stivt når det blir kaldt, slik som fett. Eg seier at det fungerer greit fordi dersom du slår varmt fett ned i avløpet saman med varmt vatn så blir ikkje dine rør tette, men fettet vil stivne og bli hardt når varmevatnet blir kaldt, som då ofte betyr at det tettar seg ein anna plass. Kaldt vatn bør brukast på ting so blir stivt ved varmebehandling, slik som egg. Dersom du er heldig så har dette tetta seg kun i vannlåsen der du får til å fikse det sjølv, har det tetta seg lenger nede så må noken stake oppigjen røra. Då er spørsmålet om det har blitt tett i røra til din leiligheit, din boligblokk, ditt nabolag eller kommunens avløpssystem. Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Huff, boligblokk, komunens avløpssystem. Tror ikke en skal overdramatisere for mye rens av vannlås/utløp eller plumbo/avløpsrens hjelper vel i de fleste tilfeller? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Joda, det hjelper det, men det spørs kvar det er tett. Hender seg at eit sameige må feks grave opp røra fordi det er tett under bakken en plass. Fordelen med at det tetter seg i fellessystemet er at du sjølv slepp å betale (om ingen finn ut kven som har gjort det). Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Plumbo, særlig pulverplumbo, har et meget frynsete rykte. Av og til kan det gjøre vondt verre fordi selve plumboen kaker seg og lager dobbelpropp. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. januar 2017 Del Skrevet 19. januar 2017 Mudin avløpsrens er bra, pleier å fungere. Pulverplumbo burde vært trukket fra markedet, så mye skader det påfører rør av uvitende personer. Hell på en flaske, vent lenge og se om det hjelper. Alternativt fjernes vannlåsen og gå inn der med en stake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå